Oorzaak en gevolg backfire, meedenkers gevraagd!

Gestart door thuur, 05-06-2012 19:41:12

Vorige topic - Volgende topic

stefanhuijser

Maar ook minimaal langs een asje Ludo?

Gr. Stefan

(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

Ludo

Gezien Thuur schrijft dat de auto al + 4 ton met een ontsteking doet, ik kan dan mis zijn (heel zelden hoor ;D ) maar zie ik al voor ogen dat er verder aan de lpg installatie ook nooit onderhoud is gebeurd.
Het zou me dus niet verbazen als de verdamper dan ook maar een minimale doorlaat voor de lpg heeft.
Dan kan een kleine luchtlekkage inderdaad al voldoende zijn.

stefanhuijser

Ja, daar heb je dan wel weer gelijk in ;)

Slechte verdamper, al arm lopen en dan een lekkage.. Tsja..

"boem is ho" zeggen ze altijd toch?

JeffreyC

Citaat van: volvobug op 05-06-2012 21:06:32
Uh, ben ik nou mis? Backfire is toch verbranding die de inlaatpoort inslaat, terwijl die gevuld is met lpg? Dan staat een verbrande uitlaatklep los van het optreden van backfire. En moet er een inlaatklep open blijven staan.  :eusa_think:

Met een verbrande uitlaatklep kan ook een backfire ontstaan.
Op het moment dat de uitlaatklep dicht staat en de inlaatklep open gaat/is komt er een vers mengsel de cilinder in. Doordat de uitlaat klep niet goed af dicht/kapot is zal dit mengsel zich ook al richting uitlaat kunnen verplaatsen. Aangezien de uitlaat heel erg heet kan worden en er nog hete uitlaat gassen door het uitlaatspruitstuk stromen kan het verse mengsel ontsteken waardoor er een backfire kan ontstaan.

Dit is een mogelijkheid maar het kan ook zo zijn dat tijdens de ontsteking van de desbetreffende cilinder het vlamfront zich via de opening in de uitlaatklep een weg zoekt naar het inlaatspruitstuk via een cilinder die op dat moment op tuimelen staat. En waar dus ook weer een vers mengsel de cilinder instroomt.

Gr Jeffrey
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

thuur

Citaat van: volvobug op 05-06-2012 21:06:32
Uh, ben ik nou mis? Backfire is toch verbranding die de inlaatpoort inslaat, terwijl die gevuld is met lpg? Dan staat een verbrande uitlaatklep los van het optreden van backfire. En moet er een inlaatklep open blijven staan.  :eusa_think:

Google eens op "cylinder scavenging" (de NLse term valt me even niet in :-[). Oftewel: er is per cyclus van 4 slagen een moment waarop zowel de inlaat als de uitlaatklep(pen) open staan. Zie ook het antwoord hierboven.

Citaat van: mac op 05-06-2012 21:15:27
Vragen:
Loopt de motor nu goed op benzine? Zo ja zit het probleem uitsluitend in de lpg-afdeling.
Aannemend dat het een ongeregelde verdamperinstallatie is kan het membraan door de backfire beschadigd zijn.
Waar is het afgebroken lipje van de LMM gebleven? Opgezogen of in het luchtfilter? Even checken. Kan in het spruitstuk/de gasklep zitten.
Wat waren de omstandigheden vlak voor de backfire? Na gas loslaten weer vol erop? Dan een backfire kan heel goed de verdamper zijn. Traag membraan door vervuiling/slijtage.

Zoals beschreven na de backfire is op benzine. Op LPG durf ik de auto niet te laten lopen met mijn "test-LMM" ;) Ik verwacht niet dat de auto op LPG beter loopt, dus de oneven loop heeft een mechanische oorzaak.

Ik heb gezocht naar het lipje, maar dat is onvindbaar. Ik weet ook niet hoe lang er is doorgereden om thuis te komen. Het kan goed zijn dat dit het hele traject van bovenop het luchtfilter naar het membraam van de katalysator heeft afgelegd. Of misschien plakt het ergens in het inlaatspruitstuk (oliefilm). Wat de omstandigheden vlak voor de backfire waren moet ik navragen.

@stefanhuijser: Kapotte injector door de klap zou kunnen, alleen verklaart dat de tik in de kop niet toch? En inderdaad was er nogal wat achterstallig onderhoud toen de auto voor het eerst bij me kwam :-\

Bedankt voor het meedenken iedereen!

Gr 8)

stefanhuijser

Jammer dat je wat ver weg woont om even langs te komen met een endoscoop.. Zou nu wel even willen gluren in die cilinder ;)

Ik moet toe geven dat ik te lui ben om even te zoeken maar bedoel je "klep overlap" Thuur?
Zoals ik altijd heb begrepen om de gassen mee te helpen om de cilinder te verlaten en om de uitlaatklep te koelen met koud mengsel..

Gr. Stefan

thuur

Citaat van: stefanhuijser op 05-06-2012 22:35:47
Jammer dat je wat ver weg woont om even langs te komen met een endoscoop.. Zou nu wel even willen gluren in die cilinder ;)

Ik moet toe geven dat ik te lui ben om even te zoeken maar bedoel je "klep overlap" Thuur?
Zoals ik altijd heb begrepen om de gassen mee te helpen om de cilinder te verlaten en om de uitlaatklep te koelen met koud mengsel..

Gr. Stefan

Klopt, de overlap om de cilinder schoon te spoelen zodat het volgende mengsel zo zuiver mogelijk is, plus om de vaart erin te houden zodat de cilindervulling beter is. Koeling speelt ook een rol, maar ik dacht dat dat niet de hoofdreden was in een NA motor.

