Oorzaak en gevolg backfire, meedenkers gevraagd!

Gestart door thuur, 05-06-2012 19:41:12

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Techneuten,

Over een Alter I GLT met gasinstallatie af-fabriek: Omdat het blokje al 4+ ton op de originele ontsteking (:eusa_eh:) had gedraaid maar de complete ontsteking vervangen op de bobine na. Hij liep verder goed (wat zwak stationair op gas) maar puur uit voorzorg. Verder is de carterontluchting zeer recent vervangen uit pure noodzaak (<1000km geleden).

Na een lange rit op relatief hoge snelheid (140 ~ 150 km/u) vond er helaas toch een backfire plaats. Luchtslang tussen luchtfilterhuis en gasklep gescheurd, wat slangetjes los en het lipje van de LMM is compleet verdwenen. Na het herstel hiervan loopt de motor nog steeds niet mooi rond. Er zit ook een tik in en het lostrekken van injector 4 heeft amper gevolg voor de loop van de motor. Op basis hiervan, plus dit type blok, vrees ik dat er een stukje uit de uitlaatklep van cilinder 4 is gebroken.

Ik weet dat een slechte ontsteking de nr. 1 oorzaak is van backfires, maar ik beweer geen gas-expert te zijn. Ik moet erbij zeggen dat de (Volvo-)bougies er veel slechter uitzagen dan ik had verwacht. Ze leken erg ver versleten terwijl ze nog geen 10dkm erop hebben zitten. Wel allemaal gelijk van kleur (zwart :-X) en qua slijtagebeeld.

Ik probeer nu te reconstrueren wat er gebeurd kan zijn. Ik heb twee theorieen waarover ik graag jullie mening zou willen horen:

1. de motor heeft te arm op gas gelopen -> uitlaatklep 'verbrand' -> backfire
2. backfire -> doorgereden met losse slangen -> te arm mengsel -> uitlaatklep verbrand

Wat is het meest aannemelijk scenario en kan een backfire door een kapotte uitlaatklep ontstaan? Of waardoor kan de backfire (in geval van theorie 2) nog meer door zijn ontstaan?

Graag jullie onderbouwde mening :D

Gr ;)

Hengeveld

Geen van beide theorieën stroken met jouw constatering dat alle bougies zwart zijn, want in beide gevallen ga je uit van een te arm mengsel in een of alle cilinders.

NinaPaul

Wat voor lpg installatie gaat het? Voornamelijk de plaatsing van de gasinjector(en) of gasring?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

snix

Situatie 2 doorrijden met losse slangen hoeft geen arm mengsel op te leveren. Die LMM kan daar dan wel weer voor zorgen. Maar dan moet je meteen een verschil in prestatie gaan voelen.
Je geeft aan dat hij al wat zwak stationair op gas liep voordat je de ontsteking had vervangen. Misschien toen al minder compressie aanwezig.

Ik ga voor situatie 1 icm slechte kleppen (compressie)
Je bent toen 150 gaan rijden met misschien een arm mengsel en hebt de klep helemaal weggebrand. Daarna backfire.

thuur

Citaat van: Hengeveld op 05-06-2012 19:49:44
Geen van beide theorieën stroken met jouw constatering dat alle bougies zwart zijn, want in beide gevallen ga je uit van een te arm mengsel in een of alle cilinders.

Het zwart is van de olie die het blok lange tijd zelf heeft opgezopen, vandaar de vernieuwde carterontluchting ;) Aan de kleur kan ik dus helaas niet herleiden of het blok daadwerkelijk te arm heeft gelopen. Maar een verbrande klep kan heel aannemelijk door een te hoge verbrandingstemperathuur komen. Vandaar mijn redenatie.

Citaat van: NinaPaul op 05-06-2012 19:51:37
Wat voor lpg installatie gaat het? Voornamelijk de plaatsing van de gasinjector(en) of gasring?

De af-fabrieksinstallatie is volgens mij van Vialle. Gasring zit direct op het gasklephuis.

Citaat van: snix op 05-06-2012 20:19:21
Situatie 2 doorrijden met losse slangen hoeft geen arm mengsel op te leveren. Die LMM kan daar dan wel weer voor zorgen. Maar dan moet je meteen een verschil in prestatie gaan voelen.
Je geeft aan dat hij al wat zwak stationair op gas liep voordat je de ontsteking had vervangen. Misschien toen al minder compressie aanwezig.

