Zeldzaam stotteren

Gestart door Lampje, 14-05-2012 07:20:57

Vorige topic - Volgende topic

Lampje

Jongens, mijn Roffel loopt geweldig...

...totdatie stottert.

Heftige schokken bij kruisen op snelweg bij 80-120. Vooral bij helling op, dus heftige deellast.

Toerental maakt niet uit. Zowel op LPG als benzine.

Rustig blijven rijden en uitrollen / beetje gas bijgeven op de snelheid die ik nog heb. En dan ineens is het weg en kan je zomaar weer een half uur prima rijden, en dan ineens is het er weer.

Auto wegzetten, af laten koelen en weer rijden. Nergens last van.

Gisteravond de Roffel afgebeuld op stuk Maastricht -> Friesland, 150 kruissnelheid gedurende meer dan 3 uur. Nergens last van!

Waar zou ik moeten beginnen met zoeken en waar eindigen?

Alle ontstekingsdelen zijn vervangen. Luchtfilter is schoon en bijna nieuw. Bougies zitten er wel al 30K in, origineel Volvo. Lambdasonde wellicht? Of andere sensoren?

UserID6342

arjenT5R

Bijzonder, heb je hem al eens uitgelezen?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Altijd beginnen met foutcodes uitlezen. Kan een bijna-defecte nokkenassensor zijn maar ook een relais 103 om maar wat te noemen.

Gr 8)

ronaldbm

Eens, foutcode is altijd prettig.
Kan ook de sensor zijn die de stand van de gasklep doorgeeft, ook eens gehad.
Doet zich niet continu voor, maar wel na even stevig het gas in trappen.....
Volvo V70 classic 2.5 tdi

cas

ik heb niet zo lang geleden bij mij een gestotter verholpen door nieuw brandstoffilter....

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

KIM

Dan zou de auto van Lampje op LPG niet moeten stotteren.
Ik denk een beetje in de richting van wat thuur zegt. Het kan ook nog een krukassensor zijn die moelijk begint te doen.

Bij heftig stotteren verwacht ik in ieder geval dat een belangrijke sensor voor bepaling van het mengsel een probleem heeft. Dit zijn:

-Krukassensor
-Nokkenassensor
-Luchtmassameter / MAP sensor
-Gaskleppositiesensor

Lampje

"Waarschuwing: er zijn al zo'n 120 dagen geen berichten meer geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, denk erover om een nieuw topic aan te maken."

Ha, ik wist niet eens meer dat ik dit draadje nog open had staan.

Inmiddels zijn wel alle tips uit dit draadje opgepakt en nog veel meer.

Voor de grap ook even met andere T5 computers gereden om te zien of het Lambda-signaal nu niet meer onderbroken wordt, maar helaas...het euvel is niet weg.

Vraagje: hoeveel lambdasensoren heeft een T5 2.3 uit 1995 nu eigenlijk (de alter 1.5)?

Mochten het er 2 zijn waarom 2?

En wat meet de voorste en wat de achterste? Alleen de achterste is bij mij vervangen.

Heb ik een lambda-convertor of simulator? En zo ja, waar zou die zitten? En zo nee, waarom eigenlijk niet?

Ik hoop hier nog veel van te leren.

Ludo

Citaat van: Lampje op 19-12-2012 22:36:13
Ha, ik wist niet eens meer dat ik dit draadje nog open had staan.

Inmiddels zijn wel alle tips uit dit draadje opgepakt en nog veel meer.

Zoek nog even verder, je hebt er nog openstaan... daar staan nog tips.

Je hebt 1 lambdasonde, en geen lambdasimulator omdat je een G3 systeem hebt.

Lampje

- bijna defecte nokkenassensor? = vervangen
- brandstoffilter, heb ik die op LPG?
- gaskleppositiesensor, zou kunnen
- krukassensor = vervangen
- LMM = vervangen

daarboven zijn vervangen: temperatuursensor, lambdasensor, rotor, verdeelkap, bobine, bobinekabel, bougieskabels, bougies Volvo voor turbomodel.

Maar toen wist ik nog niet dat het lambdasignaal onderbroken werd. Reproduceerbaar op beeldscherm, zodra het signaal instort begint de roffel te stotteren. Daar ligt het dus aan.

Lambdasensor was 4 weken oud. Zou ik die dan toch al weer moeten wisselen voor een andere? Ja, draad ligt vrij. Nee, draad is niet beschadigd. Ja, stekker was ligt gecorrodeerd, maar 2 x in de WD40 gezet en toen soepel in de vaseline gezet. Euvel blijft.

Op de T5 computers van Giovanni loopt hij zelfs nog iets slechter!

Waarom o waarom valt in de ogen van een LPG computer Vialle AMS een lambdasignaal weg, en komt het weer terug en valt het weer weg met een interval van zeg 3 minuten?

KIM

Je bent m.i. verkeerd om aan het denken vwb de lambdasensor.
Je zegt dat de motor gaat stotteren als het signaal wegvalt; het is andersom. De lambdasensor is de boodschapper en reageert met zijn signaal op wat er met de motor gebeurt.

Een lambdasensor heeft alleen tot taak het mengsel iets te kunnen corrigeren wanneer de uitlaatgassamenstelling niet goed is. Dat corrigeren kan dus nooit betekenen dat het lambdasignaal verantwoordelijk is voor het wegvallen van de brandstof inspuiting of de ontsteking (= stotteren).

Laat die lambdasensor dus maar eens met rust en ga het in andere zaken zoeken die, zoals al eerder gezegd, te maken hebben met de brandstofhoeveelheidsbepaling of de ontsteking.

elmarconi

Ik heb niet alle delen doorgelezen maar ik had ook klachten welke uiteindelijk te relateren vielen aan de bedrading en onderbrekers van de gasinstallatie.
Hoe oud is je installatie?
Onthou, ook al rij je op benzine, het electronische deel van de LPG installatie maakt deel uit van je inspuitcircuit.

--
Autogas Inside . . .

de Boeing

lijkt een beetje op mijn verhaal

topic kan je ook even doorlezen:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,57200.new.html#new

bij mij zijn LMM, lambda sensor en nokkenassensor nieuw (alle origineel) evenals heel het ontstekingsverhaal

heb er nu echter alweer een hele tijd geen last van gehad ?!

kwam bij mij ook voor tussen de 90-120, harder dan 120 en het was weg...

(mijn gasklepsensor en krukassensor op termijn ook nog maar eens vervangen)

Lampje

Citaat van: elmarconi op 19-12-2012 23:57:28
Ik heb niet alle delen doorgelezen maar ik had ook klachten welke uiteindelijk te relateren vielen aan de bedrading en onderbrekers van de gasinstallatie.
Hoe oud is je installatie?
Onthou, ook al rij je op benzine, het electronische deel van de LPG installatie maakt deel uit van je inspuitcircuit.

Afsluiter en pomp zijn half jaar geleden vervangen. Installatie is van 2004. Brandstofrelais is uiteraard ook vervangen, want je weet maar nooit...

GeertG

Alweer een tijd geleden bij mijn oude 850 met een Vialle AMS installatie:
Niet helemaal vergelijkbare symptomen maar wel dat dan wel en dan niet stotteren.
Bleek uiteindelijk in de gebrekkige massa aansluitingen te liggen (met name die onder het motorblok).

Succes
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)