Wie heeft zonnepanelen en wat zijn de ervaringen

Gestart door henry classic v70, 20-05-2012 22:16:37

Vorige topic - Volgende topic

henry classic v70

Ik denk erover om zonnepanelen op het dak van de schuur te plaatsen.
M'n kameraad heeft dit gedaan en levert vaak stroom aan het netwerk, de meter draait dan terug. Zijn er forummers die onlangs zonnepanelen hebben laten plaatsen, hoeveel 4-kante meter en wat zijn de totale kosten ongeveer dus incl. het installeren en de omvormer. Een kennis van me heeft zich hier de afgelopen tijd ook mee bezig gehouden, heeft er allerlei berekeningen op los gelaten en had het over een uiteindelijk rendement van 20%...
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

elianmars

Mooi topic, dat ik ga volgen. Ik denk er ook al een tijdje over. Staat trouwens genoeg info over prijzen op het internet.

Henk855

Als zendamateur zou ik die ,,stoorzenders,, niet willen. Mijn buren 4 huizen verderop hebben zonnepanelen op het dak en op bepaalde frequenties kan ik niets meer ontvangen zolang er daglicht op de panelen komt. Man Man Man wat een storing veroorzaken deze dingen!

Ik heb inmiddels Agentschap Telecom ingeschakeld omdat de buren niet willen meewerken om de storing op te lossen dus ik heb het als amateur uit handen gegeven.

Het enige wat ik kan adviseren is: wees ervan overtuigd dat als je zonnepanelen aan wil schaffen dat deze 100% ontstoord zijn, zijn ze dit niet dan kan je in de problemen komen als er een zendamateur in je omgeving woont.

Veel van deze panelen voldoen niet aan een CE keur, stroom opwekken doen ze wel maar met veel ellende. Vaak zijn de omvormers de boosdoener.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

reneetje

De tijd is nog niet helemaal rijp hiervoor in Nederland, de installatie´s hebben 10 jaar garantie en een levensduur van 20 jaar , tenminste dat is de verwachting.....

En 20 jaar word in de reken formule's telkens gebruikt..... :-\

Tel daar de "teruglevering" bij op die vergeleken bij onze oosterburen (daar krijg je dus ook daadwerkelijk geld voor levering van Kw's ) wel heel erg basic is.

Ik heb het zelf ook willen doen , maar ik zie de investering (nog) niet zitten .... :-\
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

henry classic v70

Als het gaat om een investering van ong. €5000,= en het uiteindelijke rendement is 20% betekent dit voor mij €1000,= die ik niet betaal aan energiekosten... dus eigenlijk wat het me oplevert. Is natuurlijk wel een simpele rekensom maar in grote lijnen komt het hier wel op neer.
Ervaring hiermee zou dus zeer welkom zijn, dan heb je een daadwerkelijk beeld van de te maken kosten en wat het heeft opgeleverd.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

coyote1980

Ik ben nu bezig met het uitzoekwerk voor een redelijke installatie. De bedoeling is om 2650 Wp te plaatsen, puur om mijn eigen verbruik zo veel mogelijk te dekken. Ik ben er al achter dat, ook al staat je leverancier toe om te salderen, dat dit niet interessant is. Je krijgt immers enkel de kale stroomprijs vergoed (ca. 6,5 cent per kWh geloof ik). Wat je betaalt per kWh die je afneemt is een stuk meer, dan komt er ca. 11,5 cent belasting overheen en ik geloof ook nog wat transport. Kortom, het stuk opwekken t/m wat je verbruikt is rendabeler dan dat wat je meer produceert. Het mooiste zou zijn om dus nét boven je verbruik te gaan zitten qua productiecapaciteit zodat je nooit hoeft bij te betalen.

Het stroomnet is de accu van je installatie, het ene moment verbruik je netto, het andere moment lever je netto terug. Het gaat om de meterstand op de peildatum, daar wordt je op afgerekend.

De bedoeling is om de zonneinstallatie in de 2e half van het jaar te plaatsen, 2650Wp aan panelen (pal op het zuiden, 40 graden helling  :eusa_dance: zonder schaduw), omvormer moet ik nog uitzoeken, route van de kabels ook, montagewijze ook, kortom nog een hoop praktisch werk voor de boeg. Interessant is het wel  8)

Alleen jammer dat de aangekondigde BTW-regeling alweer omgebouwd gaat worden naar een soort subsidieregeling, maak het maar ingewikkeld, alles om het ambtenaren-apparaat bezig te houden, bah!  :eusa_wall:
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

rammstein01

Ik heb ze nog niet maar ben me wel scherp en doelgericht aan het orienteren. Heb ook een heel goed uitgangspunt met 30m2 dakvlak op het zuiden. Wil dat helemaal vol laten leggen.

Waar je wel op moet letten is de garantie in 3 voud. Produktgarantie, installatiegarantie en rendementsgarantie voor 90% de eerste 20 jaar en 80% na 25 jaar.

