scheidingsfilter dash tweeters

Gestart door bArtch, 11-06-2012 01:14:36

Vorige topic - Volgende topic

bArtch

Hallo allemaal,
ik heb onlangs een nieuwe composet gekocht voor beide voordeuren en de dash-tweeters.
De originele Volvo audio-stekkers voorzien de dash-tweeters van hun eigen draad. Ik maak hieruit op dat de radio (een SC805) zijn eigen scheidingsfilter heeft? Kan iemand dat bevestigen aub? (En zit deze  dus in de radio?)

Dan mijn volgende vraag: Hoe sluit ik mijn nieuwe tweeters het beste aan? Kan ik gewoon het meegeleverde scheidingsfilter achterwege laten? (en dus de originele tweeterkabels blijven gebruiken), of is dat niet verstandig en haalt dat niet het beste uit mijn nieuwe tweeters?
Als ik het nieuwe scheidingsfilter wel moet gebruiken, waar kan ik die dan het beste plaatsen??
Kan ik dat het beste achter de radio de beide front-uitgangen splitsen en de filter ertussen zetten (en de originele tweeter-uitgangen gewoon niet meer gebruiken dus, alleen de tweeter-draden losknippen en achter de filter bevestigen)
Ik heb gezocht op het forum maar kon geen goede antwoorden vinden, dus, als iemand de gouden tip heeft, graag!

Ps, ik heb nu een klein Pioneer-subje onder de bijrijdersstoel gelegd..fantastich! Eindelijk een beetje bas in de auto :)

Groeten
Bart

Volvo 850 - 2.5 - 10V - 1995

Martijn_B

Gebruik sowieso het scheidingsfilter wat bij je composet meegeleverd wordt. Pak de uitgang lv en rv en laat deze als input signaal werken. De originele tweeter bekabeling mag je volgens mij gewoon achterwege laten.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

NinaPaul

Nee, de radio heeft GEEN scheidingsfilter, het filter (als je het zo wil noemen) zit gesoldeerd op de tweeter.
De bekabeling van de volvo is gewoon 1 speaker uitgang parallel geschakeld.
(Filters horen bij de speakers, tenzij je het filter kan instellen)

Voor het beste resultaat:
-Filter van de set gebruiken (Meestal in de deur, omdat men anders 2 paar draden moet doorvoeren)
-Opnieuw bedrading trekken
-Filter niet op een vochtige plaats
-Bedrading lengte gelijk houden
-Bedrading zo min mogelijk langs storingsgevoelige plaatsen (dikke kabels, elektro motoren, etc.)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

snix

Citaat van: NinaPaul op 11-06-2012 11:02:33
-Bedrading zo min mogelijk langs storingsgevoelige plaatsen (dikke kabels, elektro motoren, etc.)

Deze twee zijn wel het minst belangrijk... Behalve als het in de laatste situatie om signaal kabels gaat ipv luidspreker kabels. Voor de rest zal de invloed Nihil zijn of verwaarloosbaar.

NinaPaul

Citaat van: snix op 11-06-2012 11:14:34
Citaat van: NinaPaul op 11-06-2012 11:02:33

Deze twee zijn wel het minst belangrijk... Behalve als het in de laatste situatie om signaal kabels gaat ipv luidspreker kabels. Voor de rest zal de invloed Nihil zijn of verwaarloosbaar.

Ja en nee,

Het is inderdaad het minst belangrijke, maar alle beetjes helpen.
Probeer maar eens een extra 24 meter kabel ertussen te zetten of je speaker draad om een elektro motor te wikkelen.

Het beste resultaat krijg je enkel wanneer je overal rekening mee houdt, hoe klein ook.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

snix

Klopt maar dan moeten we ook gaan auto rijden met de motor uit. Die motor is namelijk de grootste stoorzender in de car audio. Niet door zijn invloeden op de bekabeling maar qua akoestisch geluid. ;)

Teddy81

En de filters moeten juist niet in de deur want dan moet je twee paar draden doorvoeren.
1 paar van het filter de deur in, andere paar van het filter naar het dashboard.

