auto trekt beetje naar rechts, maar 4000 km geleden uitgelijnd

Gestart door karelv70freak, 10-06-2012 17:56:11

Vorige topic - Volgende topic

karelv70freak

Dag, de auto trekt momenteel een beetje naar rechts. Ik moet zeg maar mijn hand op het stuur houden anders schuift ie binnen 50 meter een meter op bij 120 km/u.
Het gekke is dat ik de auto 4000 km geleden heb laten uitlijnen omdat ie toen ook (wat steviger) naar rechts trok. Daarna trok ie nog steeds (minder) naar rechts dus toen voorbanden omgewisseld. Toen was het over!

Nu begint ie weer af te wijken.  >:( Ongeveer 600 km geleden zijn de wielen er even afgeweest om wat werkzaamheden aan de oliekoelerslangen te verrichten (niet ikzelf, 2 linkerhanden). Echter daarna is me niet direct opgevallen dat ie iets afwijkt. Nu dus wel! Het zal wel niets met elkaar te maken hebben, toch? De wielen zijn er weer goed terug opgezet, hoor geen rammelgeluiden o.i.d..

Wat zou het kunnen zijn? En wat zou ik hieraan kunnen (laten) doen?  ::)

Piet

Voorbanden wisselen kan eigenlijk niet omdat de band dan de verkeerde kant op gaat rollen.

-D©©©L-

Citaat van: karelv70freak op 10-06-2012 17:56:11
Dag, de auto trekt momenteel een beetje naar rechts. Ik moet zeg maar mijn hand op het stuur houden anders schuift ie binnen 50 meter een meter op bij 120 km/u.
Het gekke is dat ik de auto 4000 km geleden heb laten uitlijnen omdat ie toen ook (wat steviger) naar rechts trok. Daarna trok ie nog steeds (minder) naar rechts dus toen voorbanden omgewisseld. Toen was het over!

Nu begint ie weer af te wijken.  >:( Ongeveer 600 km geleden zijn de wielen er even afgeweest om wat werkzaamheden aan de oliekoelerslangen te verrichten (niet ikzelf, 2 linkerhanden). Echter daarna is me niet direct opgevallen dat ie iets afwijkt. Nu dus wel! Het zal wel niets met elkaar te maken hebben, toch? De wielen zijn er weer goed terug opgezet, hoor geen rammelgeluiden o.i.d..

Wat zou het kunnen zijn? En wat zou ik hieraan kunnen (laten) doen?  ::)

Bandenspanning nagezien ?

Citaat van: Piet op 10-06-2012 18:23:21
Voorbanden wisselen kan eigenlijk niet omdat de band dan de verkeerde kant op gaat rollen.

Zit er een richting gebonden profiel op ? Zelf koop ik alleen banden met binnen en buitenzijde, niet draairichting gebonden.

Piet

mja, maar ook als je geen richting gebonden profiel op zit is het niet verstandig om de banden om te wisselen als ze er al wat km op hebben zitten. De inwendige koorden zetten zich toch naar de draairichting, dat is de reden dat je ze de banden merkt bij wisselen zomer en winterbsnden.

-D©©©L-

Citaat van: Piet op 10-06-2012 18:55:33
mja, maar ook als je geen richting gebonden profiel op zit is het niet verstandig om de banden om te wisselen als ze er al wat km op hebben zitten. De inwendige koorden zetten zich toch naar de draairichting, dat is de reden dat je ze de banden merkt bij wisselen zomer en winterbsnden.

De reden dat ik ze merk is dat ik ze qua plek op de auto kan roteren.  Voor naar achteren en  LA>RV  RA>LV.

Piet

Waarom zou je dat willen doen????

ik doe wel es LA>LV en RA>RV, maar nooit kruislings. Ze gaan dan tegengesteld draaien, wordt toch afgeraden dat te doen.

De banden moeten de kracht overbrengen van de motor naar het wegdek. Als de banden eerst 20.000 km de ene kant op belast zijn, en nu andersom belast worden, kan er in de binding tussen de lagen (waaruit de band is opgebouwd) een overbelasting optreden waardoor de band kapot gaat.

karelv70freak

Bandenspanning gecontroleerd en aan beide kanten gelijk (achter nog niet gecontroleerd maar ziet er op het oog gelijk uit en goed op spanning!

