Welke olie S70 2.5D

Gestart door Volvo S70, 31-05-2012 19:05:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Volvo S70

Ik heb even gezocht op de site, en zie dat veel   5W40 adviseren van Shell helix plus. ook shell helix 0w/40 zie ik staan.

Wat is nou beter voor een 2.5d aut met 320.000 km ? ik kan shell kopen van een vriend, is shell goed ? en is 5w40 of 0w40 beter voor deze auto?  ???

UserID6342

Gewoon erin mikken wat Volvo ook doet.  Een halfsyntheet van 10W40

RonnieDuck

Mijn volvo dealert gooide er shell helix 5w40 in. Mocht je wat lekkages hebben kan 10W40 beter zijn
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

Red Devil

Hoi,
Ik gooi in mijn 2.5D gewoon Kroon Emperol 5w-40. Geen problemen en geen verbruik.
Ted

grijzev70tdi

Citaat van: RonnieDuck op 01-06-2012 17:09:21
Mijn volvo dealert gooide er shell helix 5w40 in. Mocht je wat lekkages hebben kan 10W40 beter zijn

en waarom lekkage niet verhelpen?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Hugo111

Ik gebruik castrol turbo diesel edge 5W-40. De motor loopt hier heel stil op. En de eerste 3000 km wordt de olie niet zwart. Ongelooflijk he. Ik heb geen verbruik ermee. Deze olie is speciaal voor deze generatie pompverstuivers ontwikkeld, als ik het goed begrepen heb.

Daarvoor had ik shell helix ultra diesel 5W-40. Maar daar loopt de motor rauw op vind ik. En ook is de olie meteen na de eerste rit al zwart.

Voor wat het waard is ;-)

Groetjes!

Hugo

Volvo S70

hebben meer mensen hiervan gehoord? dus castrol loopt stiller en shell loop rauw? ik ga zeker 5w40 kopen maar ik twijfel tussen shell en castrol nu...

UserID6342

Citaat van: grijzev70tdi op 02-06-2012 00:11:36
Citaat van: RonnieDuck op 01-06-2012 17:09:21
Mijn volvo dealert gooide er shell helix 5w40 in. Mocht je wat lekkages hebben kan 10W40 beter zijn

en waarom lekkage niet verhelpen?

Omdat de 5W40 eigenlijk veels te dun is voor deze blokken.  Ze lopen er goed op hoor, maar de kans op lekkages is gewoon groter.  Het dichtst bij het origineel 15W40 komt de 10W40 qua viscositeit.

Volvo S70

Ik lees ook vaak dat bij hoge temperaturen en veel belasting, 10w40 beter is. gezien het feit ik op vakantie ga en uren achter elkaar in hogere toeren ga rijden, vraag ik me af of 5w50 niet te dun wordt?


-D©©©L-

5w50 word zeker niet te dun.  vergeet niet dat een hoog toerental ook een hoge opbrengst van de oliepomp betekent. Het is juist het zwaar belast met te weinig toeren dat zorgen geeft. Of heel lang stationair lopen.

Volvo S70

dus 5w40 is gewoon altijd beter dan 10w40? vooral als het mijn situatie betreft? dus hoge toeren en warme temperaturen buiten?

Sbv

Wat noem je hoge toeren. Je doet voorkomen alsof je de hele vakantie urenlang op 4000+ gaat rijden bij 40+ graden

-D©©©L-

Citaat van: Volvo S70 op 26-06-2012 17:06:05
dus 5w40 is gewoon altijd beter dan 10w40? vooral als het mijn situatie betreft? dus hoge toeren en warme temperaturen buiten?
Je vergeet dat de viscositeit van de olie slechts 1 van de vele eigenschappen is.  Kom eens met complete specificaties, dan is er een zinvol antwoord te geven.  Je hebt het steeds over toerental, maar hoe hoog is de motorbelasting ?



Volvo S70

stel je duitsland voor waar je een paar uur met 160 km/h gaat rijden. aangekomen in spanje met bergen en steile wegen waar het ook nog eens 40 graden is. maar daar gaat het niet helemaal om. ik las ergens dat 5w40 op de snelweg erg dun wordt en dat 10w40 met deze omstandigheden toch wel beter is voor de 2.5d ? ik vraag me af of dit zo is.

-D©©©L-

#14
bij 160 km/h constant hebt je een relatief lage belasting van de motor, ik denk zo'n 20% belasting.  Waarom zou het erg zijn dat de olie dun is ? Ik rij nu met 5w30 A5/B5 specificatie ook uren achtereen. Oliedruk is goed, smering ook.  Tuurlijk, dat betreft een LPG auto. maar warm word het wel !
Een 10w40 met zeer goede specificaties is na duizend km rijden bij 100 graden dunner dan een "kilo knaller" 5w40. Ook nog afhankelijk van de staat van de zuigerveren van de motor en de aanwezige residuen van oude olie. Ik vind dat je je veel te veel fixeert op enkel en alleen de viscositeit van de olie. Zo belangrijk is dat op zich niet.