Martijn_B

Precies Ted: filter kan je mooi wegwerken op de beschermplaat onder het dashboardkastje.

Daarnaast: wel een beetje logisch houden hè, zonder motor rijden is natuurlijk niet echt een optie ;)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

bArtch

Bedankt voor alle antwoorden! Ik heb het inmiddels zo opgelost:
ik heb dus een SC805 met een aparte 4x50Watt Volvo Booster (deze zit achter de asbak,onder de radio ingebouwd)
Ik heb achter de radio de draden die naar de tweeters gaan via de scheidingsfilter aan de voordeurspeakers gekoppeld.
De scheidingsfilters zitten achter het dashboard onderaan weggewerkt. Zo kon ik de bestaande tweeterkabels blijven gebruiken.
Omdat de achterkant van de radio nog een eigen stekkeringang over had (de voor-en achterdeurspeakersuitgangen) vanwege het feit dat de booster deze speakers nu aanstuurt, heb ik op de nog beschikbare stekker op de achterkant van de radio een kleine actieve sub aangesloten (deze ligt onder de bijrijderstoel.

Ik heb nog wel een vraag. Achterin de deur zitten nog 8ohm volvo-speakers, is dat erg? De rest is 4ohm. Het klinkt allemaal al 100 keer beter dan voorheen, dus, ik ben al heel tevreden.
Iemand zei dat de speakers parallel zijn aangestuurd, maar hoe kan ik dat controleren? Ik twijfel of dat bij mij zo is namelijk omdat ik alle draden heb doorgemeten en volgens mij elke speaker z'n eigen signaal krijgt en er niets is gekoppeld..
(ik heb dus elke draad uit het stekkerblok met een multimeter gemeten met elk van de draden van de speakers) of heb ik het nu fout gemeten?

Voor mensen die snel en onzichtbaar wat extra laag willen hebben is zo'n mini-subje onder de stoel echt briljant! (en niet zo kostbaar)

Groeten
Bart

bArtch

oh ja, nog iets over die tweeters, mijn sc805 heeft aparte uitgangen voor de tweeters. Komt daar dan het volledige signaal uit? (dat vervolgens wordt gescheiden op de originele tweeters zelf?). Ik meen namelijk op het forum gelezen te hebben dat het signaal in de radio gescheiden(gefilterd) is ..

NinaPaul

8 ohm speakers zijn niet erg, (even simpel) echter zullen ze beduidend meer vermogen nodig hebben om hetzelfde geluid te produceren. Het is dus beter de speaker gelijk te houden, ik zou ook achterin dezelfde set als voorin monteren.

Om te kijken/meten of ze parallel staan, zou je op 1 uitgang (van de radio/versterker) en 2 speaker ingangen moeten hebben.
Meter op Ohm of diode, dan 1 uitgang bijvoorbeeld links min en dan meten op links mid en links tweeter wanneer de meter (nagenoeg) 0 geeft of piept is het parallel.

-Gottfried Leibniz

bArtch

Bedankt voor je antwoord NinaPaul, dat doormeten ga ik zeker even proberen. Ik hoorde vandaag echter bij een auto-audio inbouwzaak in Nijmegen dat je wel moet oppassen met 8 ohm, want de versterker verwacht blijkbaar "iets terug" van die 8 ohm speakers maar krijgt dat niet, waardoor de versteker harder gaat werken en je een eindtrap kunt opblazen..maar nu begrijp ik uit jouw verhaal dat dit allemaal wel mee valt?

Wie weet toevallig waar in de volvo de paralelle schakeling wordt gemaakt?? In de deur ergens of onder een dorpel? En is dat bij alle 850's zo? Bij mij zitten er overigens geen tweeters in de achterstijlen, maar de bedrading ligt er wel.

NinaPaul

Te hogere weerstand/impedantie (dus 8 0hm) dan de versterker (1, 2, 4 0hm stabiel) kan geen kwaad. Echter zal het vermogen afnemen.
Enkel een te lage weerstand/impedantie kan kwaad, met defecte apparaten tot gevolg.

Waar volvo precies de aansluitingen maakt weet ik niet.
-Gottfried Leibniz