Qua opbrangst moet dit na een jaar of 7 'a 8 terugverdiend zijn. Alleen de aanvraag voor subsidie( wat prijstechnisch gezien niet echt nodig is) kan wat ambtelijke problemen geven. Maar met de steeds stijgende energieprijzen loont het zeer de moeite.

Blijf dit topic ook met aandacht volgen. Heb inmiddels wat offerteaanvragen lopen. Dus ik vul het wel aan als ik wat meer weet.

Rob

The Duck

Middag mede forumers.........

Zonnestroom loont wel degelijk....alleen laat je niet gek maken door allerlei vreemde verhalen uit de media.

Kijk wel degelijk naar het merk en type paneel de prijs per paneel of per Wp is niet zaligmakend. Vermijd chinese panelen en tracht panelen te kopen die in europa worden gemaakt. Het REC paneel is bv een heel erg goed paneel tegen een heel behoorlijke prijs. REC heeft nu in 2010 en 2011 de zeer maatgevende Phototest in Duitsland gewonnen. Koop absoluut geen panelen of omvormers die niet TUV en CE gecertificeerd zijn. Een zonneinstallatie gaat minimaal 30 jaar mee (de omvormers niet) er worden momenteel installaties van daken gehaald die 25 jaar geleden zijn gelegd met Schott panelen en die hebben een vermogens verlies van -/- 4% t.o.v. nieuw. Kortom prijs is niet datgene waar je in eerste instantie naar moet kijken.

Zoek een bedrijf die geen cowboy verhalen vertellen (die zijn er teveel) maar zoek een bedrijf die je vertellen hoe het werkelijk zit en je kunnen voorlichten op basis van je eigen wensen en eisen.

Tja het is mijn dagelijkse werk maar zal verdere bedrijfsgegevens hier weghouden. Toch interesse stuur dan even een pb.
Volvo V70 2.5 T - zwart - 1997

Racing is the only circus where the clowns pay the bills

svenerik

Even een gedachte van mijn kant...

de meeste elektriciteit wordt s'avonds gevraagd terwijl de ZC de energie overdag opwekken. het terug leveren van deze energie gebeurt dus op het moment dat de vraag het minst is....

Indien heel nederland vol gehangen wordt er dus een groot aanbod van energie ontwikkeld op een tijdstip dat er geen extra energie nodig is..... ook niet voor elektrische auto oid... die staat namelijk niet voor de deur..

maw de prijs / kWh gaat dan omlaag en hoe zit het dan met de ROI (return on investment)?

Ik denk dat een wijziging van energie gebruik (zuiniger omgaan met grondstoffen en energie) en het gebruik van energie zuinige apparatuur ( met name verlichting==> LED) thé way to go is.

LEd verlichting heeft een ROI tussen de 2 en 4 jaar afhankelijk van het gebruik. met een verwachte levensduur van meer dan 10 jaar is dit ook een goede investering.....

sven

Henk855

Citaat van: The Duck op 21-05-2012 13:46:22

Middag mede forumers.........
Koop absoluut geen panelen of omvormers die niet TUV en CE gecertificeerd zijn.

Tja het is mijn dagelijkse werk maar zal verdere bedrijfsgegevens hier weghouden. Toch interesse stuur dan even een pb.

Hou er ook rekening mee dat er bedrijven zijn die panelen aanbieden ter keuring en als deze dan een TUV en / of CE keur hebben de restpartij in een goedkopere versie bouwen onder het zelfde type nummer maar wel met het keurmerk van het aangeboden paneel.

Zelfde is gebeurd in Duitsland: Een fabrikant bood panelen ter keuring aan en deze werden TUV goedgekeurd, echter de vervolg panelen leverde erg veel problemen en storing op allerhande elektronische apparatuur en wat bleek de fabrikant had een deel van de condensatoren die in het ontstorings filter hoorden uit kosten overweging weggelaten.

Je zal maar zo'n paneel op je dak hebben!
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

coyote1980

Citaat van: The Duck op 21-05-2012 13:46:22
Vermijd chinese panelen en tracht panelen te kopen die in europa worden gemaakt.

Wat is er mis met Chinese panelen van bijvoorbeeld Yingli Solar?
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Raf

Hier in België zijn zo'n nieuwe installaties keuringsplichtig en op die manier zie ik er bijna dagelijks.
Zoals hierboven gezegd werd zijn de REC panelen heel degelijk alsook de Sunpower panelen.
En als omvormers zie ik heel veel SMA (Sunny boy), Sunpower en Danfoss

Wat betreft dat rendement van 20% van je panelen: Dat wil zeggen dat van de totale energie die de zon erop schijnt er 20% omgezet wordt in elektriciteit en de rest wordt geabsorbeerd (warmte) of gereflecteerd.

Informeer je een keer bij een installateur of iemand die er veel van weet (zoals "the duck") hierboven. Deze mensen kunnen jou perfect zeggen (berekenen) hoeveel zo'n installatie gaat opleveren op jaarbasis. Je zal er nog van versteld kunnen staan hoeveel dat is!

Hopelijk ben je er iets mee...

Groeten,
Raf
De gustibus non disputandum est!

Jan_D.

