Schreeuwende Turbo

Gestart door Jort, 21-08-2004 18:10:35

Vorige topic - Volgende topic

Jort

Ik ga het proberen.

Ik zal ook oppassen met teveel druk.

Bedankt.

Jort

s©ub@

http://www.nordicturbo.nl/foto/onze%20T-5R/rica/slides/PICT0077.JPG

ok; ff uitgaande van de normale standaard instelling: als je de borgpen (links op de foto) uit het aanstuurklepje los zou halen zou de aanstuurklep een beetje meer naar links staan en zou het wastegate warmpje net niet in het gaatje van de aanstuurklep vallen; moet je de klep met een tang een stuk naar rechts duwen om het armpje over de pen heen te schuiven dan staat je wastegate aanzienlijk strakker dan normaal... staat het gat van de arm, waar de pen doorheen gaat, te ver naar links waardoor deze recht boven het aanstuurklepje zit of zelfs nog verder naar links dan staat deze te slap...

bij mijn 850 stond ie te slap, wat ook een fluitend geluid tot resultaat had; ik heb mijn wastegate 2,5 slag ingekort (een slag is dus 360 graden) en binnen kort krijgt ie nog een extra slag omdat ie bij de druk boven 1.2 bar nog steeds enigzins fluit... let wel op; mijn 850 is gechipt en heeft een andere uitlaat en andere turbo; dus de wastegate heeft al veel moeite om met deze druk om te gaan; ik zou eigenlijk een zwaardere wastegate moeten hebben...

--edit--
niet 800*600 maar 640*480...
--edit--
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Chiel

Ik ben bang dat het steeds maar later laten openen van je waste-gate klep, want dat doe je feitelijk door het stangetje verder in  te draaien, niet je fluitende geluid oplost.

Als je namelijk de waste gate later laat openen, bij een hogere inlaatdruk, dan neemt het toerental van de turbo ook toe. Deze klep is namelijk een beveiliging om het turbotoerental niet te hoog te laten oplopen.

Het fluitende geluid wat een turbo kan maken wordt veroorzaak door de onbelans die elke turbo heeft, hoe groter deze onbelans des te eerder zal de turbo geluid gaan maken. Een turbo draait namelijk vreselijk hoge toerentallen - tussen de 100.000 en 200.000 toeren. Je snapt dat het verhogen van het turbotoerental niet alleen de levensduur van de turbo zal verkorten, maar ook het geluid zal doen toenemen.

M a r c

En als je het stangetje té ver inkort dan druk je nog een keer heel je drijfstangen krom....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Jort

Nou, een maatje van mij vertelde mij, toen hij achterin zat, dat het geluid van achter kwam.

Ik denk, wat kan mij het schelen, dus heb ik het sier stukje eraf gehaald.
Ik heb er een autostyle eind pijpje opgezet, om de tijd te overbruggen tussen het sparen voor een nieuwe eind demper.

De pijp heeft ongeveer een diameter van 13,8 of zo en dit sierstukje heeft een diameter van ongeveer 16, dus wat gebeurde er, denk ik, waarschijnlijk werd er valse lucht meegezogen waardoor er een fluitend geluid ontstond. Dit is dus na het verwijderen van het sierstukje helemaal weg. Wel lekker rustig.

Ik zal eens rustig opzoek gaan naar een beter sierstukje.
Heeft iemand een nette suggestie? Ik hoef niet zo'n DTM uitlaat.

Heeft iemand nog wat liggen of weet iemand een goed pijpje?

Jort.

mathh

Dat we daar niet aan gedacht hebben...... ::) ;D
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18