Mijmeringen over een tweede auto

Gestart door Broabander, 12-06-2012 22:22:42

Vorige topic - Volgende topic

Broabander

Ha, mede-volvogekken! :P

Over een paar maanden, zegmaar september/oktober zal mijn vriendin haar rijbewijs gaan halen en aangezien zij (zo heb ik berekend) ook minimaal zo'n 10.000 km (van de totale 30-35K die wij rijden) per jaar voor haar rekening neemt, is het misschien wel handig dat zij een eigen auto'tje krijgt. Ook zodat ik niet meer altijd taxichauffeurtje hoef te spelen ;D

Nu weet zij hier nog niks vanaf, maar als ik het een beetje rond krijg qua € dan heb ik gelijk een mooi verjaardagscadeau. Moet niet al te groot zijn (850 is voor haar formaatje vliegdekschip, 440 is ook te groot), formaatje Fiat 500 is eerder haar ding ;D Dus dat gaat geen Volvo worden ben ik bang.

Vraag is nu: wat wel? <2000 Polo? Japannertje? De meeste forummers zullen wel aanhang hebben, al dan niet met eigen vervoer, maar die zullen vast niet allemaal in grote Volvo's willen rijden ;D

Uiteraard een aantal voorwaarden:

- niet te moeilijk qua techniek (moet er zelf wel aan kunnen klussen)
- Beetje betrouwbaar (duh...)
- Goedkoop (€6-700)
- Enigzins veilig (niet een hele ouwe Alto van 300kg zonder kreukelzone)
- Ik moet erin passen met 1.92m (polo kan net)

Kilometerstand maakt niet heel veel uit.  Hoeft ook geen 5 jaar mee te gaan. Diesel of benzine is qua kosten met deze kilometers eigenlijk om het even, alleen een diesel betekent 2x meer vaste lasten als hij voor de deur staat. Anderzijds wel goedkoper met 'meerverbruik'.

De 'lange' kilometers, mijn woon-werk (60km enkele reis), weekendjes weg, vakantie of naar de schoonouders (resp 130 en 250km) zullen dan gewoon met mijn auto gedaan blijven worden. Boodschappen doen om de hoek, op bezoek bij vrienden,  naar de universiteit, en haar woon-werk (30km enkele reis) daar zal dat kleine hokje dan voor gebruikt worden ;)

Dat zal uiteindelijk wellicht betekenen dat mijn roffel plaats moet maken voor wat anders, bij voorkeur belastingvrij en op diesel. Ja, onderhoudskosten zijn hoger van zo'n ouwe, en zeker met 2 auto's, maar vaste kosten per maand een stuk lager (€150 voor de roffel). En dat scheelt nogal, als je de auto een weekje niet gebruikt.

Vroeger al veel bij een schoolvriendje gekomen waarvan de ouders een stuk of 3 700-series estate hadden en vond het toen al en vind het nog steeds een machtig apparaat. Het geluid van de fan in die dingen ligt nog vrij aanwezig op mijn trommelvlies. Veel gelezen over de 700 serie diesel, en mijn voorlopige, voorzichtige conclusie is dat de D24T(ic) voor mijn gebruik (rustig rijden, lange afstanden) een goede optie is. Niet heel verbazend wellicht wordt dat dan een gevalletje import met budget voor achterstallig onderhoud aangezien ik geen €4000 heb liggen voor een <'87er 700 op NL kenteken.

Maargoed dat is voor latere zorg; even terug naar de main-question: wat zou een goed 2e auto'tje voor mijn vriendin zijn onder de bovengenoemde voorwaarden? 

EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

grijzev70tdi

Renault twingo is erg leuk, zeker voor dames en goed qua techniek en roesten in principe niet.

Grolsch, het klinkt al lekkerder

MVeldhuis

Mijn vriendin rijd al een jaar of 5 in een 97er Ford Fiesta, ondanks dat ik het een ding van niks vind en weiger om langer dan een half uur in dat ding te rijden is zij er donders wies met.
Kost geen drol in aanschaf en gewoon probleemloze gebakkies (mijn schoonzus heeft er ook een en die mankeert ook al nooit wat).

Wout309t

2011 V70 2.0T R-Design MT

CarolineB

Ik ben heel blij geweest met mijn honda civic 3deurs uit 97. Nooit ellende mee gehad. Als ik het geld had, kocht ik er weer 1 voor erbij.

Ron 123gt

Wij hebben al sinds 2004 een Peugeot 205 van de laatste generatie, naast het gewone onderhoud nooit wat aan gehad. Kost geen drol  aan vaste kosten en rijdt nog best aardig ook.

arjen850

hathü

Mijn dochter tuft al 5,5 jaar rond in een Daihatsu Grand Move, enkel het normale onderhoud gehad in die tijd, er kan veel in,  en toch weegt het ding niks is goedkope belasting, comfortabel is tie niet betrouwbaar wel. En er zitten roofrails op net als bij een Volvo. ;D

henry classic v70

Golf II GTD '86 , sterke diesel blokken en relatief goedkoop in aanschaf...... en belastingvrij ;D
Sleutelt makkelijk en onderdelen zijn nog zat verkrijgbaar.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

rpakuypers

Een fatsoenlijke 740 van na 1986 ................. voldoe je aan alle voorwaarden  :P

Groet,
Roger

henry classic v70

Citaat van: Broabander op 12-06-2012 22:22:42
Moet niet al te groot zijn (850 is voor haar formaatje vliegdekschip, 440 is ook te groot), formaatje Fiat 500 is eerder haar ding ;D Dus dat gaat geen Volvo worden ben ik bang.
wat zou een goed 2e auto'tje voor mijn vriendin zijn onder de bovengenoemde voorwaarden? 

Citaat van: rpakuypers op 12-06-2012 22:56:44
Een fatsoenlijke 740 van na 1986 ................. voldoe je aan alle voorwaarden  :P

Groet,
Roger

Da's nou juist een van de grootste volvo's  :evil:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

rpakuypers

Citaat van: henry classic v70 op 12-06-2012 23:00:11
Citaat van: Broabander op 12-06-2012 22:22:42
Moet niet al te groot zijn (850 is voor haar formaatje vliegdekschip, 440 is ook te groot), formaatje Fiat 500 is eerder haar ding ;D Dus dat gaat geen Volvo worden ben ik bang.
wat zou een goed 2e auto'tje voor mijn vriendin zijn onder de bovengenoemde voorwaarden?

Citaat van: rpakuypers op 12-06-2012 22:56:44
Een fatsoenlijke 740 van na 1986 ................. voldoe je aan alle voorwaarden  :P

Groet,
Roger

Da's nou juist een van de grootste volvo's  :evil:

Qua binnenruimte vast, maar ik zie mijn kinderen liever in een 740 dan al die andere kleine gebakjes .............. en voldoet nog steeds aan alle voorwaarden.

Groet,
Roger

FGG

Klein, compact en betrouwbaar: Toyota.

Starletje, Corolla?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

volvobug

Hier al 8 jaar Toyota Starlet P7 uit 1986 als tweede. Belastingvrij, verzekering tientje per maand, onderhoud minder dan 100 euro per jaar. Niet kapot te krijgen  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Snellebaksteen

Straatslet Starlet is idd onverwoestbaar.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.