Het zoveelste topic over de pomptiming van de V70 2.5D

Gestart door ZC3rr0r, 12-06-2012 12:58:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ZC3rr0r

Hoi medeforummers,

Na met de zoekfunctie een heel archief aan timingsissues te hebben gevonden bleef één vraag toch onbeantwoord, namelijk: Waaraan merk je nu duidelijk of je pomp op tijd staat en/of ECHT op tijd staat?

Het verhaal is namelijk als volgt: Ik ben met mijn V70 2.5D vorige week bij de Volvospecialist geweest in verband met klein onderhoud en de forse roetproductie van mijn auto (na 1000 km heel de bumper zwart van het roet).
Aldaar heeft men mij gewezen op het feit dat de spanrol voor de aandrijfriem van de brandstofpomp haast vastgelopen was en dat die preventief vervangen is, waardoor ook de pomptiming gecorrigeerd moest worden.

Sindsdien rookt mijn auto stukken minder, maar heb ik het idee dat ik onderin enkele tientallen newtonmeters kwijt ben geraakt. Als ik in het verleden vol op het gas ging in de 2e versnelling had ik welliswaar een rookgordijn, maar kreeg ik ook een ontzettende duw in m'n rug. In z'n 1 schoot de auto bij volgasacceleratie vanuit stilstand standaard in de traction control.

Als ik nu vol op het gas ga in z'n 1 zie ik het STC lampje niet meer knipperen, en in z'n twee is de duw in de rug veel minder. Wel valt op dat de vermogensontwikkeling veel "uitgesmeerder" lijkt, vermogen lijkt over het gehele toerenbereik relatief gelijkmatig afgegeven te worden, terwijl er voorheen sprake was van een vermogenspiek in het gebied tussen 2000 en 3000 toeren.

Concrete vraag: Komt hetgeen dat ik beschrijf overeen met een goed afgestelde pomp? En heb ik eenvoudigweg leren wennen aan het gedrag van een verkeer ingestelde pomp waardoor het nu tegenvalt? Of stond mijn pomp voorheen beter op tijd en ben ik daarom nu vermogen kwijt?

NinaPaul

Ik zou altijd nog naar een diesel specialist gaan, al zou het (bij mij) enkel om de gemoedsrust gaan.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

UserID6342

Het gebeurt niet vaak, maar geheel mee eens ;D.

Een dealer kan een pomp niet goed afstellen, hoe graag ze ook willen.  Goede bedrijven hierin zijn Pul in Urk, Terlouw in Mijnsherenland als voorbeelden te noemen.

ZC3rr0r

Zijn er toevallig ook specialisten in het zuiden des lands?
En weet iemad wat het afstellen van de pomptiming daar kost?

Reparatie was sowieso al met al nogal prijzig, en heb geen zin om deze maand weer diep in de buidel te moeten tasten (bodem is in zicht, zeg maar).

pwberg

Citaat van: ZC3rr0r op 12-06-2012 18:21:35
Zijn er toevallig ook specialisten in het zuiden des lands?
En weet iemad wat het afstellen van de pomptiming daar kost?

Reparatie was sowieso al met al nogal prijzig, en heb geen zin om deze maand weer diep in de buidel te moeten tasten (bodem is in zicht, zeg maar).

Terlouw in Mijnheerensland, onder de rook van Rotterdam

Zuidelijk genoeg?  :eusa_whistle:
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

V70 classic

Een goede VAG monteur kan het natuurlijk ook he

Die van mij door een kennis laten doen.
Halverwege de riemwissel ging ie de ZW in
collega maakte het af
was een ramp
Na Herstel en een half uurtje tweeken ging ie als de brandweer.

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

verron

Volgens mij kun je er het beste een ritje naar urk aan wagen naar Pul Motorrevisie en ondertussen even een lekker visje eten in de haven, gelijk een dagje uit. Pul ben ik al regelmatig hier op het forum tegengekomen als één van de beste dieselspecalisten.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

henry classic v70

Citaat van: verron op 12-06-2012 18:58:20
Volgens mij kun je er het beste een ritje naar urk aan wagen naar Pul Motorrevisie en ondertussen even een lekker visje eten in de haven, gelijk een dagje uit. Pul ben ik al regelmatig hier op het forum tegengekomen als één van de beste dieselspecalisten.

..en als je op zaterdag gaat komen er ook allerlei loggers binnen, heb je nog wat te kijken  ;)
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

ZC3rr0r

Citaat van: V70 classic op 12-06-2012 18:41:14
Een goede VAG monteur kan het natuurlijk ook he

Die van mij door een kennis laten doen.
Halverwege de riemwissel ging ie de ZW in
collega maakte het af
was een ramp
Na Herstel en een half uurtje tweeken ging ie als de brandweer.

grts Ronald

Die volg ik niet helemaal, hoezo kan een VAG monteur die pomp wel timen en een Volvo monteur niet?
Heeft Audi geen calibratiegegevens en / of de benodigde gereedschappen aan Volvo meegeleverd toen zij dat blok verkochten?