Een endoscoop heb ik al eens in een 850 motor gestopt, maar de hoek van de kleppen maakt het onmogelijk om de zijden van de kleppen aan de buitenkanten te zien. En dat is nou juist waar er wel eens een stukje vanaf wil breken :-\ Of heb je zo'n dure endoscoop waarmee je de camerakop kunt buigen op afstand?

Gr :eusa_think:

stefanhuijser

Ja, ik werk met industriƫle MAN gasmotoren en daardoor hebben we nogal wat spul.. ;)

Probleem is dat ik nogal een eind weg woon en dat (dure) ding alleen mee krijg met een boel smeken bij onze service jongens..

Gr. Stefan

JeffreyC

Mocht een endoscoop nodig zijn, ik kan ook aan een komen via het werk ( hier kan aan het uiteinde een klein spiegeltje gezet worden ). Ik was toch van plan om zaterdag ff door Grondveld te rijden op de terug weg van Brunssum.
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,

thuur

Citaat van: V70 2.5T op 05-06-2012 22:47:43
Mocht een endoscoop nodig zijn, ik kan ook aan een komen via het werk ( hier kan aan het uiteinde een klein spiegeltje gezet worden ). Ik was toch van plan om zaterdag ff door Grondveld te rijden op de terug weg van Brunssum.

Zoeen heb ik al eens hier gehad. Ook daarmee kun je niet de zijkanten van de kleppen zien :-\ Neemt niet weg dat je toch welkom bent zaterdag ;D

Gr ;)

JeffreyC

Citaat van: thuur op 05-06-2012 23:17:12

Neemt niet weg dat je toch welkom bent zaterdag ;D

Gr ;)

Prima, je ziet me wel verschijnen ;D
300 PK 390 NM CY T-5R MT

thuur

Ok, dus resumee overflakkee:

1. VVIS stangetjes te veel speling -> valse lucht -> backfire -> rest van ellende
2. Indien na gas loslaten weer gas erop: defect in LPG installatie (verdamper of decelleratieschakelaar(?)) -> backfire -> etc.
3. Indien tijdens gas geven: defect in LPG installatie (b.v. membraam verdamper) -> te arm -> klep verbrand -> backfire -> etc.

(corrigeer indien nodig!)

Om nu de daadwerkelijke oorzaak te achterhalen (voor zover mogelijk) zal ik dus moeten uitsluiten of het defect in de VVIS-asjes zit of niet. De verdamper en decelleratieschakelaar *) hebben beide een opdonder gehad van de backfire als ik het goed begrijp.

En nu in 1 zin samengevat: in ieder geval is de motor door te te weinig gastoevoer stukgelopen. Eens?

Gr :eusa_think:

*) decelleratieschakelaar is niet eerder genoemd, maar strookt wel met de theorie van mac.

KIM

Thuur heb je al bedacht dat met 4 ton er een risico aanwezig is dat de kleppen "uitgesteld" zijn, m.a.w. zover versleten dat de hydraulische stoters ze niet meer voldoende speling geven?
Mijn witte GLT heb ik destijds verkocht omdat deze ook ineens begon te backfiren (de stand was toen 6 ton, waarvan 5 op LPG). Ik heb het altijd daaraan geweten, maar niet onderzocht.

Om je te verzekeren van de juistheid van het mengsel, kun je natuurlijk een 4-gas test uitvoeren

alfredgeel

Tuur, ik mis drie dingen :

wat zegt de compressietest ?
Heb je een cilinderlektest gedaan ?
En wat zijn de emissiewaardes op stationair?

thuur

Citaat van: KIM op 06-06-2012 07:29:34
Thuur heb je al bedacht dat met 4 ton er een risico aanwezig is dat de kleppen "uitgesteld" zijn, m.a.w. zover versleten dat de hydraulische stoters ze niet meer voldoende speling geven?
Mijn witte GLT heb ik destijds verkocht omdat deze ook ineens begon te backfiren (de stand was toen 6 ton, waarvan 5 op LPG). Ik heb het altijd daaraan geweten, maar niet onderzocht.

Om je te verzekeren van de juistheid van het mengsel, kun je natuurlijk een 4-gas test uitvoeren

Citaat van: alfredgeel op 06-06-2012 08:52:18
Tuur, ik mis drie dingen :

wat zegt de compressietest ?
Heb je een cilinderlektest gedaan ?
En wat zijn de emissiewaardes op stationair?

Tja, we hebben hier 850-jes met 6+ ton op gas er tussenzitten. Ik heb daarom niet bedacht dat het uitgesteld zijn van de kleppen een optie was.

De auto is net door de APK dus de emissiewaardes zijn in ieder geval binnen de wettelijke normen. De motor voelt totaal niet vermoeid aan. Nu ik dit zo typ valt me in dat de sticker met het motornummer op het distributiedeksel geel is en de massakabels achterop aan de verkeerde boutjes zijn bevestigd. Misschien heeft er dus al een motorwissel plaatsgevonden en is de werkelijke km-stand van het blok lager.

Ik heb geen verdere diagnose uitgevoerd omdat de klant er niet te gek veel meer aan wil uitgeven. Dus ik besef heel goed dat dit een topic is waarbij ervaring / gevoel gemengd is met de harde praktijk (symptomen / gebeurtenissen). Aan de andere kant heb ik wel genoeg 850's gezien om zonder keiharde data een conclusie te durven stellen.

Ga maar uit van een goede compressie en uitslag van de lektest voor de rit, en na de rit op cilinder 4 een stukke klep.

Gr ;)

PS: Heeft het trouwens nog zin om nu de emissie te meten?