En er zit geen richtinggebonden profiel op...

Wie o wie?  :eusa_shifty:

Hans Duiven

Citaat van: karelv70freak op 10-06-2012 17:56:11

Nu begint ie weer af te wijken.  >:( Ongeveer 600 km geleden zijn de wielen er even afgeweest om wat werkzaamheden aan de oliekoelerslangen te verrichten (niet ikzelf, 2 linkerhanden). Echter daarna is me niet direct opgevallen dat ie iets afwijkt. Nu dus wel! Het zal wel niets met elkaar te maken hebben, toch? De wielen zijn er weer goed terug opgezet, hoor geen rammelgeluiden o.i.d..

Wat zou het kunnen zijn? En wat zou ik hieraan kunnen (laten) doen?  ::)

De meeste Volvo 850 x70's hebben de neiging om wat naar rechts te trekken is mijn ervaring,
over ruwweg 12 jaar rijden met ongeveer 10 verschillende Volvo's

Thys

Zijn je banden misschien scheef afgesleten? Dat wil ook best trekken in het stuur, zeker bij spoorvorming of goed gas geven :eusa_silenced:

wagtendonk

Dit kan veel oorzaken hebben......
Het soort banden ( koop geen goedkope rommel maar ga voor een A merk)
Uitlijnen inderdaad, bandenspanning, ook achter.
Stand van de achteras.
Voel ook eens of je rechter voorvelg of achtervelg warm is na het rijden, het komt wel eens voor dat je een licht aanlopend remblokje hebt bij een niet volledig goed functionerende remklauw
Het zijn allemaal kleine dingen die je moet (eventueel laten) nalopen
Let ook op of de auto op wisselende momenten "licht" aanvoelt in het stuur wanneer je een bocht neemt, alsof de stuurbekrachtiging dan weer meer en dan weer minder werkt.
Het kan namelijk ook aan een defect stuurhuis liggen.
Moeilijk te vinden dit soort oorzaken
Lastiger is het rijden met een wegtrekkende auto.
Heeft ie dit vanaf het begin gedaan, ik bedoel vanaf het moment dat je em had?

Tim

zyra

Miss gewoon nog eens nalate lijnen? mijn vader heeft ook wel gehad dat ie na een aantal kilometers opnieuw moest...

karelv70freak

Heel vreemd dit: zodra ik alleen in de auto rijd gaat ie PERFECT IN RECHTE LIJN VOORUIT en wijkt ie NIET af!!! Maar zodra er dus een bijrijder bij is neigt de auto wat naar rechts en zeker als er rechtsachter nog een (zware) bijrijder zit... Hoe kan dat nu???  ???

Zojuist wel n.a.v. jullie tips de bandenspanning achter ook gecontroleerd en voor de zekerheid beiden op 2.8 bar gezet (net zoals de voorkant), dus nu zijn zeker weten alle vier de banden gelijk van spanning. Ook gevoeld aan alle vier de wielen en remschijven, maar de remklauwen lopen niet aan, ze zijn alle vier mooi 'koud'.

Zou het kunnen zijn dat er een schokbreker gaar begint te worden? Of een stabilisatorstang ofzo? (Reactiestangetjes zijn praktisch nieuw). Zou dat kunnen veroorzaken dat de wagen iets naar rechts gaat als er 2 passagiers meerijden (die beiden rechts zitten)?  :eusa_think:

karelv70freak

volvobug

Hoe zijn de draagarmen er aan toe: rubber bussen en fuseekogels? En de buitenste en binnenste stuurkogels?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

karelv70freak

draagarmen zijn een kleine 10.000-15.000 km geleden vervangen door 2ehands goede exemplaren (bij 2 verschillende garages). Dus als die dat zeggen dan vertrouw ik dat.

Buitenste stuurkogels zijn ook nog redelijk nieuw. Alleen de binnenste stuurkogels zullen er al vanaf 1998 opzitten. Ik heb ze nooit laten vervangen. Maar hoe test je of die kogels niet meer goed zijn? Uitlijner heeft er niets van gezegd.