'Sissend' geluid bij indrukken gaspedaal

Gestart door JvW, 29-05-2012 15:43:08

Vorige topic - Volgende topic

JvW

Hallo allemaal,

Het volgende doet zich voor:
Wanneer ik aan het rijden ben en mijn gaspedaal indruk, dan hoor ik (ergens links van mijn stuur, maar het kan ook van buitenaf komen) een sissend geluid. Het geluid stopt zodra ik het gaspedaal loslaat. Ook wordt het minder/stopt wanneer de motor constante toeren draait.

Heeft iemand een idee waar ik dit moet zoeken? De cruisecontrol werkt gewoon (oftewel net zo traag als altijd). Verder kan ik weinig verzinnen.
Of hoort het gewoon bij onze roffels? Het lijkt me sterk, want het is me de afgelopen vier jaar niet opgevallen.  :eusa_eh:

volvobug

Ik heb een dergelijke ervaring gehad met de winterbanden, het profiel gaf bij accelereren op bepaalde wegvlakken een 'sissend geluid' waarbij ik al het ergste begon te vermoeden in het vooronder. Na de wissel naar zomerbanden was het weer weg. Toevallig banden gewisseld?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

JvW

Citaat van: volvobug op 29-05-2012 16:04:36
Ik heb een dergelijke ervaring gehad met de winterbanden, het profiel gaf bij accelereren op bepaalde wegvlakken een 'sissend geluid' waarbij ik al het ergste begon te vermoeden in het vooronder. Na de wissel naar zomerbanden was het weer weg. Toevallig banden gewisseld?

Ja, ik wissel twee keer per jaar mijn banden. Zomer- en winterbanden zijn Michelin.
Ik heb niet het idee dat het van de banden komt, omdat het geluid optreedt bij het accelereren. Wanneer ik vervolgens een constante snelheid heb, hoor ik het geluid ook niet meer (terwijl dat wanneer het aan de banden zou liggen ik het geluid nog steeds zou moeten horen).

Als ik de zoekfunctie gebruik krijg ik allerlei resultaten, maar ik wordt niet erg warm van de oplossingen.  :eusa_think: Bij de meeste topics wordt de oorzaak niet gevonden...

volvobug

Ik had het ook alleen bij het accelereren op de winterbanden, alsof de lamellen dan meer uit elkaar getrokken worden op het wegdek en weer "terugklappen" zodra het contact met het wegdek weg is, bij constante snelheid was het geluid er niet. En net zoals jij beschrijft, ik hoorde het alleen linksvoor.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

thuur

Hoor je het ook met de motor uit?

Gr ???

snix

Citaat van: JvW op 29-05-2012 16:17:12
Ik heb niet het idee dat het van de banden komt, omdat het geluid optreedt bij het accelereren. Wanneer ik vervolgens een constante snelheid heb, hoor ik het geluid ook niet meer (terwijl dat wanneer het aan de banden zou liggen ik het geluid nog steeds zou moeten horen).
Wat volvobug ook al zegt ik heb precies hetzelfde (rij in de winter op Michelin Alpin A4) Met de zomerbandjes is alles weer stil.

JvW

Ik ga eens testen of ik het geluid ook hoor met de motor uit, of als de auto stil staat. Als het geluid dan inderdaad wegblijft, dan ga ik verder zoeken in de richting van de banden.

Wordt vervolgt dus...

JvW

Met de motor uit hoor ik het geluid niet. Ook als de auto stilstaat hoor ik het niet.

Het lijkt er dus op dat het toch in de banden zit.  :eusa_think:

Ik zal nog eens testen met andere banden. Wordt dus weer vervolgt...