Transportkosten van iets groots

Gestart door coyote1980, 20-05-2012 12:41:57

Vorige topic - Volgende topic

widebody

Citaat van: The Demon op 20-05-2012 17:24:49
Hoe eigenwijs kan je zijn?  :eusa_wall:

Nog één keer:
De maximaal toegestane massa van een voertuig is het ledig gewicht vermeerderd (voor dombo's opgeteld) met het laadvermogen.
Een samenstel is een auto met aanhanger.
Met een B rijbewijs mag je een samenstel besturen met een maximaal toegestane massa van 3500 kilogram zolang de maximaal toegestane massa van de aanhanger niet hoger is als die van het trekkende voertuig (dus de auto).

Ik krijg een krat bier van je Tjalling :eusa_dance:

Groet,
The Demon.

Walter, hier is ook weer een uitzondering op. Als je kenteken aangeeft wat de totale aanhanger last mag zijn krijg je weer een andere berekening.

Mijn dieseltje weegt 1345(500kg toelading(incl 75kg  kogeldruk)) Ik mag max. 1600kg trekken. Mijn caravan weegt max.1500kg(soms). Ik mag deze combinatie gewoon rijden omdat ik BE heb. Maar idd de TTM van de aanhanger brengt je meestal in de problemen.

Copy-paste site caravantrekker.nl:  Er wordt gesproken over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale  toegestane massa van de aanhangwagen. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1300 kg mag trekken gerust een lege dubbele paardentrailer die 2500 kg mag wegen – maar dat natuurlijk niet daadwerkelijk weegt - mag trekken.

BBS

Sowieso is het verstandig om inderdaad een 1 daagse cursus ertegen aan te gooien en je BE rijbewijs te gaan halen.
Zit je altijd rijbewijs- en verzekerings technisch aan de goede kant van de lijn. En gezien over de nog resterende tijd van je rijbewijs leven vallen de kosten dan ook weer reuze mee. ;) :D

Maar als je een BE zou hebben, zou ik het ding zelf lekker op een aanhangwagen parkeren, goed vastzetten en lekker zelf vervoeren...

Je vader, heeft die geen rijbewijs BE?
Volvoloos....

maruska

Heb ik wellicht gemist, maar wat voor groots moet er vervoerd worden ? Ben verder niet nieuwsgierig hoor :)
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

mbouwheer

Nu het er toch over gaat: De regels gaan per 2013 veranderen. Je hebt dan minder snel BE nodig.

Volgens de nieuwe regels, die uiterlijk 19 januari 2013 ingaan, worden de voorwaarden voor een rijbewijs B met een aanhanger[/b]:

het totale toegestane gewicht van de aanhanger is niet meer 750 kilo, of
het totale toegestane gewicht van de aanhanger is meer dan 750 kilo, maar het toegestane maximum gewicht van de totale combinatie is 4.250 kilo.
Voor een totale combinatie die meer dan 3.500 kilo weegt (de verruiming van de huidige regels) worden aanvullende eisen gesteld aan de bestuurder. Deze moet een aanvullend examen afleggen. Slaagt de bestuurder voor dit examen, dan krijgt deze hiervoor een speciale code op het rijbewijs.

Sbv

Citaat van: widebody op 20-05-2012 19:37:03
Citaat van: The Demon op 20-05-2012 17:24:49
Hoe eigenwijs kan je zijn?  :eusa_wall:

Nog één keer:
De maximaal toegestane massa van een voertuig is het ledig gewicht vermeerderd (voor dombo's opgeteld) met het laadvermogen.
Een samenstel is een auto met aanhanger.
Met een B rijbewijs mag je een samenstel besturen met een maximaal toegestane massa van 3500 kilogram zolang de maximaal toegestane massa van de aanhanger niet hoger is als die van het trekkende voertuig (dus de auto).

Ik krijg een krat bier van je Tjalling :eusa_dance:

Groet,
The Demon.

Walter, hier is ook weer een uitzondering op. Als je kenteken aangeeft wat de totale aanhanger last mag zijn krijg je weer een andere berekening.