Ik ga voor situatie 1 icm slechte kleppen (compressie)
Je bent toen 150 gaan rijden met misschien een arm mengsel en hebt de klep helemaal weggebrand. Daarna backfire.

Na de backfire waren de presaties ver te zoeken, uiteraard. Hij liep zo slecht dat je enkel het vermoeden kon hebben van een 'oneven' loop.

Op benzine liep de motor goed en rond, er is dus geen reden om aan te nemen dat de compressie in 1 cilinder al minder was.

Andere theorieen zijn uiteraard ook welkom!

Gr :D

peteR_lpi

Bij een 20v in een alter 1 zitten er luchtkleppen in de inlaatcollector en de asjes van de kleppen(in inlaatcollector)lopen los door de buizen van de collector en gaan bij +300000km meestal een hoop valse lucht trekken waardoor deze met een klassieke lpg extreme backfire kan veroorzaken.

peteR_lpi

De originele bougies voor dit model zijn dat er met enkelpolige electrodes?

thuur

Citaat van: peteR_lpi op 05-06-2012 20:51:16
De originele bougies voor dit model zijn dat er met enkelpolige electrodes?

Nee, in NL is de 2.5 20V als GLT geleverd. Die heeft de driepolige electrodes.

Gr ;)

thuur

Citaat van: peteR_lpi op 05-06-2012 20:35:53
Bij een 20v in een alter 1 zitten er luchtkleppen in de inlaatcollector en de asjes van de kleppen(in inlaatcollector)lopen los door de buizen van de collector en gaan bij +300000km meestal een hoop valse lucht trekken waardoor deze met een klassieke lpg extreme backfire kan veroorzaken.

Je bedoelt de as van het VVIS mechanisme? Die een langer inlaattraject maakt boven iets van 4300 rpm.

Gr :eusa_think:

peteR_lpi

Citaat van: thuur op 05-06-2012 20:55:05

Je bedoelt de as van het VVIS mechanisme? Die een langer inlaattraject maakt boven iets van 4300 rpm.

inderdaad,ken die benamingen niet zo goed.

volvobug

Uh, ben ik nou mis? Backfire is toch verbranding die de inlaatpoort inslaat, terwijl die gevuld is met lpg? Dan staat een verbrande uitlaatklep los van het optreden van backfire. En moet er een inlaatklep open blijven staan.  :eusa_think:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

mac

Vragen:
Loopt de motor nu goed op benzine? Zo ja zit het probleem uitsluitend in de lpg-afdeling.
Aannemend dat het een ongeregelde verdamperinstallatie is kan het membraan door de backfire beschadigd zijn.
Waar is het afgebroken lipje van de LMM gebleven? Opgezogen of in het luchtfilter? Even checken. Kan in het spruitstuk/de gasklep zitten.
Wat waren de omstandigheden vlak voor de backfire? Na gas loslaten weer vol erop? Dan een backfire kan heel goed de verdamper zijn. Traag membraan door vervuiling/slijtage.

Succes

Mac

stefanhuijser

Citaat van: peteR_lpi op 05-06-2012 21:02:20

Dat zou de lambda moeten corrigeren en zou alleen bij stationair loop wat uit moeten maken, daarnaast loopt de motor bij 150 kmpu in vollastverrijking en zou dus lambda 0,8 of rijker moeten lopen.. Te arm door een lekkage lijkt me dan dus sterk..

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

stefanhuijser

Hoe loopt de motor op benzine Thuur?

Niet gewoon een kapotte injector door de klap?

Anders kan detoneren door een te arm mengsel wel de oorzaak zijn van verbranden van kleppen/zuigers..

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

Ludo

Citaat van: stefanhuijser op 05-06-2012 21:39:54
Citaat van: peteR_lpi op 05-06-2012 21:02:20

Dat zou de lambda moeten corrigeren en zou alleen bij stationair loop wat uit moeten maken, daarnaast loopt de motor bij 150 kmpu in vollastverrijking en zou dus lambda 0,8 of rijker moeten lopen.. Te arm door een lekkage lijkt me dan dus sterk..

Gr. Stefan

Als je motor veel lucht trekt, en geen (of onvoldoende) mengsel krijgt, heb je verder niks meer nodig voor een backfire.