Huiskamer luidspeakers vraag

Gestart door henry classic v70, 08-06-2012 20:52:46

Vorige topic - Volgende topic

henry classic v70

Ik dacht vandaag laat ik eens mijn luidspeakers (zijn oudjes ~ 22 jr: Philips FB 815) van zolder halen en aansluiten....
Nou stel ik geen hoge eisen aan het geluid maar toen ze waren aangesloten klonk het bagger.
Wat blijkt; de rubberen ringen vergaan van de bass en middentonen..  :eusa_eh:

Zouden hier nog andere speakers in kunnen worden gezet en weet misschien iemand een goedkoop adres waar je losse speakers kunt kopen?
Ze hadden altijd een heel mooi "vol" geluid en was daar zeer tevreden over.

43  - 20000 Hz
IEC   150 W
Max. 250 W
Nominal Impedance 8 Ohm
Crossover points 500 - 6000 Hz

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

rifwachter

Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

-D©©©L-

henry classic v70

:eusa_clap: :eusa_clap:
..Hier word ik weer zo blij van, meteen goeie info :eusa_dance:

Die van het "hamforum" is trouwens een hele mooie want daar staat een duidelijke how to bij ;D

Wat zouden losse speakertjes eigenlijk kosten?

Powerpete

zelf weer opbouwen met losse speakers, http://www.visaton.de/de/chassis_zubehoer/index.html

vroegâh zelf voor de drive in veel mee gewerkt, redelijk onverwoestbare jongens...

te koop bij display,

http://www.display.nl/visaton?gclid=CPmGwtffv7ACFQwjfAodQhUKYg&p=15

als ik nu voor wat nieuws zou moeten gaan worden het deze..

http://www.bax-shop.nl/luidsprekerset/jb-systems-tsx15-luidspreker-set/product-details.html#reviews

losse speakerts
http://www.bax-shop.nl/passieve-fullrange/jb-systems-tsx-15-passieve-luidspreker-kabinet/product-details.html#!prettyPhoto

goeie toko trouwens Bax, al een paar keer wat besteld, gebeld, snel geleverd, eerlijk advies gehad waar ze een goedkopere controller aanraadden terwijl ik een duurdere wilde bestellen, en vooral vind ik heeeeel belangrijk kennis van zaken...

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

-D©©©L-

Je kan niet maar zo een paar andere chassis in die kast drukken met het bestaande filterje.

Powerpete

Klopt Marco, maar een paar filters kosten ook de kop niet, ik zou nu ook niet meer een paar speakers bouwen.. maar ze gewoon kant und klaar kopen..

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

-D©©©L-

Citaat van: Powerpete op 09-06-2012 02:20:42
Klopt Marco, maar een paar filters kosten ook de kop niet, ik zou nu ook niet meer een paar speakers bouwen.. maar ze gewoon kant und klaar kopen..

je kan ook niet zomaar een paar universele filters eraan knopen, niet te zeggen wat het filter dan effectief doet.

Het is allemaal prima uit te rekenen, maar dan moet je ook de precieze afmetingen van de kast weten om de juiste bafflestep correctie toe te kunnen passen.
Verder is het een kwestie van opmeten van de Thiele/small parameters, resonantie frequentie, impedantie verloop en eventueel het fasegedrag. Hopen dat de toevallig gekozen woofer af te stemmen is in de bestaande behuizing. Basreflex pijp diameter en lengte opnieuw uitrekenen en na veel luistenen en meten hopen dat het allemaal net zo goed gaat klinken als de sommetjes op papier zijn. Een hobby op zich.  
Het is voor een tweeweg systeem al lastig, een fase correct 3weg systeem is verre van eenvoudig.

ergo: nieuwe foamranden plakken en lekker genieten. En foamranden plakken kan zelfs henry  ;D

henry classic v70

Citaat van: -D©©©L- op 09-06-2012 02:35:25
Citaat van: Powerpete op 09-06-2012 02:20:42

je kan ook niet zomaar een paar universele filters eraan knopen, niet te zeggen wat het filter dan effectief doet.

Het is allemaal prima uit te rekenen, maar dan moet je ook de precieze afmetingen van de kast weten om de juiste bafflestep correctie toe te kunnen passen.
Verder is het een kwestie van opmeten van de Thiele/small parameters, resonantie frequentie, impedantie verloop en eventueel het fasegedrag. Hopen dat de toevallig gekozen woofer af te stemmen is in de bestaande behuizing. Basreflex pijp diameter en lengte opnieuw uitrekenen en na veel luistenen en meten hopen dat het allemaal net zo goed gaat klinken als de sommetjes op papier zijn. Een hobby op zich.  
Het is voor een tweeweg systeem al lastig, een fase correct 3weg systeem is verre van eenvoudig.

ergo: nieuwe foamranden plakken en lekker genieten. En foamranden plakken kan zelfs henry  ;D

Ga het in ieder geval proberen, niet geschoten is altijd mis ;D

rifwachter

Ik heb een setje foamranden besteld, deze set ga ik voorzien van nieuwe foamranden.

Philips FB565 Digital world series

Besteld bij audiofriends.

http://www.audiofriends.nl/speakerfoam/

Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

michiel

Je gaat foamranden van nieuwe foamranden voorzien? Die snap ik niet....
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

joebar

Ik begrijp dat je oude speakers wilt opknappen , en misschien ben ik te makkelijk maar waarom koop je op MP niet gewoon een ander setje....
Heb precies hetzelfde gehad, en na wat zoekwerk op MP kwam ik er achter dat vooral speakers een gewillig item is om te vrkopen, en voor  1/10e van de vraagprijs koop je de meest mooie sets...
Inmiddels heb ik ook onze fabriekshal al voorzien van speakers die we met de heftruck hebben moeten ophangen, en 's avonds en 's nachts is het af en toe net een discotheek bij ons  ;D .......en allemaal voor een prikkie gekocht....veel aanbod weinig vraag

henry classic v70

Klopt, heb ik ook overwogen... Boxen worden voor weinig aangeboden maar dan zit je na verloop van tijd met hetzelfde probleem met die rubberen/foam randen.

Ben

rifwachter

Citaat van: michiel op 19-06-2012 07:35:32
Je gaat foamranden van nieuwe foamranden voorzien? Die snap ik niet....

;D  de foto komt van internet als voorbeeld, ik heb er 4 van in de woonkamer staan, nieuw gekocht jaren geleden, ik wil geen andere speakers dan deze.

Heerlijk met een 4*100W versterker.  :eusa_dance:

Bij 2 beginnen de randen op te lossen, en hoor je de speakers kraken.