Welke benzine adviseren jullie voor een gechipte T-5R?

Gestart door jwrtuning, 10-06-2012 10:52:01

Vorige topic - Volgende topic

jwrtuning

Zoals de titel al aangeeft.. welke benzine in een gechipte T-5R?
(ja ik heb de zoekfunctie al bezocht, maar kom vooral oude topics tegen)
Vandaag moet er weer getankt worden, zit net op reserve..
Tot op heden tankte ik met volle tevredenheid Super Plus in Haaksbergen bij de Gulf (op advies van de chiptuner).
Echter... vandaag hebben ze alleen maar Euro 95.

Kort geleden heb ik ook eens BP Ultimate getankt. Eerlijk gezegd merk ik geen verschil met de Super van de Gulf.
Daarbij is het zo dat ik altijd de tank (zo goed als) leeg rijd en dan weer vol tank.
Dus de 2 brandstof soorten worden maar minimaal gemengd.

Ik kan hier in Haaksbergen ook de Total Excellium tanken of de V-Power (97 oct) van Shell. Is dat een goed alternatief?
Euro 95 ga ik hoe dan ook niet tanken. Mijn roffel rijd echt fijner op 98

Wat zijn jullie ervaringen?

V70 classic

Citaat van: jwrtuning op 10-06-2012 10:52:01
Zoals de titel al aangeeft.. welke benzine in een gechipte T-5R?
(ja ik heb de zoekfunctie al bezocht, maar kom vooral oude topics tegen)
Vandaag moet er weer getankt worden, zit net op reserve..
Tot op heden tankte ik met volle tevredenheid Super Plus in Haaksbergen bij de Gulf (op advies van de chiptuner).
Echter... vandaag hebben ze alleen maar Euro 95.

Kort geleden heb ik ook eens BP Ultimate getankt. Eerlijk gezegd merk ik geen verschil met de Super van de Gulf.
Daarbij is het zo dat ik altijd de tank (zo goed als) leeg rijd en dan weer vol tank.

Ik kan hier in Haaksbergen ook de Total Excellium tanken of de V-Power (97 oct) van Shell. Is dat een goed alternatief?
Euro 95 ga ik hoe dan ook niet tanken. Mijn roffel rijd echt fijner op 98

Wat zijn jullie ervaringen?

Ron 98 of hoger.

grts ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

peteRRR

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

rifwachter

Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

Emiel

Je hebt toch de Texaco aan de Westsingel zitten?

elmarconi

Om meerdere redenen minder verstandig:
Weinig benzine zorgt voor opwarming restant, en opzuigen vervuiling uit tank.
Daarnaast is tanken van een halve tank RON95 op een half lege tank RON 98 gemiddeld RON96.5 ;)
--
Autogas Inside . . .

t5karel

Johann heeft er toch een 98 pomp ter beschikking? ;D
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

jwrtuning

Citaat van: Emiel op 10-06-2012 11:12:06
Je hebt toch de Texaco aan de Westsingel zitten?

Ja inderdaad... die was ik vergeten te melden.
Maar heeft de Texaco ook 98?

Wibren

1997 V70R ex-AWD: Trackday driver

jwrtuning

Citaat van: elmarconi op 10-06-2012 11:13:30

Om meerdere redenen minder verstandig:
Weinig benzine zorgt voor opwarming restant, en opzuigen vervuiling uit tank.
Daarnaast is tanken van een halve tank RON95 op een half lege tank RON 98 gemiddeld RON96.5 ;)

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik de reserve eigenlijk nooit aanspreek.
Dus wat ik hierboven schreef was misschien lichtelijk overdreven.

Rob850turbo

Hebben ze in Duitsland wel 100 in de verkoop?

peteRRR

Hier nog wat info van het net geplukt.

Ik ben er intussen helemaal achter....
Hieronder staat de juiste lijst, en hier ben ik van overtuigd omdat ik in anderhalve week alle benzinestations (van Esso tot Tango en van Tinq tot Shell) heb aangemaild en ze me ook allemaal keurig van een antwoord voorzien hebben. Daarbij fietste ik donderdag toevallig langs de Esso aan de kant waar de benzinepomp zat hier in het dorp en toen zag ik ook wat er op de vulpistolen stond dus. In het betreffende dorp of er op een afstand van max 10 km. er buiten vanaf mijn huis staat overigens door elkaar heen. Ik houdt dezelfde indeling aan als de bovenstaande quote. Alle benzinepompen hier uit de regio staan erin die ik de moeite waard vind om te vermelden en niet te ver rijden zijn danwel niet bij het werk in de buurt liggen.

