Onze weervolf... en andere parasieten

Gestart door Tiago, 18-06-2012 20:00:52

Vorige topic - Volgende topic

Tiago

Mijn matineuze olieboring-volgens-het-boekje (ook al staat daarover - zoals gezegd - echt niets in het boekje) leverde een kurkdroog peilstokje op. Ergo, toch meer olie kwijtgedruppeld dan ik me voorgenomen had. Toch zeven liter?

Wat is dat trouwens voor haarkloverij over de juiste olie? De eerste de beste benzineboer zal toch wel ATF-olie op de plank hebben staan? Voordat ik op mijn fiets klauter naar het dichtstbijzijnde benzinestation (12 km. verderop in El Granado, Andalucia), zou ik gaarne het naadje van de kous weten in deze.

De idee is namelijk - nu ik dankzij jullie het lek boven heb - om voldoende ATF-olie in de bak te mikken om de garage in Mértola (ca. 25 km) te bereiken (aangenomen dat de automaat het weer zal doen met voldoende drank achter de knopen), om daarna het lek te laten maken in Mértola en daarna ergens(?) een power-flush te regelen.
How's that? Does that sound like a plan or does that sound like a plan?

NinaPaul

Wanneer je 7 liter bent verloren, denk ik niet dat je automaat nog veel zin heeft om te werken.
Buiten dat betekend het dat je die 25km willens en wetens een milieu delict begaat. (Hij lekt)
Wat is de kans dat je daarvoor gepakt wordt? Geen idee, maar de maximum celstraf is 25 jaar.
(Buiten de eventuele gevolg schade door gladheid, etc.)

Ik zou hem (laten) afslepen/wegslepen (zeker de voorwielen van de grond).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

V70geRwin

Goed plan, maar rustig bijvullen en om de halve liter peilen. Teveel is schadelijker dan iets te weinig. Als het de keerring is dan komt er tijdens/na de reparatie toch nieuwe olie in, dit maakt flushen overbodig.

Marc O.

It sounds like a plan. Maar..... ik zou er niet vanuit gaan dat de eerste de beste benzineboer de juiste ATF op de plank heeft staan. Kun je het niet bij je Volvo dealer bestellen en laten afleveren?

Overigens, de kans is klein dat alle 7 liters er uit zijn gelekt. Een aantal liters zal altijd achterblijven in de koppelomvormer en zal dus niet weglekken. Maar goed, je zou voor de zekerheid de volle hoeveelheid kunnen kopen, als je maar voorzichtig bent met het bijvullen ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

Tiago

Bedankt allemaal!

Overigens, superrobke, werkt het bij mij precies andersom... Ik kan het NIET vooraf bedenken, de intentie is niettemin steeds om bondig en to-the-point mijn casuspositie op tafel te pletteren. Maar ja, dan beginnen mijn vingers te rammelen en is het einde zoek. Geen zelfdiscipline, denk ik. 

Miel850

Hier zijn pilletjes voor te krijgen  :D
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

Tiago

O ja, dat vergat ik nog....
The Demon heeft gelijk gekregen, het in- en uitstappen gaat steeds beter. Ik moet dus niet - wat ik aanvankelijk abusievelijk deed (omdat ik mijn Fordje Fietstas ook zo besteeg) - mijn rechterbeen eerst tussen stuurwiel en zitting door priegelen. Welnee, men moet zich ruggelings laten vallen - zo ongeveer zoals men op de w.c. gaat zitten, met dien verstande dat men bij deze manoeuvre de broek niet hoeft te laten zakken (tenzij dat de persoonlijke voorkeur geniet bij het sturen) - om dan vervolgens met een elegante kwartdraai beide benen binnenboord te halen. Simple comme l'amour!

MVeldhuis

Citaat van: NinaPaul op 01-07-2012 11:42:30
Wanneer je 7 liter bent verloren, denk ik niet dat je automaat nog veel zin heeft om te werken.
Buiten dat betekend het dat je die 25km willens en wetens een milieu delict begaat. (Hij lekt)
Wat is de kans dat je daarvoor gepakt wordt? Geen idee, maar de maximum celstraf is 25 jaar.

Is dit niet een beetje over the top Paul?

KIM

Citaat van: sjors855 op 30-06-2012 13:11:23
Citaat van: KIM op 30-06-2012 12:18:34
Citaat van: sjors855 op 30-06-2012 12:10:08

En een peilstok moet er zitten, zit ie er niet dan zal er een buis moeten zitten waar hij in hoort.

Dat vind ik nogal een uitspraak als je de geartronic niet kent.

Bij Audi en BMW kun je dan lang gaan zoeken in sommige modellen...

Ik refereer onder anderen naar het antwoord van SVB, berichten op internet en de problemen die een kennis van mij heeft gehad met zijn V70N met geartronic.
Ik snap jou opmerking dan ook eigenlijk niet Kim?

