Welke benzine adviseren jullie voor een gechipte T-5R?

Gestart door jwrtuning, 10-06-2012 10:52:01

Vorige topic - Volgende topic

jwrtuning

Citaat van: Turbobiker op 11-08-2012 23:28:55
Citaat van: jwrtuning op 11-08-2012 08:38:10
Maar ga ik daar veel plezier aan beleven? Ik rijd namelijk niet op circuits ofzo...

Je merkt nu al dat het vermogen terugvalt bij hogere temperaturen. Dat effect ben je vrijwel kwijt.

Het is net als bij een grotere turbo: zonder dikke downpipe haal je niet het maximale uit die turbo. En zonder dikke IC verlies je bij hogere temperaturen (al bij 10 graden kun je verschil merken!) weer een gedeelte van je dure pk's. Het hoort dus allemaal bij elkaar.

Ik heb nu zo'n reversed intercooler buizen setje. Draagt dat nog bij aan dit "probleem"?

Martijn_B

Nee dit verergert het theoretisch juist: traject wordt korter dus lucht krijgt minder kans onderweg af te koelen.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

)()()sT

Nou, volgens mij is dat niet helemaal waar. De eerste T-5's hadden het af fabriek. Omdat er in het hoge noorden wat problemen waren met de flinke kou is dag lange traject ontworpen om de lucht juist langs het warme blok te geleiden.

jwrtuning

Citaat van: )()()sT op 12-08-2012 08:54:55
Nou, volgens mij is dat niet helemaal waar. De eerste T-5's hadden het af fabriek. Omdat er in het hoge noorden wat problemen waren met de flinke kou is dag lange traject ontworpen om de lucht juist langs het warme blok te geleiden.

Klopt. Dit is inderdaad wat ET ook in de productomschrijving heeft staan. Ik vraag me alleen af hoeveel effect het daadwerkelijk heeft, vooral tijdens warme zomerdagen.
Ik merk dan ook niet heel veel verschil met dit systeem ten opzichte van origineel, maar had het dan ook enkel voor de "looks" besteld.

Turbobiker

Citaat van: jwrtuning op 12-08-2012 09:44:57
Ik merk dan ook niet heel veel verschil met dit systeem ten opzichte van origineel, maar had het dan ook enkel voor de "looks" besteld.

Klopt, het voegt bij onze Volvo's niets toe. Het effect wat je eventueel kan bespeuren is dat je nieuwe slangen hebt gemonteerd die minder uitzetten. Met warmtehuishouding heeft het weinig te doen.
De Tussenpaus