Esso Supreme is Euro 95 met additieven.
Esso Super Plus (de benzinepomp hier verkoopt het) is Euro 98.
Total Excellium is Euro 95 met additieven.

Gulf Challenger is Euro 100 officieel, maar dat mag hier niet verkocht worden dus Euro 98.
Tinq Super Plus is Euro 98.

BP Ultimate is Euro 98.
Shell V-Power is Euro 97. Om verwarring te voorkomen wordt er aan de pomp gesproken over Euro 95. Het octaangehalte is echter 97.

En dan heb ik er nog een paar die niet in het overzicht stonden wat hierboven gequote staat, en die staan hieronder.

Anac verkoopt Euro 98 (wat het voor naam heeft, ik zou het niet weten)
Euro XL van Texaco is Euro 95 met additieven.
Tango Super Plus is Euro 98.

Als laatste hebben we nog de Easyfill bedacht ik me toen ik aan het gamen was, helemaal uit de richting maar die verkopen in een van de 2 dorpen hier in de buurt wel Super Plus (98) danwel een variant daarvan en in een ander dorp niet.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Turbobiker

Wanneer je gewoon rustig rijdt, af en toe een sprintje trekt tot 5000 toeren, dan voldoet 95 even goed.

Ik merk eerder per merk verschillen in hoe de motor loopt, dan tussen 95 en 98. Pas als je regelmatig doortrekt tot de toerenbegrenzer zou ik er 98 in gooien. Of als je even over de grens met D wipt. Nog steeds rijd ik fractioneel zuiniger op 98, maar 5% ga ik niet halen...
De Tussenpaus

Piet

Op vakantie gooi ik er ook vaak 95 in, omdat er niks anders te krijgen is. Soms ook weer RON 100 als dat er is. Kan niet zeggen dat ik veel verschil merk daartussen tijdens vakantie ritten inderdaad.
Een vakantierit doe je tenslotte ook niet " at WOT" . Bij normaal  deelnemen aan het verkeer ook niet.
Dus speelt eigenlijk alleen als je es lekker wil gaan scheuren.
Alhoewel...... als je tijdens een vakantierit weer ees opgeduwd wordt door zo'n duitser in zo'n poefterige BMW ben je er met RON 100 er wel beter klaar voor....

Johann

Citaat van: t5karel op 10-06-2012 11:13:37
Johann heeft er toch een 98 pomp ter beschikking? ;D

Rij al jaaaren geen 98 meer.   :eusa_doh:

850 turbo met chip kan idd op 98 lekkerder lopen. V-Power 97 zou ik persoonlijk niet doen. Misschien is het nu beter maar toen deze brandstof net op de markt kwam heb ik met een paar auto's meegemaakt dat ze er helemaal niet happy mee waren. Sputterig motor gedrag en zo. Dan kun je beter voor 95 gaan. Daarbij als je niet continue met het pedaal op de plank aan het rijden bent kun je best wel 95 octaan rijden. Nadeel kan zijn dat mocht je een keer op een warme dag een auto tegen komen waar je een stukje tegen wilt trappen dat dan wel de verkeerde benzine in de tank zit. Kun je o.a. merken aan "op z'n tenen" motor gedrag met soms een wiebel. Motormanagement zou de boel terug moeten regelen dus echt kwaad kan 95 niet. Wil je vervolgens optimaal trappen ben je een paar tanken verder voordat er weer echt 98 in de tank zit.
Sta je niet teveel te tanken tijdens zandstormen of heel guur herfst weer waarbij de bladeren in de tankopening waaien dan kun je de tank best wel leeg rijden. Gaat sowieso een ton of 2 tot 3 goed. Daarna is de pomp toch stuk en zal er iets nieuws moeten komen.

Zoals Emiel aangeeft heeft de Texaco aan de westsingel ook 98. Heb er zelf nooit problemen mee gehad maar volgens FastTech zou het geen lekkere 98 zijn en adviseren ze een andere pomp in Haaksbergen. Had destijds iets te maken met een probleem met een Audi TFSI. Vraag me echter nog steeds af of de beste man niet gewoon 95 met een paar druppels 98 in de tank had zitten. Gewoon een keer de 98 proberen. Zit in de rij het verste van de weg af.