Vreemde tik in blok, komt op, neemt af bij stationair

Gestart door THIJS-V70, 31-05-2012 19:37:11

Vorige topic - Volgende topic

THIJS-V70

Mijn V70R uit 1998 is technisch goed in orde, loopt super netjes, geen rare bijgeluiden behalve het druklager in vrij stand zoals zovelen hebben.

Sinds een dag of twee komt er bij het starten en stationair lopen een rare tik uit het blok. Soms is hij er direct, maar meestal komt hij op en valt hij weg als je rustig aan gas geeft.

Het druklager is het niet en een drijfstang-lager lijkt me vrijwel onmogelijk. Dat de auto olie verbruikt lijkt normaal te zijn voor een R lees ik. Er moet overigens nog een volledige beurt overheen waarna echt bepaald kan worden hoe het met het olieverbruik zit.

Wat betreft de tik, een vreemd geluid wat achter uit het blok lijkt te komen of achter de distrikant vandaan. Het komt langzaam op en gaat weer weg, soms blijft het echt lange tijd aanwezig, maar alleen bij stationair.

Een hydraulische klepstoter zou wellicht kunnen maar lijkt me sterk. Zou het eventueel de oliepomp kunnen zijn ?

Ik heb samen met mijn garageman even bekeken en geluisterd. Hij dacht in eerste instantie druklager omdat dat een bekend probleem is, helaas. Drijfstanglager sluiten we beiden eigenlijk uit omdat het bij iets toeren al weg valt. Klepstoter konden we beide niet bepalen of deze bij dit type blok een dergelijk geluid kan produceren en de oliepomp bleef onze vraag.

Daarom even een topic aanmaken om de ervaringen met tikken in 2.5 blokken te bepalen naar jullie ervaring.

Voor alle duidelijkheid, mijn garageman weet absoluut waar hij het over heeft, ik ken het bedrijf en alle apparatuur dusdanig goed gezien ik daar kind aan huis ben. Toch vonden we het beide, gezien het blok echt prima loopt verder, het een goed plan jullie opinie even te vragen en wellicht mensen tegen te komen die dit wel eens gehad hebben.... voor we de boel open maken.

Ik rij net zo goed op gas als ik kan koken ;)

Jack v

volgens mij heb jij vaste stoters en geen hydraulische. Druklager kan niet want die zit niet aan de db zijde.

De distributie staat wel op tijd?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

martijn.

Achter de oliepomp zit een veer met een klein zuigertje. Deze veer en zuiger slijten en dan komt er iets speling op.  Dit geeft ook een tikkend geluid. Heb dat geluid ook. Alleen hoor je het bij mij harder naarmate de motor warm wordt. Heb de onderdelen liggen. Maar de tijd nog niet gehad. Met een mechanise  oliedrukmeter zie je de meter synchroon trillen op het het geluid. Klep regelt oliedruk.

grijzev70tdi

Citaat van: Jack v op 31-05-2012 19:44:41
volgens mij heb jij vaste stoters en geen hydraulische. Druklager kan niet want die zit niet aan de db zijde.

MY '98 is toch gewoon hydraulisch? Na MY 2000 toch pas? De 265 pk uitvoering
Grolsch, het klinkt al lekkerder

THIJS-V70

Citaat van: grijzev70tdi op 31-05-2012 19:54:45
Citaat van: Jack v op 31-05-2012 19:44:41

MY '98 is toch gewoon hydraulisch? Na MY 2000 toch pas? De 265 pk uitvoering

Klopt, ik heb zeker hydraulisch, vandaar dat gas ook prettiger is :) (hij doet het zowel op gas als benzine).

@Martijn... goed punt, ik kan daar eens naar kijken. Wat je zegt overigens... als hij koud is is het minder, als hij warm is en je laat hem een tijd stationair draaien dan klinkt het vrij hard inderdaad nu je het zegt.

Jack v

THIJS-V70

Citaat van: Jack v op 31-05-2012 20:07:25
kun je een geluidsfilmpje maken?

Kan ik doen. Maar de distri staat echt op tijd, of hij zou versprongen moeten zijn wat me heel sterk lijkt.