En @alle overige reageerders: Bedankt voor de suggesties. Kan ik voordat ik een afspraak maak bij een van de genoemde dieselaars niet op enige wijze zelf vaststellen of dit gewijzigde gedrag het gevolg is van een pomp die op tijd staat of nu net niet op tijd?
En nog zoiets: Kan het kwaad als ik hier een week / twee weken mee doorrijd?

Henk855

Toen ik bij Svala Zaandam mijn distributie van mijn vorige V70 2.5D had laten vervangen verzekerde men mij dat de timing goed was. De wagen reed echter anders dan voor de wissel, was minder snel en had een heel ander rijgedrag. ik weer terug naar Svala en daar een uur aan de koffie gezeten terwijl er twee monteurs met de wagen bezig waren, er was niets mis met de afstelling. Dan maar naar Urk en jawel mij werd daar verteld dat de timing niet goed stond en na anderhalf uur ging ik huiswaards met weer het oude gevoel. Het diesel kanon ging weer als de brandweer.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

henry classic v70

Citaat van: ZC3rr0r op 12-06-2012 22:34:51
n @alle overige reageerders: Bedankt voor de suggesties. Kan ik voordat ik een afspraak maak bij een van de genoemde dieselaars niet op enige wijze zelf vaststellen of dit gewijzigde gedrag het gevolg is van een pomp die op tijd staat of nu net niet op tijd?
En nog zoiets: Kan het kwaad als ik hier een week / twee weken mee doorrijd?

Als je zelf geen diesel specialist bent is dit moeilijk te zeggen en of het kwaad kan weet ik zo niet, misschien dat andere roeters hier meer over kunnen vertellen...
Ik zou er wel een ritje voor over hebben naar Urk, weet je in ieder geval zeker dat de diesel perfect staat afgesteld
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

ZC3rr0r

Citaat van: henry classic v70 op 13-06-2012 09:44:26
Citaat van: ZC3rr0r op 12-06-2012 22:34:51
n @alle overige reageerders: Bedankt voor de suggesties. Kan ik voordat ik een afspraak maak bij een van de genoemde dieselaars niet op enige wijze zelf vaststellen of dit gewijzigde gedrag het gevolg is van een pomp die op tijd staat of nu net niet op tijd?
En nog zoiets: Kan het kwaad als ik hier een week / twee weken mee doorrijd?

Als je zelf geen diesel specialist bent is dit moeilijk te zeggen en of het kwaad kan weet ik zo niet, misschien dat andere roeters hier meer over kunnen vertellen...
Ik zou er wel een ritje voor over hebben naar Urk, weet je in ieder geval zeker dat de diesel perfect staat afgesteld

Dat is ook zeg maar het ding: Ik ben er inmiddels van overtuigd dat ik dit wil laten doen, alleen met het oog op de eindigheid van m'n portemonnaie zou ik dit bij voorkeur pas laten uitvoeren als m'n volgende salaris binnen is (mits het geen schade veroorzaakt natuurlijk).

henry classic v70

Bel dan eerst eens met Pul en vraag wat zoiets gaat kosten, wellicht dat het je meevalt...
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

ZC3rr0r

Citaat van: henry classic v70 op 13-06-2012 12:05:57
Bel dan eerst eens met Pul en vraag wat zoiets gaat kosten, wellicht dat het je meevalt...

Heb gebeld met Terlouw (veel dichter bij) en een afspraak gemaakt voor over twee weken.

Zij wisten me te vertellen dat timingsproblemen in de regel niet schadelijk zijn voor de motor, tenzij er een enorme afwijking bestaat (meer dan twee tanden te vroeg / laat), dus als ik geen foutcode/lampje zie dat je er in de regel wel mee door kunt rijden.
Dat was alvast een hele opluchting :-)

Wat me ook niet echt tegenviel zijn de kosten, voor het eenvoudig diagnoseren en doen van lichte bijstellingen zou ik ergens tussen de 80 en 100 euro kwijt zijn. Als ze de hele distributieriem opnieuw moeten stellen (omdat de pomp enorm ver voor of achter staat) dan kost het uiteraard meer, dit wordt verrekend tegen het werkplaatstarief (€65 per uur).
Enige waar ik wel buikpijn van heb is dat ik zojuist een Volvo specialist €80 euro heb betaald om een spanrol te vervangen en mijn pomp te timen en ik nu weer minimaal €80 euro kwijt ben om de pomptiming te laten controleren / finetunen.

Is dit de standaard gang van zaken iedere keer als de distributieriem vervangen word (of zaken als de waterpomp, spanrollen, etc)?
Lijkt me een beetje zonde van je centen als dat echt zo is...

Anders gezegd: Ik ga nu naar een Volvo specialist ipv een dealer omdat die in de regel specifiekere kennis hebben van de wat oudere modellen van de fabrikant en hier beter onderhoud voor kunnen leveren. Als blijkt dat zij ook de pomp niet goed timen, waar vind ik dan een garagist waarbij ik niet elke keer dubbele kosten moet maken?