Schreeuwende Turbo

Gestart door Jort, 21-08-2004 18:10:35

Vorige topic - Volgende topic

Jort

Hallo Allemaal,

Ik ben een beetje bezorgt. Ik heb dus een T-5R en als ik deze met een warme motor van 80 naar 180 accelereer en de bak schakeld dus terug, schiet deze natuurlijk in z'n toeren, maar dan bij het hoogste toeren tal net voordat de automaat schakeld, geeft de Turbo zo'n schreeuwend geluid. Het is wel een fluit, maar hij schreeuwd meer dan dat hij fluit.

Ik heb al gedacht aan een lekke slang, maar ik weet niet precies hoe ik dat best kan controleren. Ik heb al gekeken of ik vermogen verlies heb, maar dat heb ik allemaal niet. Turbo druk is denk ik goed. Als ik 'm dus vollast geef, dan komt de turbo druk meter net niet aan z'n einde. Zodra die doorschakeld wel, dan tikt hij even het einde aan. De auto is helemaal standard. Is dit de goede turbo druk of moet deze afgesteld worden?

Dat zijn dus twee vragen.
1. schreeuwende Turbo.
2. Genoeg Turbo druk.

Misschien kan iemand mij wat advies geven, ik wil mijn R wel zo goed mogelijk houden.

Groetjes,

Jort.

JCviggen

Kan de wastegate zijn. In dat geval kan het waarschijnlijk geen kwaad hoewel het wel irritant kan zijn natuurlijk.

Is m'n enige waar ik zo meteen kan opkomen...

turbo druk lijkt me normaal (aan de hoge kant) maar hangt van het weer af...als het 30C is buiten ging mijne standaard al naar 80% in het wit...maar bij 10C kwam hij maar goed halfweg. Als je bijna aan het eind zit haal je zeker niet te weinig druk.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Jort

JCViggen,

Bedankt voor je antwoord.
Het stelt me wel gerust, maar ik blijf er wel op letten.

Misschien weet iemand anders nog iets?

Jort.

reneetje

Als je (turbo) meter tegen het einde aan piekt , is die dus niet standaard , maar zal die al gekieteld zijn (chip dan he 8) )

Dus de turbo druk zal voldoende zijn ,en dus de kans op een lekke slang oid zal gering zijn.

De turbo mag hierbij (vooral met wat koudere weersomstandigheden) best wat fluiten, maar schreeuwen lijkt mij niet de juiste omschrijving ???  .

Kan het niet precies omschrijven maar een "gezonde turbo " schreeuwt niet ,maar fluit er lekker op los. :o

Wellicht eens nadere inspectie van de turbo?

Sucses

Rene ;)

JCviggen

Citaat van: reneetje op 21-08-2004 18:51:28
Kan het niet precies omschrijven maar een "gezonde turbo " schreeuwt niet ,maar fluit er lekker op los. :o

volgens mij kàn een turbo zelf niet eens schreeuwen (tenzij hij compleet naar de haaien is, deze doet zijn werk zeker nog goed zo te horen)
Het geschreeuw komt volgens mij doordat de wastegate verder open gaat vlak voor de redline om de druk te verminderen. het geschreeuw zou dus van de luchtstroming kunne komen...resonantie

animalT5R

Citaat van: reneetje op 21-08-2004 18:51:28
Als je (turbo) meter tegen het einde aan piekt , is die dus niet standaard , maar zal die al gekieteld zijn (chip dan he 8) )

Rene ;)

rene,de mijne loopt zijn turbo meter uit,dwz, hij loopt voorbij het witte van de meter.
ben in oudehaske nog te rollen geweest,geen chip(bij rica in wateringen ook geweest---ook geen)

greetz
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Oele

Zou het een lekke actuator kunnen zijn?

Met een lekke actuator wordt de wastegate niet open gezet of te weinig wat je hoge druk zou kunnen veroorzaken en aan de andere kant een schreeuw kan geven beetje als het geluid van een open Blow off Valve bij het overschakelen...