Jack v

Citaat van: THIJS-V70 op 31-05-2012 20:09:24

Kan ik doen. Maar de distri staat echt op tijd, of hij zou versprongen moeten zijn wat me heel sterk lijkt.
je zal de eerste niet zijn :)

thuur

Een "stille" stoter zoals toegepast vanaf MY95 kan wel degelijk hetzelfde geluid maken als een oud type stoter (die horen te tikken). Vaak is een te laag oliepeil de oorzaak (bijvullen), maar ook te weinig oliedruk (check de pickup en pomp; zie Martijn's post) of vervuilde olie (flushen).

Gr 8)

THIJS-V70

Citaat van: thuur op 31-05-2012 21:35:49
Een "stille" stoter zoals toegepast vanaf MY95 kan wel degelijk hetzelfde geluid maken als een oud type stoter (die horen te tikken). Vaak is een te laag oliepeil de oorzaak (bijvullen), maar ook te weinig oliedruk (check de pickup en pomp; zie Martijn's post) of vervuilde olie (flushen).

Gr 8)

Flushen gaan we zeker nog even doen, ik loop hem nog helemaal na. Oliepeil is goed en iets bijgevuld voor de zekerheid. Ik sluit vervuilde olie niet uit overigens.

Citaat van: Jack v op 31-05-2012 20:43:56

Maar dan zou het tikken bij toeren niet weg moeten vallen... toch ?

arjenT5R

Citaat van: THIJS-V70 op 31-05-2012 23:34:02
Citaat van: thuur op 31-05-2012 21:35:49

Gr 8)

Flushen gaan we zeker nog even doen, ik loop hem nog helemaal na. Oliepeil is goed en iets bijgevuld voor de zekerheid. Ik sluit vervuilde olie niet uit overigens.

Citaat van: Jack v op 31-05-2012 20:43:56

Maar dan zou het tikken bij toeren niet weg moeten vallen... toch ?

In principe niet nee maar kappie er af halen en timing controleren is het grote werk niet natuurlijk!

Tikkende stoter is heel goed mogelijk hoor btw.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

THIJS-V70

Vrijdag een olieflush gedaan en dit mag het probleem niet oplossen, het tikje "lijkt" anders op te komen maar dit zou kunnen komen omdat de olie vers is, logisch.

Versprongen distri is onmogelijk gezien de auto ook echt belabberd zou moeten performen en dat doet hij prima, stoter is het zeker ook niet want het geluid komt aan de achter/zijkant vandaan aan de kant van de distri... oftwel veertje/zuigertje is een hele goede mogelijkheid.

De distri wordt binnenkort toch gedaan (door mijzelf @garage) dus dan halen we de oliepomp ook even los.

THIJS-V70

Even een wat vervelende update, er zit een zeer harde tik in het blok. Ik heb vandaag +/-140KM snelweg gereden en op de terugweg begon het ratelen dat op het druklager leek vond ik, helaas... het blok.

De olie is schoon, een drijfstang-lager lijkt me niet mogelijk gezien het ook weg valt en de interval van de tik vrij hoog is, wat dus op de kop duidt.

Het blok loop verder super, trekt goed alleen verbruikt nu wat olie lijkt het. Een olieschraapveer die ruimte heeft gekregen omdat ie gebroken is ?

Vrijdag gaat het blok er wellicht uit, opzich geen probleem, hij staat al bij mijn garage.

Een filmpje voor meer duidelijkheid, niet schrikken.

Volvo855T-5R

Damn! Klinkt niet best. Ik vind op het filmpje dat het juist als een bonk uit het onderste gedeelte van het blok komt. Lijkt me ook meer de snelheid van de krukas dan van nokkenas. Het kan natuurlijk een heel ander idee geven in zo'n filmpje maar ik ben er toch bang voor....
PV445 1958
PV544 Sport 1962
142GT 1969
855 T-5R CY 1995
V70XC 1999
V70R AWD Laserblue 1999

Jack v

weet je zeker dat ie op tijd staat? Dit klinkt echt niet gezond :o