koelwaterpotje loopt over

Gestart door V70geRwin, 28-05-2012 14:48:15

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

wilde ik net aan de klepseals en carterventialtie beginnen ging vanochtend het koelwaterlampje kort aan na de start en loopt het koelwaterpotje over tijdens het rijden. koud zit de vloeistof nu ook onder het minimum niveau.

het is een automaat 10v

in de winter had ik al het fenomeen dat de kachel wat minder snel warm werd als ik rustig reed.
na een dot gas en ff wat vlotter optrekken werd de kachel duidelijker van meer warm water voorzien.

de temeratuur meter staat altijd netjes iets boven horizontaal en klimt daar ook netjes naar toe.

torretje loopt eigenlijk nog prima en laatst nog alle bougies nagekeken en geen sporen gevonden van water naar de cilinders. hij verbuikt een weinig olie maar dat wijt ik aan de harde klepseals. na een poosje stationair draaien dikke wolken, anders eigenlijk niet zichtbaar, olieverbruik normaal.

ook geen witte wolken uit de uitlaat.
koelslangen zijn ook niet hard na een rit.

zelf dacht ik om eerst eens even de thermostaat te vervangen, nieuwe temp sensor heb ik nog liggen.

stel dat de waterpomp op is en minder goed pompt, zou dat dan lijken op deze verschijnselen?
of een verstopping ergens?

graag jullie advies!

Jack v

andere  dop op je kvs reservoir.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

ulkeman

tank lek op kleine nippeltje

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

V70geRwin

Bedankt, ga beide ff nakijken.

V70geRwin

Nieuwe dop gescoord en maar eens nieuwe thermostaat en temperatuur sensor erin zetten.
Dan kijken we weer even verder.

Wordt vervolgd...

volvojimmy

had ik van de week toevallig ook. De draadjes van het fan relais waren door geoxideerd en uiteindelijk afgebroken.
Hierdoor ging de fan niet draaien. Nieuw stekkertje en het was weer OK.

V70geRwin

Citaat van: volvojimmy op 31-05-2012 14:47:08
had ik van de week toevallig ook. De draadjes van het fan relais waren door geoxideerd en uiteindelijk afgebroken.

thx,

ga ik ook even nakijken...

voor de rest is het nu zaak om even te kijken wat er gebeurd als we langere stukken gaan rijden.

wat ik zelf wel raar vind is dat de verwarming duidelijk beter gaat werken nadat de motor na rustig rijden eens hoger in de toeren wordt gejaagd.

Hierdoor verdenk ik sterk de waterpomp van een matige werking, vinden jullie dit ook logisch?

thuur

Citaat van: spekkie99 op 31-05-2012 14:55:42
Citaat van: volvojimmy op 31-05-2012 14:47:08

thx,

ga ik ook even nakijken...

voor de rest is het nu zaak om even te kijken wat er gebeurd als we langere stukken gaan rijden.

wat ik zelf wel raar vind is dat de verwarming duidelijk beter gaat werken nadat de motor na rustig rijden eens hoger in de toeren wordt gejaagd.

Hierdoor verdenk ik sterk de waterpomp van een matige werking, vinden jullie dit ook logisch?

Ik heb hetzelfde effect eens meegemaakt met een (deels) verstopte kachelradiator. Waterpomp kun je beter "testen" door het temp.verschil tussen de bovenste en onderste radiatorslang te voelen. Als onder (relatief) koud blijft is er (te) weinig circulatie.

Gr 8)

V70geRwin

Fan loopt idd niet.
Deltamill airco schakelt (daardoor?) ook niet in.

Morgen eerst maar eens bij de zekering beginnen met spoorzoeken.