Mijn dieseltje weegt 1345(500kg toelading(incl 75kg  kogeldruk)) Ik mag max. 1600kg trekken. Mijn caravan weegt max.1500kg(soms). Ik mag deze combinatie gewoon rijden omdat ik BE heb. Maar idd de TTM van de aanhanger brengt je meestal in de problemen.

Copy-paste site caravantrekker.nl:  Er wordt gesproken over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale  toegestane massa van de aanhangwagen. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1300 kg mag trekken gerust een lege dubbele paardentrailer die 2500 kg mag wegen – maar dat natuurlijk niet daadwerkelijk weegt - mag trekken.
Voor zover ik weet is het iets anders.
Bij een geremde aanhang wagen dient het leeg gewicht met laadvermogen lichter te zijn dan het leeg gewicht van het trekkende voertuig.
Oftewel in jouw geval mag het maximaal gewicht van de aanhanger 1344 kg zijn. Verder dient de totale combi beladen onder de 3500 kg te zijn

Sbv

Ik ben zelf wel denkende om een BE rijbewijs te halen, maar ga je dat redden in 1 dag ?
Helaas heb ik het er niet meer bij gekregen bij het behalen van mijn rijbewijs ruim 20 jaar geleden ?

antraciet

Citaat van: Sbv op 20-05-2012 21:15:03
Ik ben zelf wel denkende om een BE rijbewijs te halen, maar ga je dat redden in 1 dag ?
Helaas heb ik het er niet meer bij gekregen bij het behalen van mijn rijbewijs ruim 20 jaar geleden ?

BE vervalt toch binnenkort/is al vervallen?

grijzev70tdi

Citaat van: antraciet op 20-05-2012 21:17:12

Was het maar waar.....
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Turbo-Geek

Citaat van: grijzev70tdi op 20-05-2012 21:19:44
Citaat van: antraciet op 20-05-2012 21:17:12

Was het maar waar.....

Laat ik je uit de droom helpen, als zoiets komt te vervallen dan is het niet zo dat het er simpeler op wordt (lees goedkoper), vaak is er dan meer voor nodig voor hetzelfde wat je daarvoor gewend was.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Sbv

Ik heb net even hier zitten kijken
http://www.autorij-instructie.nl/?p=4238
helaas, ik wil nog steeds ooit een BE hebben, waarom ? Ik rij niet vaak met een auto ambulance of aanhanger, maar achter mijn V70 mag ik het helaas niet hebben.

grijzev70tdi

Ik wil het ook nog halen, gewoon omdat het ideaal is. Nu moet me pa steeds dingen ophalen/wegbrengen
Grolsch, het klinkt al lekkerder

antraciet

Dus tot 3500 kilo totaal geen extra rijbewijs nodig vanaf 1-1-2013 had ik het toch goed

Sbv

Citaat van: antraciet op 20-05-2012 21:29:46
Dus tot 3500 kilo totaal geen extra rijbewijs nodig vanaf 1-1-2013 had ik het toch goed
Fout...gewicht aanhanger met gewicht dient lager dan leeggewicht van de auto te zijn en de auto dient het te mogen trekken

Mijn V70 weegt 1690 kg(ongeveer) ik mag 1800 kg trekken, auto ambulance op mijn werk mag 2 ton lading hebben, totaal gewicht max 2700 kg. Helaas dus

antraciet

cas

oke 1 dag was het niet, het was de ene dag n paar uur met dat ding rijden, en de volgende dag nog een uurtje voor het afrijden.

Stelt in mijn ogen niet veel voor. rust, niet te veel haast en dubbel dubbel check als je met dat ding erachter rijdt. en je haalt het.

geldklopperij aan de ene kant, aan de andere kant, het is ook een gevaarlijk ding als je met gevaarlijke/zware lading rijdt en niet weet wat je auto doet of kan doen.

even 500 euro sparen. valt wel mee toch heren, en enkele dames.....  ;)
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....