Succes!
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

JCviggen

ofwel geeft z'n metertje te veel...bijzonder nauwkeurig zijn ze niet

als hij effectief uit de schaal loopt heb je wel een pak meer dan 240 pk anders.

Zippo

Citaat van: Ludo op 21-08-2004 21:59:45
krijg je em ook tot het rode gebied?.

Ik heb nog nooit een rood gebied gezien! ;)

Zippo

Oele

Hahaha, da's een goeie Zippo!!!

Ditto! Heb je mijn foto'tje gezien in de laatste Roffel?

Hihi...
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Jort

Citaat van: Oele op 21-08-2004 19:30:18
Zou het een lekke actuator kunnen zijn?

Met een lekke actuator wordt de wastegate niet open gezet of te weinig wat je hoge druk zou kunnen veroorzaken en aan de andere kant een schreeuw kan geven beetje als het geluid van een open Blow off Valve bij het overschakelen...

Succes!

Waar zit deze actuator?
kan ik die makelijk zien of constateren dat deze lek is?

Bedankt voor het goede advies, iedereen trouwens.

Groetjes,

Jort.

Johann

Laten we eens andersom denken?

Wat gebeurd er als de automaat gaat schakelen?
De automaat stuurt de ECU aan dat hij even gas terug moet nemen.
We hebben bij Scuba gezien dat er met een chip dan een redelijk hoge spike kan komen.

Stel dat de actuator niet stuk is maar gewoon heel strak staat? Dan kun je ook een spike krijgen omdat de actuator te traag z'n werk doet. Omdat dat ding zo slap is op een T-5 zal de spike ded klep weg drukken en krijg je een fijn geluidje..

Zou dat kunnen??

Zippo

Dacht dat we 't over de turbo-druk hadden?!?
Dat krijg je met een forum.............
Lezen,lezen en nog eens lezen! ;D

Zippo

Jort

Citaat van: Johann op 22-08-2004 17:20:56
Laten we eens andersom denken?

Wat gebeurd er als de automaat gaat schakelen?
De automaat stuurt de ECU aan dat hij even gas terug moet nemen.
We hebben bij Scuba gezien dat er met een chip dan een redelijk hoge spike kan komen.

Stel dat de actuator niet stuk is maar gewoon heel strak staat? Dan kun je ook een spike krijgen omdat de actuator te traag z'n werk doet. Omdat dat ding zo slap is op een T-5 zal de spike ded klep weg drukken en krijg je een fijn geluidje..

Zou dat kunnen??

Daar zit wat in Johan, Klinkt niet onwaarschijnlijk.

Helaas ben ik nog een beetje een Turbo leek, maar ik wil graag over mijn eigen auto leren.
Ik heb de auto nu 3 maanden, maar ik weet dus niet of er iets aan de wastgate is gedaan. Ik heb het zelf iig niet gedaan? Hoe kan ik daar achter komen?

De auto is wel super snel, maar of die nou getunned is achteraf?? Dat weet ik nog niet zo net?

Suggestie Johan?

Jort.

Oele

Waar zit deze actuator?
kan ik die makelijk zien of constateren dat deze lek is?

Jort, de actuator is een membraam met aan de bovenkant een vacuumslangetje welke naar de solenoid (regelklep) loopt op het luchtfilter huis. Aan de actuator zit een stangetje, deze is instelbaar en trekt of duwt de wastegate in de turbo dicht of open. De actuator zit bovenop de turbo, je ziet em gemakkelijk zitten al moet je voor de afstelling het hitteschildje er van de uitlaat ff afhalen.

Hoe je kunt controleren of ie lek is, ik heb er een compressor met 0.6 bar druk opgezet, als ie dan leeg loopt en het stangetje weer terug gaat is ie lek. Pas op met veel meer druk anders blaas je er zelf een gat in...

Er zijn mischien nog andere manieren maar die weet ik niet.

Succes!