De levensduur van de kleine panelen: op het dak van mijn caravan uit 1991 zit zo'n paneel geplakt. Dat werkt nog steeds naar volle tevredenheid.

The Duck

Goed laat ik me dan even laten verleiden om enig commentaar te geven;

@sjors855

Getruukt met panelen wordt er altijd vandaar ook mijn opmerking om een europees paneel te kopen. Panelen die officieel in Nederland zijn geimporteerd worden gecontroleerd koop dus geen panelen en omvormers in het buitenland. Ten aanzien van omvormers het volgende SMA heeft een goed marketingapparaat en zijn niet slecht. Echter er zijn betere zowel kwa opbouw als kwa rendement b.v. Solarmax. Pas op er zijn diverse modellen van b.v. SMA in de handel die niet in Nederland mogen worden gebruikt.
Europese panelen dienen minimaal een TÜV keurmerk te hebben en liefst een CE keurmerk. Overigens kan je leverancier bij elk paneel een zogenaamd test certificaat leveren. Tevens kan daaruit het land van herkomst worden opgemaakt. Panelen die van buiten europa komen via grijze import daar is de nederlandse importeur niet verplicht enige vorm van garantie te geven. Vergewis je er dus goed van waar de panelen vandaan komen.

Broodje aap verhaal (sorrie) maar een zonnepaneel bevat geen ontstoringsfilter. Het doosje achterop noemen we een junctionbox. Daarin komen de strings uit het paneel samen. Een zonnepaneel is opgebouwd uit drie verticale strings elk van deze strings wordt in de junctionbox afgesloten met een bypass diode. De reden voor een bypass diode is heel simpel; wanneer het paneel in de schaduw komt te liggen zal alleen die string in het paneel die in de schaduw ligt tijdelijk worden uitgeschakeld de strings in hetzelfde paneel die niet in de schaduw liggen blijven gewoon hun werk doen. Wanneer de string weer uit de schaduw komt doet het gewoon weer zijn werk. Kortom panelen in een string op het dak mogen best tijdelijk in de schaduw liggen zolang het er maar niet teveel zijn.

@coyote1980

Bedankt je neemt nu net één van de weinige redelijke chinese panelen eruit. Yingli is een fabrikant die al tientallen jaren zonnepanelen maakt. Zelf hun cellen produceren en zelf hun panelen bouwen. Bovendien is Yingli één van de weinig fabrikanten die in europa een zogenaamde MOV certificering hebben d.w.z. dat dit bedrijf volledig maatschappelijk verantwoordt werkt. Yingli is een goed chinees paneel met een redelijke prijs kwaliteit verhouding maar ook Yingli haalt het niet kwa constructie etc bij een europees paneel.

In zijn algemeenheid gaan panelen momenteel minimaal 30 jaar mee. De echte kwaliteit komt boven drijven na een aantal jaren wanneer het rendement van een paneel af gaat nemen. De afname in rendement van een chinees paneel begint veel sneller dan van een europees paneel. En wees gerust vermogensgaranties zeggen helemaal niets niemand kan en gaat het na 10, 20 of 25 jaar testen.

Nogmaals pas op laat je geen verhalen vertellen, een woonhuis met 3-fase aansluiting b.v. zal terug moeten leveren via een 3-fase omvormer en niet via een 1-fase omvormer via 1 fase. Energiemaatschappijen zijn hier erg kien op je belast het lichtnet volkomen scheef. Er zijn zelfs energiemaatschappijen die in de kleine letters hebben staan dat wanneer je dat doet je een boete kunt krijgen.

Een installatie dient goed geaard te zijn d.w.z. elk paneel dient aan zijn buurman te worden geaard middels een aardingsdraad, het bevestigingsmateriaal waar de panelen op liggen dient uiteindelijk aan de omvormer te worden geaard en de omvormer via de stoppenkast aan aarde. Bij meer dan 600Wp altijd voor je eigen veiligheid een aparte groep in je meterkast monteren en correct afzekeren.

Al deze maatregelen leiden niet tot het goedkoopste systeem maar wel tot het betrouwbaarste en veiligste en gaat je lang plezier geven van je installatie.

Zoek een leverancier die zich alleen bezig houdt met zonnepanelen en installatie daarvan en niet een bedrijf wat het er toevallig bij doet. Zonnenergie is niet moeilijk en niet gevaarlijk zolang je weet wat je doet.

Voor de rekenkundige onder ons; In nederland is gemiddeld 920 uur zon per jaar geschikt voor zonnepanelen (bron: KNMI en RIVM) Energie prijzen zijn de afgelopen 15 jaar met gemiddeld 7% per jaar gestegen (bron CBS). Kortom laat je niet gek maken met rekenmodellen waar uit gegaan wordt van 1200 uur zon etc die plaatjes zijn veel te mooi.

Goed mocht iemand nog meer willen weten stuur dan een pb. Of de mods moeten het goed vinden dat ik hier een site van ons neerzet met een telefoonnummer.
Volvo V70 2.5 T - zwart - 1997

Racing is the only circus where the clowns pay the bills

razorx