plotseling niet meer starten.

Gestart door jacques1967, 16-05-2012 20:46:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jacques1967

Moest eind van de middag nog even snel een boodschap halen. Toen we klaar waren en weg wilden ,wilde de 850 niet starten. Het leek alsof de accu te leeg was. Echter de accu was 80% vol, bleek na meting. Tegen beter weten in toch enkele malen geprobeerd te starten en soms hoorde ik relais tikken maar niet starten dus. De startmotor wilde niet rond, een droge tik , daar lijkt het geluid op. Echter , na enkele pogingen sloeg heel moeizaam, de motor toch aan. Als de motor loopt, loopt hij normaal/goed. Waar moet ik zoeken, dit verschijnsel is spontaan begonnen , nooit een misslag oid van te voren.

Jack v

controleer de accuklemmen eens. Als ze na een rit warm of zelfs heet zijn kun je die vervangen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

thuur

"even snel" = een kort ritje?


Gr :D

prefect

Klinkt als je startmotor.
Probeer dit oude en beproefde middel eens:
Pak een hamer en geef een beheerste klap op de startmotor.  ;D


jacques1967

#4
Vanmorgen nog maar weer eens geprobeerd. Gisteravond accu aan de lader gehad maar gaf geen verschil mbt tot het starten,verlichting ed werkt wel gewoon.Totdat je begint te starten.Dan zakt alles weg. De startmotor is goed, blijft niet hangen ofzo. Accuklemmen worden niet warm en lijken ook in orde. Heb nu een extra accu parallel aan de oude accu gekoppeld en dan start de motor weer vlekkeloos. De testopstelling is dmv zo.n zgn. laad/startkabel via de 12 volt sigarettenaansteker--aansluiting. Met overbrugging dmv gewone startkabels hetzelfde. Dan start de auto dus gewoon. Het frappante is dus dat de oude accu schijnbaar wel voldoende voltage levert maar geen amperes kan leveren. Wordt dus denk ik een nieuwe accu.

jacques1967

@thuur : ja zeer kort ritje (500 mtr oid), te lui/laks om heen te lopen/fietsen. Had mijn dochtertje bij me. Vanuit ons huis zie je het winkelcentrum. Hoezo? Het is echt geen brandstof probleem oid door eventueel te rijk mengsel ivm evt. vaak starten , kort achter elkaar.

Piet

#6
Citaat van: Jack v op 16-05-2012 20:48:25
controleer de accuklemmen eens. Als ze na een rit warm of zelfs heet zijn kun je die vervangen.
Vervangen hoeft niet. Beide polen met een gasbrander (omgeving wel even goed afschermen, benzine en vuur is een slechte combinatie!!!! )  verhitten tot het soldeer erin begint te vloeien, desnoods nieuw soldeer erbij.
Je kan spanning es meten aan de alternator, moet minstens 13,8 volt zijn. Zoniet laadt hij onvoldoende op. Als spanning op de +pool zelf stuk lager is dan aan de alternator, moet je de polen dus eens opnieuw doirsolderen.
Als spanning aan accupool ook goed is (bij draaiende motor en licht aan) >13,6 volt: nieuwe accu kopen.

Aanvulling: het is overigens wel zo veilig de kabels even ge demonteren voor het doorsolderen !!!

Hengeveld

Citaat van: jacques1967 op 17-05-2012 11:22:53
Het frappante is dus dat de oude accu schijnbaar wel voldoende voltage levert maar geen amperes kan leveren. Wordt dus denk ik een nieuwe accu.

Inderdaad.

joebar


Piet

Citaat van: Hengeveld op 17-05-2012 11:39:46
Citaat van: jacques1967 op 17-05-2012 11:22:53
Het frappante is dus dat de oude accu schijnbaar wel voldoende voltage levert maar geen amperes kan leveren. Wordt dus denk ik een nieuwe accu.

Inderdaad.

Ofvde accu wordt niet goed opgeladen

jacques1967

@ Piet: De dynamo werkt correct, accuklem verbinding ik ook in orde (anders werkt de overbrugging dmv startkabels/extra accu op dezelfde klemmers immers ook niet!) , geen spanningsverlies in deze trajecten. Ik heb een test apparaatje om dynamo of accu te testen en deze geeft aan dat zodra de motor loopt de laadspanning ok is. Extra massa maken maakt ook geen verschil.

Piet

#11
Dan gaat het denk toch een nieuwe accu worden.
Ik heb het zelf ook al een paar keer meegemeekt dat de accu het van het ene op het andere moment het begaf.

Edit: onjuiste opmerking verwijderd.

jacques1967

De stroom gaat toch door de klemmen en vervolgens de kabels naar de startmotor.

Piet

Citaat van: jacques1967 op 17-05-2012 11:53:00
De stroom gaat toch door de klemmen en vervolgens de kabels naar de startmotor.
Klopt ! Denkfoutje van mijn kant.

widebody

Had juni vorig jaar een nieuwe accu gekocht. Na 4mnd zakte steeds de spanning weg. 1 dag niet rijden = niet starten, accu plat. Laten doormeten bij Heuts hoensbroek:kapot meneer. Gelijk door laten meten Heuts Kerkrade: geen probleem meneer, alleen een beetje leeg.


Thuur laten meten: Koop maar een nieuwe!

Gedaan, geen probleem meer gehad. Voorgloeien, starten en lopen. Zelfs met de kou van deze horrorwinter.

Zo is een accu in orde, en zo is ie stuk. Meestal binnen een paar weken of anders houd ie 't gemiddeld 7 jaar vol.

Succes!!