Stuurbekrachtigingsolie op?

Gestart door Julian, 29-05-2012 15:51:35

Vorige topic - Volgende topic

Julian

Ik bekeek laatst het stuurbekrachtigingsolie reservoir en er zat echt onvoldoende in, geen problemen met zwaar sturen ofzo, maar wil het wel graag weer bijgevuld hebben, welke olie zou ik hiervoor moeten gebruiken? en waar vind ik die? Het betreft een Handgeschakelde 850R
Alvast bedankt  ;)
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

Ries van de Zilverschuit

Staat in je handleiding: ik vermoed zeer sterk gewone ATF (rood). Gewoon bij de Brezan en andere te verkrijgen. Bij de dealer krijg je tegenwoordig groene olie in literverpakking, specifiek voor de stuurbekrachtiging. Niet handig om die door elkaar te gooien, volgens mij. Krijg je een raar kleurtje van. Of het ook echt ander spul is, kon de dealer niet vertellen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Julian

ATF staat voor: Automatic transmission fluid en het is een handgeschakelde 850

Ik denk dat we toch beter bij de dealer langs kunnen gaan denk ik dan, voor de specifieke stuurbekrachtigingsolie
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

UserID6342

Je hebt gewoon rode ATF dexron II nodig voor je stuurhuis.  Dus als je even je vinger in het potje steekt en kijkt wat voor kleur de olie is, kun je deze aansluitend halen bij de Brezan...

martijn1989

Waarschijnlijk is die dan ook aan het lekken... in dat geval kun je er ook n beetje Leaklock aan toevoegen.

UserID6342

Ipv die prutszooi toevoegen kun je beter de lekkage verhelpen....

thuur

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 29-05-2012 16:10:41
Staat in je handleiding: ik vermoed zeer sterk gewone ATF (rood). Gewoon bij de Brezan en andere te verkrijgen. Bij de dealer krijg je tegenwoordig groene olie in literverpakking, specifiek voor de stuurbekrachtiging. Niet handig om die door elkaar te gooien, volgens mij. Krijg je een raar kleurtje van. Of het ook echt ander spul is, kon de dealer niet vertellen.

Mijn (olie)leverancier heeft dat laatst voor me uitgezocht. Volgens hem kon het straffeloos door elkaar worden gebruikt. Let wel, groen is volgens mij specifiek voor o.a. Saab. Rood of geel kan in onze systemen. Dexron II of hoger (is 'backwards compatible').

Gr 8)

Julian

Citaat van: Dirk342 op 29-05-2012 18:18:54
Ipv die prutszooi toevoegen kun je beter de lekkage verhelpen....
Nou, wie zegt dat er een lekkage is.. ? Het is gewoon niet bijgevuld, het Kan maar hoeft niet perse een lekkage te zijn.

jeroen74

Als het niet lekt, waar is de verdwenen olie dan?

Julian

Citaat van: jeroen74 op 29-05-2012 21:15:12

Op technisch gebied ben ik niet super ervaren maar ook dat word verbruikt denk ik, net als motorolie, dat moet je ook goed in de gaten houden en bijvullen, heb bij de laatste APK ook niet gezien dat het bijgevuld is :o

Misha

Citaat van: Julian op 29-05-2012 21:18:50

Op technisch gebied ben ik niet super ervaren maar ook dat word vergebruikt denk ik, net als motorolie, dat moet je ook goed in de gaten houden en bijvullen, heb bij de laatste APK ook niet gezien dat het bijgevuld is :o

Euh, nee, die olie mag  niet verdwijnen zonder lek.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

arjenT5R

Citaat van: Misha op 29-05-2012 21:20:10

Op technisch gebied ben ik niet super ervaren maar ook dat word vergebruikt denk ik, net als motorolie, dat moet je ook goed in de gaten houden en bijvullen, heb bij de laatste APK ook niet gezien dat het bijgevuld is :o

Euh, nee, die olie mag  niet verdwijnen zonder lek.

Verdampt natuurlijk wel  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Julian

Ik zal morgen nog wel even opnieuw kijken, laatste keer dat ik gekeken had stond hij toch echt op ''add'' maar in de sturing is niks te merken, hij stuurt gewoon supersoepel, niks geen gekraak of gezoem.

thuur

Op technisch gebied ben ik niet super ervaren maar ook dat word verbruikt denk ik, net als motorolie, dat moet je ook goed in de gaten houden en bijvullen, heb bij de laatste APK ook niet gezien dat het bijgevuld is :o

De stuurinrichting is een gesloten systeem, er mag geen olie "verdwijnen" want dan is het lek.

APK heeft er evenmin wat mee te maken. Althans, ik ben nog nooit op een APK station geweest waar gekeken werd naar een vloeistofpeil..

Gr :eusa_think: