Onze weervolf... en andere parasieten

Gestart door Tiago, 18-06-2012 20:00:52

Vorige topic - Volgende topic

NinaPaul

Citaat van: Boemeltje op 06-07-2012 16:40:26
Citaat van: Tiago op 06-07-2012 16:06:24
Tussen al het Klingon dat mijn laatste bijdrage kennelijk losmaakte, ontdekte ik een belangstellend "Al vorderingen?" van GeertG...

Welnu, GeertG, mijn Volf vordert voor geen centimeter (zoals Claudia al smalend vaststelde). Vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken en een taxi gebeld, teneinde bij garagist Armando verhaal te gaan halen waarom hij de afgelopen twee dagen niets van zich heeft laten horen. Zelf bellen heeft geen zin, want de man spreekt met een zwaar Alentejano accent en beweegt daarbij nauwelijks zijn lippen (zo ongeveer als sommige Schotten Engels spreken). Met andere woorden, hij is bijna onverstaanbaar.
Zijn oordeel: de automaat is "fundida" (uit zijn mond klonk dat ongeveer als "Woehaaa!"), hetgeen vrij vertaald neerkomt op... naar de kloten. En een nieuwe kost misschien wel meer dan wat de auto je gekost heeft, voegde hij droogjes daaraan toe.
Armando had er nog een litertje ATF bijgemieterd, lichtte hij toe, om het niveau op peil te brengen en had tijdens een proefritje vastgesteld dat de bak dezelfde kuren vertoonde die mij tot zijn deur gebracht hadden. 

Dat heeft die smeerlap geweten, zeg ik (wrokkend, in de taxi terug naar huis) tegen onze (inmiddels weer vaste) taxichauffeur Girberto, daarbij doelend op de zenuwlijer in Óbidos die ons op 14 juni jl. de auto voor zeseneenhalf mille heeft aangesmeerd. Die Tinus Plukvet heeft vlak voordat ie die kar aan ons verkocht snel een vaatje vet van de plank geplukt om het olieverlies-tot-dat-moment te compenseren en heeft daarbij uit economische overwegingen gemakshalve aangenomen dat ATF staat voor Afgewerkt Type Frituurolie... of zoiets.

Te vroeg vuurgespuwd. (of is 't "gevuurspuwd"?)..
De heer Rebelo bleef uiterst kalm aan de telefoon en vertelde me dat hij de automatische versnellingsbak kort voordien voor duizend euro had laten reviseren bij een bedrijf in Zambuja en dat er een jaar garantie zit op die revisie.
Kortom, nu hoeven we alleen nog maar kontakt te leggen (wat tijdens de lunch natuurlijk niet lukte) met Paulo Neves van dat revisiebedrijf om uit te vogelen hoe we Volfje weer benoorden de Taag krijgen en... wie dat transport gaat betalen.
(wordt vervolgd)   

Dan valt er nu alleen te hopen dat ze niet aangeven dat het aan verkeerd oliegebruik ligt, en de zwarte piet bij jou neerleggen :(

De garage heeft als laatste bijgevuld :D tja, onkunde ;)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ewout Schalkwijk

Citaat van: elianmars op 06-07-2012 16:39:06
Waarbij ik me dan afvraag of het mogelijk is om een GT voor 1000 euro te kunnen reviseren  :eusa_think:

Hoe dan ook, blijf alsjeblieft op dit forum. Ik vind je manier van schrijven fantastisch. Heerlijk om te lezen!

Wellicht liggen de lonen daar wat lager dan bij ons?

Wat een verhaal Tiago, ik hoop dat dit beetje licht aan het eind van de tunnel, dadelijk weer volle zonneschijn voor je wordt.

Groet,

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Citaat van: spekkie99 op 06-07-2012 16:13:25
wat een mooie wending voor je, er gloort weer licht in het automatenbak leven...
en anders kun je altijd nog aan de sherry
mooi land portugal

suc6 ermee!

Ehm...
Spanje is het Sherry land. Portugal is het land van de port en dan met name de stad Porto.

Maar Tiago; dat is goed nieuws. Ik hoop wel dat het revisiebedrijf hier een eenmalig een foutje heeft gemaakt.

