S70 AWD tussenbak

Gestart door Zagg, 07-06-2012 15:33:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zagg

Ik moet bekennen dat ik me nog moet voorstellen hier, maar beloof dit spoedig te doen zodra ik ook wat fotootjes heb geschoten  :)

Wel alvast een vraagje aan jullie. Misschien niet helemaal het juiste sub-forum, maar het defect valt wel hieronder...

Zoals dus vermeld in de topictitel ben ik in het bezit van een S70 AWD, hetgeen toch een vrij unieke auto in NL is. Volgens een brief die ik van Volvo zelf heb ontvangen zijn er maar 6 van verkocht in NL en ik begrijp dat er 2 ook al geschorst zijn.

Nu heb ik helaas een probleempje waardoor ik eens goed moet nadenken en jullie mij wellicht met advies kunnen helpen.
Er kwam een steeds harder klinkende gierende toon vanonder de auto en na een bezoekje bij de garage (Startrans te Renswoude), bleek dat de tussenbak het geluid produceerde en heftig trilde. Het oordeel van hen was dan ook dat de tussenbak vervangen moet worden.

Nu is dit een akkerfietje dat volgens hen op ca 1.600 euro ex BTW zou gaan komen, dus niet echt een goedkoop klusje helaas  :(

Nu is het gezien de toch vrij unieke situatie van de auto erg lastig om een inschatting te maken ofde auto het herstel nog waard is.
Enige extra details: 2,4T, km stand 334.000 km, kleine schade rechtsvoor op hoek motorkap/zijkant, verder eigenlijk helemaal nog prima in orde.

Erg lastig natuurlijk om te bepalen of een bepaalde reparatie het wel 'waard' is, vooral omdat zoiets ook wel deels emotioneel bepaald word; en ik ben toch wel ergens gehecht dus misschien bevooroordeeld  :angel:

Wat vinden jullie hier nou van? Is de auto het financieel (voorop gesteld dat er geen andere reparaties zijn) nog waard?
En is de vervanging van de AWD voor die prijs reeeel? Moet ik nog bang zijn dat er tijdens de reparatie nog andere kosten bij komen zoals bijvoorbeeld de as naar achter ivm beschadiging of zo? Hoe is jullie ervaring hiermee?

Erg lastig om hier zonder emotie over na te denken... :eusa_pray:

Wout309t

Gewoon die as er onderuit en FWD maken.
2011 V70 2.0T R-Design MT

mbouwheer

Als het gieren in de tussenbak zit helpt het denk ik niet om de aandrijfas er onderuit te halen. Want dan blijft de tussenbak toch meedraaien.


Julian

Citaat van: Wout309t op 07-06-2012 15:39:19
Gewoon die as er onderuit en FWD maken.

Dat zou zonde zijn, dan heb je een standaard S70 en is er niets meer speciaal aan.
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

THIJS-V70

Citaat van: Julian op 07-06-2012 16:10:12
Citaat van: Wout309t op 07-06-2012 15:39:19
Gewoon die as er onderuit en FWD maken.

Dat zou zonde zijn, dan heb je een standaard S70 en is er niets meer speciaal aan.

Ik ben hier nog niet mee bezig geweest maar als ze deze bakken dusdanig aan kunnen passen dat het heel blijft dan laat ik hem fixen. De as is er bij mij onderuit maar die mag er dan wat mij betreft wel weer onder.

Ik dacht dat ze aangepast konden worden, zal moeten zoeken hoe wie wat en waar.
Ik rij net zo goed op gas als ik kan koken ;)

)()()sT

Citaat van: Julian op 07-06-2012 16:10:12
Citaat van: Wout309t op 07-06-2012 15:39:19
Gewoon die as er onderuit en FWD maken.

Dat zou zonde zijn, dan heb je een standaard S70 en is er niets meer speciaal aan.

Dat ziet toch geen hond ???

;D

Maar goed, ik zou dat ook doen :D

whv70

Heb twee jaar geleden de HO van mijn V70 2,4T awd (bj 1999 en 200000km) laten vervangen. Er moest toen ook nog een spie-asje vervangen worden tussen de versnellingsbak en HO. De HO van mijn Volvo is tijdens het rijden stuk "gelopen" tijdens een vakantie in Frankrijk (vermoedelijk te zware belasting in combinatie met het bekende zwakke punt van de Volvo awd, de HO). Uit voorzorg heb ik ook de visco-koppeling (tussen cardan en cardan-as) laten vervangen. Laat deze in ieder geval ook testen op een goede werking. Deze koppeling kan namelijk ook de oorzaak zijn van een defect aan de HO. Gezien de km stand van jouw auto heeft de HO het trouwens nog lang uitgehouden.
De prijs die je noemt lijkt mij redelijk. De HO kost al iets van 1200 euro.

Zagg

Thanks allemaal voor de reacties: zowel hier als via PM!

Inmiddels scheuren de S70 en ik weer lekker samen door Nederland heen en genieten we van de samenwerking tussen ons  ;D
Gelijk ook maar de binnenste stuurkogel gedaan: zat wat speling op.
Nu nog een keer kijken naar een deukje en dan is ie weer 100% top!

Blijft toch heerlijk rijden met die AWD  :P

Julian

Citaat van: Zagg op 13-07-2012 15:20:49
Thanks allemaal voor de reacties: zowel hier als via PM!

Inmiddels scheuren de S70 en ik weer lekker samen door Nederland heen en genieten we van de samenwerking tussen ons  ;D
Gelijk ook maar de binnenste stuurkogel gedaan: zat wat speling op.
Nu nog een keer kijken naar een deukje en dan is ie weer 100% top!

Blijft toch heerlijk rijden met die AWD  :P
Mooi dat je hem toch heb laten fixen, een AWD gaat wel eens stuk, maar hoor ook genoeg dat het beter rijd dan een FWD! En nu blijft het toch een unieke S70 AWD, je ziet het maar weinig!
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM