Effect chippen 2.5t?

Gestart door Brick90, 11-06-2012 00:26:58

Vorige topic - Volgende topic

Piet

als ie zou kloppen wel ja

Jack v

het max aan pk's haal je alleen bij max.rpm Piet en niet half gas.
Max koppel haal je vaak al veel lager, bij dat toerental is de motor veel vasthoudender dan bij max rpm.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Johann

Citaat van: Piet op 11-06-2012 17:53:49
Hoe voel ik dan tijdens het rijden het verschil tussen koppel en vermogen ??

Niet. Je voelt alleen vermogen.

Citaat van: Piet op 11-06-2012 18:56:00
Arbeid = kracht x verplaatsing

:P

Piet

Citaat van: Jack v op 11-06-2012 19:02:48
Max koppel haal je vaak al veel lager, bij dat toerental is de motor veel vasthoudender dan bij max rpm.

Dat is hem nou juist Jack. Het max vermogen haal je bij maximaal RPM omdat vermogen via de RPM aan elkaar gerelateerd zijn.
Bij lagere toerentallen is  het koppel wel groter maar niet het vermogen OMDAT de RPM laag is.

Om het versimpeld te zeggen per toer levert de motor een bepaalde kracht (koppel). Bij lage toeren heeft de motor (via verbranding van het gasmengsel) meer tijd om vermogen te maken. Ofwel bij lage toeren is het koppel hoger. Maar niet per se het vermogem omdat jE het vermogen (wederom versimpled) kan zien als het product van koppel en aan tal toeren.
Bij hoge toeren is er mider tijd om kracht per toer op te boeuwen: koppel dus lager maar omdat de RPM zoveel hoger is levert ie toch meer vermogen (product, versimpled gesteld, van hoge toeren en wat lagere koppel).

Als bv bij een toerental die 2x zo hoog is het koppel met een 1/4 afneemt heb je toch meer vermogen bij hogere RPM

Citaat van: Johann op 11-06-2012 19:10:45

Exact je voelt dus alleen het vermogen

Brick90

Als t goed is ligt er een Landi lsi installatie in, van lpg totaal geen verstand behalve dat dit dampgas is.

C.punTeR

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,43321.0.html

Blog van Sem had een vergelijkbare auto.  ;)

Groet Christiaan

edit typo's

verron

Citaat van: Piet op 11-06-2012 19:12:47

Dat is hem nou juist Jack. Het max vermogen haal je bij maximaal RPM omdat vermogen via de RPM aan elkaar gerelateerd zijn.
Bij lagere toerentallen is  het koppel wel groter maar niet het vermogen OMDAT de RPM laag is.

Om het versimpeld te zeggen per toer levert de motor een bepaalde kracht (koppel). Bij lage toeren heeft de motor (via verbranding van het gasmengsel) meer tijd om vermogen te maken. Ofwel bij lage toeren is het koppel hoger. Maar niet per se het vermogem omdat jE het vermogen (wederom versimpled) kan zien als het product van koppel en aan tal toeren.
Bij hoge toeren is er mider tijd om kracht per toer op te boeuwen: koppel dus lager maar omdat de RPM zoveel hoger is levert ie toch meer vermogen (product, versimpled gesteld, van hoge toeren en wat lagere koppel).

Als bv bij een toerental die 2x zo hoog is het koppel met een 1/4 afneemt heb je toch meer vermogen bij hogere RPM

Is het dan te simpel gesteld als ik zeg dat het totale koppel en vermogen verloop binne het gehele toerenbereik veel vlakker wordt?
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

V70 classic

Even kort door de bocht.

Hoog in toeren heb je een slechtere cilinder vulling ed
daarom loopt je koppel terug en zelfs je vermogen als je hoog in toeren zit.
Je motor wordt gewoon minder efficient.
Het kan dus zo zijn (vooral bij Diesels) dat als je toerental zakt je koppel dermate toeneemt dat het vermogen gelijk blijft.
Een z.g. constant vermogen motor.
Of dat het vermogen zelfs duidelijk toeneemt.

Binnen de F1 halen ze dus een 700 pk uit een non turbo.
Dit doen ze gewoon bij zeer hoge toeren tallen en laag koppel om zo het blok lichter te kunnen maken.
Om bovenin toch nog pks te kunnen verkrijgen zonder turbo werken ze ook met een ramair box.

Maar met Chippen kunnen ze je software geven waar je gewoon je vermogen of koppel krijgt zo ongeveer waar jij het wilt.
Let wel het is altijd een compromi

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Piet

Het lijkt allemaal een beetje betweterig  van mij, maar het is niet oninteressant.
Je snapt de grafieken van een vermogensbank ook beter.
Bv.
Dat is de reden dat je bij een vlak koppel over een bepaald RPM gebied je het vermogen mooi lineair ziet toenemen.

Of hoe komt het dat het koppel in dat RPM gebied zo vlak kan blijven bij een turbo motor, ondanks dat bij toenemende toeren er minder tijd is om koppel te generen door de verbranding: omdat de turbo harder gaat blazen bij hogere RPM's

Piet

Citaat van: V70 classic op 11-06-2012 19:23:38
Maar met Chippen kunnen ze je software geven waar je gewoon je vermogen of koppel krijgt zo ongeveer waar jij het wilt.

grts Ronald

Feitelijk gebeurt dit dus door het koppel te beinvloeden. Beetje meer of minder turbodruk, beetje meer of mider vervroeging, beetje meer of mider brandstof. Hiermee beinvloed je de geleverde arbeid per slag en dus het koppel.
Het vermogen is hier dan een directe resultante van.

V70 classic

Citaat van: Piet op 11-06-2012 19:34:54
Citaat van: V70 classic op 11-06-2012 19:23:38

grts Ronald

Feitelijk gebeurt dit dus door het koppel te beinvloeden. Beetje meer of minder turbodruk, beetje meer of mider vervroeging, beetje meer of mider brandstof. Hiermee beinvloed je de geleverde arbeid per slag en dus het koppel.
Het vermogen is hier dan een directe resultante van.

Yup klopt helemaal

Johann

Citaat van: Piet op 11-06-2012 19:30:18
Het lijkt allemaal een beetje betweterig  van mij, maar het is niet oninteressant.

Ja of nee maar feit is wel dat je voor de tweede keer in een week een draadje met gigantische off topic theorieën aan het verkloten bent. Een opmerking tussendoor ala maar een complete lezing gaan geven is natuurlijk iets anders.

Begin dan even een apart draadje.   ;)

V70 classic

Je snapt de grafieken van een vermogensbank ook beter.
Bv.
Dat is de reden dat je bij een vlak koppel over een bepaald RPM gebied je het vermogen mooi lineair ziet toenemen.

Of hoe komt het dat het koppel in dat RPM gebied zo vlak kan blijven bij een turbo motor, ondanks dat bij toenemende toeren er minder tijd is om koppel te generen door de verbranding: omdat de turbo harder gaat blazen bij hogere RPM's

Kijk in deze het is altijd vermogen waar het om draait.
Ik kan je bakken koppel op de wielen geven met 1 PK.
Dat wil je niet.

Ook weer kort door de bocht F1 veel vermogen geen koppel en je schakelt je suf.
Een dikke diesel met langeslag.
relatief weinig vermogen maar je hoeft ook weinig te schakelen.

Dus het is het vermogen wat je in de stoeldrukt.
Het is het koppel wat je merkt als je bv berg op rijdt.

grts

Piet

Citaat van: Johann op 11-06-2012 19:35:26
Het lijkt allemaal een beetje betweterig  van mij, maar het is niet oninteressant.

Ja of nee maar feit is wel dat je voor de tweede keer in een week een draadje met gigantische off topic theorieën aan het verkloten bent. Een opmerking tussendoor ala maar een complete lezing gaan geven is natuurlijk iets anders.

Begin dan even een apart draadje.   ;)

Hmmm, ik kan dat niet tegenspreken moet ik eerlijk zeggen.

Maar het is nou eenmaal iets wat me erg bezighoud momenteel. Ik kom zo af en toe een opmerking tegen die me dan weer aan het denken zet.
Het is makkelijk om dat dan aan te grijpen om een discussie aan te wakkeren. Er zit bij sommige mensen hier op het forum veel kennis, ik probeer op deze manier er weer iets van te leren/begrijpen c.q mij gedachten op het juiste spoor te houden.

Dat hijacken ging een beetje onbewust.
Om het nou gelijk verkloten te gaan noemen vind ik wel een beetje erg grof.
Maar je hebt helemaal gelijk dat ik eigenlijk beter een eigen draadje kan beginnen, zal dat voortaan ook doen.

Nog een kleine aanvulling:
Met het andere draadje bedoel je ongetwijfeld het topic van Mitchelli.
Ik vind dat ik daar wel wat minder off topic was dan hier. Daar was de de vraag waarom hij niet aan het verwachtte vermogen kwam met zijn setup. Enig getheoretiseer is in dat verband dan nog wel op zijn plaats.

Excuses aan de topic starter.

NinaPaul

Liever betweterig met inhoud, dan jou ongezouten mening zonder inhoud!
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz