Waar zit de verdamper precies? (ivm erin spuiten van reinigingsschuim)

Gestart door Broabander, 16-05-2012 16:23:56

Vorige topic - Volgende topic

Broabander

Ha luitjes,

Heb vandaag, naast een vers interieurfilter, even bij de plaatselijke auto-toko zo'n spuitbusje Motip Prof. Airco Cleaner gehaald voor €13 onder het motto 'baat het niet....'. Dit ivm de muffe lucht in de auto bij aanschakelen airco en de blower op standje voorruit zetten. Spul is zo'n schuim wat je in de verdamper moet spuiten en een half uur of een uur met rust moet laten en dan zou dat een beetje tegen de lucht helpen. Nadeel: helpt waarschijnlijk amper of tijdelijk, voordeel: het is goedkoper dan een verdamper vervangen en als het toch een beetje werkt, heeft iemand hier daar misschien iets aan.

Punt is alleen dat je dat spul met de bijgeleverde slang dus in de verdamper moet spuiten en nu vraag ik me af waar ik dat het beste kan doen? Parafaan eraf, int. filter eruit en dan daar ergens de 'ingang' naar de verdamper vinden?

Alvast bedankt!

EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Theostek

Even de puntjes op de i zetten:

Dat zogenaamd produkt mag niet verkocht worden, doordat het niet de werking heeft waarvoor het verkocht wordt, er moet een goedkeuringsnummer op staan !
Nadeel: het werkt nooit of te nimmer ! het is een geurverdrijver en is maar tijdelijk.
Voordeel: Het is i.d.d. goedkoper dan de verdamper te vervangen, anderzijds niemand gebruiikt de AC zoals het behoort te zijn, en dan krijg je stank voor dank.

Verder zou ik zeggen, lees de gebruiksaanwijzing erop na, een zogenaamde how to.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Blackfox

Citaat van: Theostek op 16-05-2012 17:30:14
Even de puntjes op de i zetten:

Dat zogenaamd produkt mag niet verkocht worden, doordat het niet de werking heeft waarvoor het verkocht wordt, er moet een goedkeuringsnummer op staan !
Nadeel: het werkt nooit of te nimmer ! het is een geurverdrijver en is maar tijdelijk.
Voordeel: Het is i.d.d. goedkoper dan de verdamper te vervangen, anderzijds niemand gebruiikt de AC zoals het behoort te zijn, en dan krijg je stank voor dank.

Verder zou ik zeggen, lees de gebruiksaanwijzing erop na, een zogenaamde how to.

Dus als ik het goed begrijp moet je om de zoveel jaar je
verdamper vervangen ???
Is een vraag maar misschien kraam ik wel onzin ;D

Broabander

Nou ja in principe niet als de 'airco-tips' goed gevolgd worden. Dus regelmatig aanzetten ook in de winter, 5 min voor het einde van de rit uit etc. Nu doe ik dat altijd wel, maar de vorige eigenaar denk ik niet, anders stonk hij niet zo ;D

Maar Theo, dat is nu juist het probleem; de gebruiksaanwijzing werkt niet verhelderend op dat gebied, staat enkel iets bij van 'vraag na bij de fabrikant'. Dus vandaar mijn vraag, en nogmaals 'baat het niet', heb die bus nou toch al ;D

Theostek

@bassies70, nee dat is niet nodig om de verdamper om de twee jaar te vervangen.
Zet de airco een 5 -10 min van te voren uit als de plaats van bestemming is bereikt, hierdoor wordt het aanwezige vocht op de verdamper afgevoerd en de verdamper gedroogd.

@Broabander, de handleiding moet op de spuitbus staan of erbij geleverd worden door de verkoper, tevens moet er een goed keuringsnummer op staan dat het is toegelaten om te gebruiken/verkopen.
Dit produkt mag niet verkocht worden en/of gebruikt, omdat het schadelijk is voor de gezondheid.
Er kunnen gevaarlijke brandbare gassen/dampen ontstaan bij het gebruik ervan (2-propanol) en het is licht ontvlambaar.

Ministerie van Vrom heeft de fabrikant (Motip Dupli B.V) voor de rechter gedaagd in 2011 en een dwangsom geeist hiervoor omdat het produkt biocide zou bevatten die niet zijn toegelaten, dat heeft te maken met:

Artikel 20. Verbod op de markt brengen gewasbeschermingsmiddelen en biociden.
Het is verboden een gewasbeschermingsmiddel of een biocide op de markt te brengen, voorhanden of in voorraad te hebben, binnen Nederland te brengen of te gebruiken, dat niet ingevolge deze wet is toegelaten of, voor zover het een biocide met een gering risico betreft, is geregistreerd.

Dat middel betreft een biocide, omdat het kan worden gebruikt om een schadelijk organisme te bestrijden en het bevat de werkzame stof 2-propanol (met casnummer 67-63-0), Voor zover bekend is Motip Dupli B.V leverancier van dit middel en is het niet toegelaten door het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb).

Ook hebben ze Motip Dupli B.V verplicht om de webiste aan te passen bij de aanprijzing van dit goedje en betreft artikel 000580.

Broabander

Echter, deze zaak (LJN: BU4338) is door de rechter afgewezen, en betrof met name het gedeelte 'dwangsom' en niet zozeer het 'biocide of niet'. Immers, Motip probeert het, voor zover ik het goed lees, aannemelijk te maken dat het valt onder de categorie 'schoonmaakproduct' terwijl het ministerie gelijk dreigt met dwangsommen opleggen.

Enfin, het wordt nog steeds verkocht, maar misschien wel interessant om te weten: als het inderdaad onder categorie biocide valt, valt er dan juist niets te zeggen in het voordeel van de werking van het spul op het gebied van schimmelvernietiging? Want immers, als het gevaarlijk is uit het oogpunt van VROM, is het dan niet ook juist gevaarlijk voor schimmels?

mehn

Je haalt de schopplaat bij de bijrijder weg.
Dan zie je in de witte kunststof bak de interieurventilator zitten. Links daarvan zit de kachelweerstand (een vierkant plaatje dat met 1 punt naar beneden wijst).
Als je die kachelweerstand even eruit haalt kun je de verdamper links om het hoekje zien zitten ;)

Bij mijn auto zit er een oranje sticker op de kachelweerstand:

Het gat dat je op de foto ziet (van een temperatuursensor) zit niet in alle 850's trouwens.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Theostek

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=motip+dupli+airco+reiniger&source=web&cd=12&ved=0CHQQFjABOAo&url=https%3A%2F%2Fwww.lasaulec.nl%2Fassets%2Fproductveiligheids_bladen%2FA794001.pdf&ei=Qfa0T47zG5Gc-wbOkMT2DQ&usg=AFQjCNGZtV9SDKSmiTMy0pTSCzpxBhWC-Q

Het gaat meer op de neven effecten van wat dit produkt te werk stelt, ik ben niet de persoon om je tegen te houden, maar voor 13 euro ! heb je heel veel kans op andere defecten, dan dat de reuk wordt weg genomen.
Het mag niet meer verkocht worden, dus is ook de verkoper/leverancier in overtreding.

Ik heb een engelse documentatie van dit goedje, wat het kan veroorzaken ! doordat er geen duidelijke handleiding staat omschreven of geleverd wordt.
Stel je met de fabrikant in verbinding, ook dat is nog maar de vraag, wettelijk gezien heb jij geen overeenkomst met de fabrikant maar met de verkoper.

Dus als er straks schade ontstaat, mag jij bij de verkoper gaan aankloppen voor een schade beding.

Spuit dat hele goedje leeg op de verdamper en wens ik je verder een goede afloop.