De 2-3-2 Lambda storing....vervolg

Gestart door svenerik, 12-05-2012 21:56:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KIM

Gasklep en stationairregelaar zullen nooit een foutcode 2-3-2 veroorzaken.
De luchtpomp is op een R niet aanwezig.

svenerik

Help help help..

Na een prima rit van een uur start hij niet meer. Net voor de pond naar Terschelling !!!

Erop geduwd en zo bij aankomst staat de ANWB klaar ..

Ik verdenk dw. B pomp of relais 103 .

Wat zijn jullie gedachte ??

KIM

Een juiste gedachte. Je kunt snel testen of dit klopt; bij contact aan hoort de brandstofpomp even te lopen.

Niet aanslaan (want ik denk dat dat je probleem is) kan ook nog veroorzaakt worden door een defecte nokkenassensor of een defecte krukassensor.

svenerik

Heren,


Na de boot opgesleept en weer afgesleept te hebben (hulde voor de mannen van de evt). Naar de ANWB / garage ( is combi op Terschelling) gesleept. Het blijkt een combinatie van 103 en defecte b pomp te zijn. Gelukkig komt morgen mijn zwager en neemt deze mee.

Dinsdag wordt een mooie dag voor da garage want dan mogen ze ipv aan de normale Suzuki de Volvo onderhanden nemen....

Hopen dat met deze nwe delen ook de lambda storing is vervlogen ( benzine druk)

De nokkenas sensor is nieuw dus die verwacht ik niet defect.
Overbrugging in 103 geeft spanning op de b pomp.
Spanning op pomp direct draait hij niet ....

Dank voor alle reactie's en we spreken !


KIM

Doe die monteur met het rossige haar maar de groeten van Kornelis. Hij is regelmatig bij mij op training geweest.
Ik weet zijn naam helaas niet meer uit mijn hoofd.

svenerik

Hierbij het vervolg en einde van dit topic...

De pomp en de 103 zijn door garage cupido vervangen de " witte tornado" rijd weer als voorheen.... Inderdaad met lambda storing.

Ik ben bij ET langs geweest: met al zijn kennis en meetinstrumenten heeft Marc een rondje gereden en hierbij de conclusie getrokken dat er geen aanleiding voor de lambda storing aanwezig is. Alle waarde's kloppen en van een eventuele schrale verhouding bij verbranding is gelukkig geen sprake, sterker nog een redelijk rijke verhouding is ter sprake.

Marc heeft tevens een blik geworpen in de ecu en deelt de mening van Nordicar: chip van onbetrouwbare makelij en dus zeer waarschijnlijk de veroorzaker van de lambda storing.

Ik ga dus een andere ecu regelen waarmee ET aam de gang kan om deze aan te pakken. Daarmee moet het geheel geregeld zijn...

@ Kim... Ik heb geen monteur meer gezien daar.. Waren aan de koffie toen ik de r kwam halen .

Ik zal mijn verdere ontwikkelingen in het daarvoor bestemde topic gaan bijhouden...
Dank voor eenieder en we spreken !

bowbow

Ik geloof dat Thuur gereviseerde ECU's heeft!

svenerik

volvonisten,

in mijn zoektocht naar de veroorzaker van de 232 op advies van mijn zeer handige broer mijn tps nagemeten.

De redenatie van hem is namelijk dat als deze niet goed werkt de ecu bij gasklep dicht verkeerde info krijgt en wellicht denkt dat er meer benzine bij moet... ecu gaat aan het regelen en hup... buiten bereik en de storing is gegenereerd...232.

Ik heb de totale weerstand van de sensor gemeten: ruim 2 K ohm... binnen de specs
maar de variabele weerstand (tussen pootje 2 en 3) is 900-2650 ohm.

Dit hoort te zijn 710-1380 ohm.

delen jullie mijn mening dat de sensor defect is?
delen jullie mijn mening dat dit de veroorzaker kan zijn?
delen jullie de mening dat doordat er nog wel een redelijk in lijn liggende weerstand waarde is dat er geen andere storing(code) aanwezig is?

Ik hoor graag van jullie.

sven

svenerik

geachte Volvonatici,

ik heb de TPS onderhand vervangen.

Wat een verschil !!


  • de motor loop sneller
  • motor pakt mooier op bij gas geven
  • motor loopt zuiniger bij gelijkwaardig gebruik
  • de automaat bak schakeld soepeler
  • en...de storing blijft vooralsnog weg...

Ik verneem nog graag van jullie of de gedachte gang klopt dat een en ander nu geregeld is...

sven