Ik lees een paar berichten eerder dat je de geartronic niet kent. Daarna schrijf je dat er een peilstok op moet zitten.
1+1=2 dus ik denk dat die laatste opmerking giswerk is.

NinaPaul

Citaat van: MVeldhuis op 01-07-2012 17:52:30
Citaat van: NinaPaul op 01-07-2012 11:42:30

Is dit niet een beetje over the top Paul?

Dat is de wet, natuurlijk zal de officier van justitie niet te maximale straf eisen.
De afweging wel of niet het risico nemen moet eenieder voor zichzelf maken!

Ik denk juist, dat doen alsof een milieu delict begaan de normaalste zaak van de wereld is, over de top is.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

grijzev70tdi

wie zegt dat die 7 liter er allemaal uit is? Misschien is er 2 uit of minder.
Als die 7 liter eruit was, wat al bijna nket lukt omdat er altijd wat in je koppelomvormer blijft zitten, was hij waarschijnlijk ook niet thuis gekomen.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

V70geRwin

Citaat van: grijzev70tdi op 01-07-2012 18:39:11
wie zegt dat die 7 liter er allemaal uit is? Misschien is er 2 uit of minder.
Als die 7 liter eruit was, wat al bijna nket lukt omdat er altijd wat in je koppelomvormer blijft zitten, was hij waarschijnlijk ook niet thuis gekomen.

na het stilzetten thuis wilde hij na een poosje idd niet meer rijden, dus er zal best wat uit zijn.

om zeker te weten dat de boel niet verder kapot gaat is op de oplegger wel de beste optie.
misschien doet de garage dit wel als ze ook de reparatie mogen doen  ;)

KIM

Citaat van: Tiago op 30-06-2012 21:03:10
het Volvo850Forum, waar ik - zo liet Kim mij in bedekte termen al weten - helemaal niet thuishoor met mijn kennelijk minderwaardige Volf V70 T5.

Waar lees je dat jouw auto minderwaardig is? Ik heb je er alleen vriendelijk op proberen te wijzen dat dit forum een 850 en V70 classic forum is en jouw bericht daarom niet in het on-topic deel thuishoort.

Over het bijvullen van ATF kan ik nog wel wat vertellen. Als dat meer dan 2 liter moet worden, dan vrees ik dat de bak het niet meer gaat doen; alle platen in de bak zullen dan verbrand zijn en je zult dan een nieuwe bak nodig gaan hebben.
Het soort ATF is ook zeer belangrijk. ATF is niet een olie die gebruikt wordt om zaken te smeren, maar is een olie die heel andere zaken te doen heeft, namelijk kracht overbrengen (frictie leveren) en koelen.
Per type ATF verschilt de frictie en dient derhalve afgestemd te zijn op de transmissie. Verkeerde olie kan leiden tot teveel slip in de bak en dus het verbranden van de laten in de bak. Niet bepaald haarkloverij dus...

V70geRwin

Citaat van: KIM op 01-07-2012 18:46:59
Citaat van: Tiago op 30-06-2012 21:03:10
het Volvo850Forum, waar ik - zo liet Kim mij in bedekte termen al weten - helemaal niet thuishoor met mijn kennelijk minderwaardige Volf V70 T5.

Waar lees je dat jouw auto minderwaardig is? Ik heb je er alleen vriendelijk op proberen te wijzen dat dit forum een 850 en V70 classic forum is en jouw bericht daarom niet in het on-topic deel thuishoort.

Over het bijvullen van ATF kan ik nog wel wat vertellen. Als dat meer dan 2 liter moet worden, dan vrees ik dat de bak het niet meer gaat doen; alle platen in de bak zullen dan verbrand zijn en je zult dan een nieuwe bak nodig gaan hebben.
Het soort ATF is ook zeer belangrijk. ATF is niet een olie die gebruikt wordt om zaken te smeren, maar is een olie die heel andere zaken te doen heeft, namelijk kracht overbrengen (frictie leveren) en koelen.
Per type ATF verschilt de frictie en dient derhalve afgestemd te zijn op de transmissie. Verkeerde olie kan leiden tot teveel slip in de bak en dus het verbranden van de laten in de bak. Niet bepaald haarkloverij dus...

Kim, volgens mij is het met een knipoog bedoelt, zeker als je de toon van het hele stuk leest. Ik kon er wel om lachen (een beetje zelfspot zou de maatschappij goed doen).

Voor de rest draag je zeer nuttige informatie aan!

Tiago

.. die Geartronic bak zit helemaal onder aan het motorblok en daar vind je ook (heel laag) ergens een kleine peilstok. Die bij mij niet geel maar rood is aan de lus aan de bovenzijde.
... vullen kun je hem o.a. aan de twee slangen die vooraan onder de motorkap in de oliekoeler gaan. Deze hebben snelkoppelingen en zijn dus snel los en vast te maken zoals deze benaming al zegt.

Greyline geeft een verrassende wending (zie bovenstaand citaat) aan het vulverhaal. Iemand nog kanttekeningen?