Stotteren, rook, hoog verbruik etc. 19-05-2012:probleem is groter, hij moet weg.

Gestart door marnix70, 16-05-2012 21:34:10

Vorige topic - Volgende topic

marnix70

Onderstaand bericht laat ik staan, ik doe wel een aanvulling.
LMM had ik vervangen, Lambda-sonde ook. Beide geen verschil. Ik ben verder gaan zoeken.
Positieve uitkomst: Mijn V70 is modern geworden, net als nieuwe V70's heb ik een 1.6 liter VIER-cilinderturbo. :eusa_dance:
Negatief: het zou een 2.0 liter 5 cilinder moeten zijn... :eusa_doh:

Ik heb geen compressie meer op cilinder nummer 4, er staat een uitlaatklep open, of hij is verbrand oid.
Vandaar het hoge verbruik, rook uit de uitlaat en het slechte lopen. Tevens komt er "verse" lucht en schone brandstof voorbij de Lambda-Sonde en die geeft dan aan dat er iet mis zit. Helaas zit het goed mis.

Mijn avontuur om geen bijtelling meer te betalen, 3 klassieke auto's te houden voor de hobby en één "moderne" auto privé te rijden is een beetje mislukt. De V70 doe ik zsm weg en ik ga weer bijtellen. (Moet ik hoe dan ook vanaf 1 jan. 2013, met dank aan Kunduz akkoord)

Ik bekijk nog even of ik hem in zijn geheel kan verkopen, (met voldoende opbrengst) anders schroef ik hem uit elkaar.

Wellicht is dat laatste interessant voor de forummers hier?
XC-grille, grijze Comet velgen, originele verlagingset, volledig beige leder met zeer goede deurpanenelen, cruise control, in perfecte staat verkerend beige lederen stuurwiel, houtinleg, NIEUWE beige bagagerolhoes..

De titel geeft al een aardig beeld waarvan de V70 nu weer last heeft.

Afgelopen zaterdag na een ritje van circa 100 kilometer viel mij op op de A2 dat de auto sterk begon te trillen bij snelheden onder de 120km/h en bij toerentallen onder ca 3200.
Bij het eerst volgende tankstation gestopt, bij stationair lopen stond de motor flink te schudden, en het stonk rondom de motor. Tevens kwam er rook uit de uitlaat, die er normaal niet uit kwam.

Rustig verder gereden naar de eindbestemming, en aldaar foutcodes uitgelezen : P0130.
Los daarvan de stekkers van de injectoren 1 voor 1 losgehaald, zowel op gas als benzine. Wanneer een stekker wordt losgehaald merk ik op alle cilinders verschil in loopcultuur, dat geldt ook voor de bougies/bougiekabels.
De motor loopt dus op alle 5 cilinders, ondanks dat hij enorm schudt. Het maakt geen verschil als de motor op benzine of lpg loopt.

Zowel de foutcode P0130 al de symptomen wijzen richting de LMM. Het kan ook de lamdbasonde zijn. De LMM heb ik zojuist vervangen met slechts weinig tot geen resultaat.

Typisch is, dat bij hogere toerentallen (3200 of hoger de motor behoorlijk gezond klinkt en voelt, de turbo voel ik echter niet zo duidelijk als normaal. Tevens is het verbuik ook bij snelheden op de cruise control abnormaal hoog (13 tot 15 l/100km)

Er branden overigens géén lampjes op het dashboard.

Hoe kom ik voordelig aan een lambdasone waarvan zeker is dat die goed is? Ennnn hoe monteer ik een lamdasonde? Misschien een typische vraag wanneer je zelfstandig de motor en bak hebt gewisseld, maar ik wil het toch graag weten..

dank wederom voor het vele meedenken!

antraciet

Lambdasondes zitten toch gewoon geschroefd? Kunnen wel verrekte vast zitten.  ;)

UserID6342

Valt allemaal wel mee joh, als de uitlaat / voorpijp warm is, sla je ze zo los met goed gereedschap.  Pak of een steeksleutl 22 (een goede niet zo'n knakending) of een goede bahco, zet deze op de sonde en met een ferme klap van de hamer sla je 'm zo los.  Helemaal als tie warm is.

antraciet

Dat is waar. Helaas demonteer ik ze wel eens koud. En dan is het een pokkeklus. Vandaar dat ik ze als het ff kan en er liggen er genoeg op voorraad gewoon laat zitten.  ;) :eusa_shhh:

thuur

Piet

marnix70

Helaas geen slang, lambda sonde of LMM.
1 uitlaatklep is lek. Heb er geen zin meer in.
Auto wordt verkocht, compleet of in onderdelen.

Interessante onderdelen:

XC-grille
Volledig leder, beige interieur met goede deurpanelen. Bestuurderstoel heeft een losse naad.
Hout-inleg
Lichtmetalen velgen, origineel: Comet, antraciet. 1 velg heeft een krasje, verder perfect
Achterspoiler
Originele verlagingset mét nivomats
NIEUWE beige bagagerolhoes
Goede Turbo
SC-900 met goed werkende wisselaar en radiocode
Goede M56 versnellingsbak met nu 141.000km
Plaatwerk rondom, regent red, kleurcode 418. Niet nieuw, wel goed.
Kleur is ook gebruikt op de 850. Dus een 850 zou je een complete V70 make-over kunnen geven.
Cruise Control (geen canbus, dus op vacuum)
Keurig beige lederen stuurwiel (niet zwart, niet versleten)
Verlichtingsdelen
LMM (2 stuks)
Lambda Sonde (2 stuks)

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

elianmars

Citaat van: arjenT5R op 20-05-2012 14:06:10
Wat is de oorzaak van de lekke klep?

Als het om de achterklep gaat, zal het wel roest zijn  :eusa_think:

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

marnix70

Citaat van: arjenT5R op 20-05-2012 14:06:10
Wat is de oorzaak van de lekke klep?

Gas-injector van cilinder 4 was een beetje vies, daardoor schrale verbranding (met bijbehorende hoge temperatuur) Hierdoor is een uitlaatklep (misschien 2?) niet goed meer. Simpel probleem, met een minder simpel resultaat.

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

marnix70

Constatering door de gasboer.

NB: auto gaat hoogstwaarschijnlijk het kentekenbestand van de RDW schonen en voor transplantatie doeleinden ingezet worden.

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

marnix70

Ja natuurlijk, zowel ik als later hij (compressietest en lektest)
Vanwaar je vraagstelling?