... Of zie ik nu weer beren op de weg?

V70geRwin

Citaat van: KIM op 06-07-2012 18:00:32
wat een mooie wending voor je, er gloort weer licht in het automatenbak leven...
mooi land portugal

suc6 ermee!

Ehm...
Spanje is het Sherry land. Portugal is het land van de port en dan met name de stad Porto.

uh ja, en dat kwam dan weer door het bier  ;D
port normaal iets voor oma's totdat je aan de taag wandelt en na de derde rondleiding het best lekker vind...

Marc O.

Citaat van: spekkie99 op 06-07-2012 19:09:09
Citaat van: KIM op 06-07-2012 18:00:32
mooi land portugal

suc6 ermee!

Ehm...

uh ja, en dat kwam dan weer door het bier  ;D
port normaal iets voor oma's totdat je aan de taag wandelt en na de derde rondleiding het best lekker vind...

Daar had ik geen drie rondleidingen voor nodig ;D

On topic: Hopelijk kun je snel weer in je eigen auto rond toeren!
...The Nile isn't just a river in Africa...

Taranis

Citaat van: elianmars op 06-07-2012 16:39:06
Hoe dan ook, blijf alsjeblieft op dit forum. Ik vind je manier van schrijven fantastisch. Heerlijk om te lezen!

+ 1 ;D

Ik vraag me inderdaad erg af wat je voor 1000 euro kunt doen behalve misschien een lekkende pakking (proberen te) vervangen. Niettemin: hopelijk doen ze niet al te moeilijk en repareren/vervangen ze de bak zonder dat dat voor jezelf al te hoge kosten met zich mee brengt!

V70 classic

Citaat van: Taranis op 06-07-2012 07:54:05
Citaat van: Marc O. op 05-07-2012 20:21:26
Citaat van: KIM op 05-07-2012 20:16:50
Citaat van: dbs1 op 05-07-2012 10:54:39

Stel je zet de bak in D, dan staat deze in de 1e versnelling. Door mee te tellen en goed te luisteren hoe vaak de bak schakelt is het in theorie mogelijk te bepalen hoeveel versnellingen er zijn (mits het de bak lukt om door te schakelen tot de hoogste versnelling.....)

Ik ben bang dat je dan een paar versnellingen meer gaat tellen. De inschakeling van de lock-up voelt namelijk ook als een versnelling en het toerental daalt ook zo'n 200-500 toeren.
De lock-up telt niet mee als versnelling omdat je geen tandwielen schakelt. Bij mijn AW bak zit er een lock-up op 3 en 4. Bij de geartronic verwacht ik 'm minstens op 4 en 5.

De (weliswaar 4 baks-) Geartronic in mijn S80 had alleen een lockup in de 4.

Mijn 5-traps bak ook alleen in 5.

De 6 traps giertronic heeft gewoon lock-up in alle verzetten.
Pas als deze vaststaat gaat het gas er op  :eusa_whistle:

Grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Taranis

Citaat van: V70 classic op 06-07-2012 22:09:08
De 6 traps giertronic heeft gewoon lock-up in alle verzetten.

De TF80SC (geleverd vanaf MY2006) is dan ook een wezenlijk andere bak dan de AW bak in mijn auto en die van de topicstarter ;)

Tiago

Ik-zei-de-gek...
Hè?
Nee, ik bedoel bij wijze van antwoord op de vraag: Wie dat transport naar Azambuja (ruim 250 km) gaat betalen. Ikke dus!

Vanmorgen namelijk de verzekering gebeld.... want die hadden de keet vrijdagmiddag wat vroeger dichtgegooid, om te compenseren dat ze 's maandags wat later begonnen waren... Ik ga me maar niet afvragen hoe dat moet, als men in het weekeinde ergens komt stil te staan en een sleepdienst nodig heeft.

Maar goed, ter zake...
Nee, zegt de aimabele dame van de verzekering, we hebben vorige week al een slepie voor u geregeld, we kunnen dat niet een tweede keer doen, niet voor hetzelfde euvel.
Caramba, ik had dus gewoon met een andere averij op de proppen moeten komen. Onthouden voor een eventueel volgende gelegenheid dan maar!
Ook ben ik kennelijk niet meer voldoende Hollander om meteen te roepen: "Weet je wat? Ik betaal dat slepie van vorige week wel, als jullie deze betalen... zo betalen jullie maar één keer voor hetzelfde euvel! Ja toch, niet dan!?"
Maar ja, toen ik dat bedacht, had ik al opgehangen.

Sleepdienst Gilberto (tevens onze rotsvaste taxichauffeur) gebeld en die kan ons op woensdag (reeds), met auto en al, tot het revisiebedrijf in Azambuja brengen....
Wablief?
Ja, we hebben maar besloten om onze voiture op haar reis te vergezellen, onder het motto: Stel dat het probleem in een handomdraai verholpen is...
Wishful thinking, zegt u?
Waarschijnlijk heeft u gelijk, maar... ach, anders nemen we een hotelletje voor één nacht en... mocht het nog langer gaan duren, kunnen we altijd bij dochterlief in Alcochete terecht.

Uit de commentaren heb ik mogen opmaken dat het wijsheid is om straks met een uitgestreken smoel vol te houden dat er helemaal niemand met zijn jatten aan de auto heeft gezeten. Hooguit heeft het garagebedrijf in Mértola het oliepeil in de bak geverifieerd en geconstateerd dat dat in orde was.
Heb ik dat goed begrepen?
Ik bedoel... om te voorkomen dat het revisiebedrijf nonchalant roept (zoals iemand hierboven al suggereerde): Tja, verkeerde specificatie ATF gebruikt! Dááág!
En dat we daar dan staan, bedoel ik, 250 km van huis, met vier wielen en een stuur.

Nog een vraag...
Ik heb 't in mijn voorstelrondje al gehad over de lichte trek naar rechts van het stuur. Moet ik dat ongemak woensdag bij het revisiebedrijf te berde brengen of is dat ongepast? Mijn gedachtengang is namelijk deze...
Stel dat deze hele heisa achter de rug is en ik kom daarna terug bij de garage in Mértola terug met de vraag "Kijk even naar mijn trekkende stuur, wil je!?" en Armando antwoordt met de gevleugelde woorden: "Circa 8.000 euro, dankuwel, alstublieft!"
Ben ik nog in beeld? In dat geval kan ik mijn Volf beter morgen voor dag en dauw gaan afzinken in de Rio Guadiana, als u begrijpt wat ik bedoel.
Ik verneem gaarne uw gevoelens in deze!

Taranis

Licht naar links of rechts trekken is 9 vd 10x uitlijning of scheef afgesleten banden. Daar zou ik eerst naar kijken voordat je het revisiebedrijf er mee lastig gaat vallen.

Succes met de reis woensdag en hou ons op de hoogte :)

Sbv

Het naar links of rechts trekken is hoogstwaarschijnlijk uitlijning, maar kan ook komen door rotte draagarm rubbers.

Verder weet je uiteraard niets van die bak af en ook helemaal al niet van olie of iets

dbs1

Citaat van: Sbv op 09-07-2012 15:09:32
Het naar links of rechts trekken is hoogstwaarschijnlijk uitlijning, maar kan ook komen door rotte draagarm rubbers.

Verder weet je uiteraard niets van die bak af en ook helemaal al niet van olie of iets

Inderdaad, hou je van de domme over de bak, hij doet het niet dat is alles wat je weet ;D

Enne, voor alle zekerheid om misverstanden te voorkomen: je spreekt van je "vaste sleepdienst", ik neem aan dat de auto op een auto-ambulance/vrachtwagen o.i.d. vervoerd wordt naar het revisiebedrijf, want slepen (dus achter een andere auto met de 4 wielen op de grond) is niet best voor een automaat.

Veel succes en blijf posten!
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien

Ben

-D©©©L-

8 pagina's en nog nergens gelezen welke bak er nou onder zit.

Tiago

Keine Sorge, DBS1 en Ben, Volf wordt getransporteerd op zo'n... ehhh, dinges... flatbed tow.