Onze weervolf... en andere parasieten

Gestart door Tiago, 18-06-2012 20:00:52

Vorige topic - Volgende topic

Broabander

Kostte wat moeite maar uiteindelijk heb ik de hele familie Tiago erop gekregen:

;D ;D
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Blackfox

Ben

Ewout Schalkwijk

Citaat van: bassieS70 op 07-10-2012 18:40:43

http://www.mtb-noordwest9.nl/modules/Weblog/uploads/1268477665tokkies.jpg  :eusa_whistle:

;D ;D

Dochter 40+ ziet er ook niet slecht uit ;D ;D ;D ;D
[/quote]

Als je die met dat rood aan bedoelt... poets je leesbril eens op en kijk dan nog eens.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Tiago

Dus, Ewout, als ik het goed begrijp, ben je ongeveer van dezelfde leeftijd als onze dochter?

Ehh, hoe is je huwelijk?

Tiago

Nou, dat gaat weer als een speer...

Vrijdag vroeg de heer Garcia me via de e-mail (want het communiceert wat gemakkelijker via de elektronische snelweg, enerzijds omdat ik subiet met de handen omhoog  ga staan wanneer ik via de telefoon bestookt word met dat dubbelloops Spaans van hem, anderzijds kan ik zelf rustig - met het Portugees-Spaanse woordenboekje erbij - mijn vragen formuleren): Dus we kunnen de onderdelen bestellen?
Ja hoor, antwoordde ik sneller dan het licht, u kan de onderdelen bestellen!
Ik wreef me al in de handen: Met een beetje geluk gaat de bestelling vandaag nog de deur uit, joh!

Vanmorgen een e-mailtje van onbekende komaf...
Of ik maar even 50 procent van de rekening alvast wilde overmaken naar.... [volgt een rekeningnummer dat - zoveel is duidelijk - niet een IBAN is].
Saludos.
Was getekend: ? ? ? ?

Denkt men eindelijk met een erkende Volvodealer van doen te hebben!!

Dus ik teruggemaild...
Met wie heb ik het genoegen? Juffrouw Rebecca (= de dame van kantoor) of de heer Tomás?
Als jullie geld van me willen hebben, dan behoef ik de volledige naam van de rekeninghouder, het International Bank Account Number en de Bank Identifier Code (of SWIFT).

Zoals jullie misschien weten, gaat er gauw zo'n twee dagen overheen, over een internationale overschrijving. Maar éérst is het wachten dus op de juiste gegevens! Om kort te gaan, ik heb mijn Volf nog niet terug!!!

[wordt vervolgd.... over een week of acht, schat ik]

Taranis

Stond dat genoemd in de offerte dan, dat je een aanbetaling moest doen?

Betalen moet je toch, maar ik vind het wat apart. Of zitten ze zo krap bij kas dat je die bak al moet voorfinancieren?

Tiago

Nee, Taranis, daar komen ze nu pas mee!

Ja, ik vind het ook heel apart.
Mijn wijven zitten tegen me te kijven dat dat heel normaal is hier, een aanbetaling vragen bij wijze van zekerheidstelling.

Zekerheidstelling? Zekerheidstelling? Ze hebben godv.... mijn áuto toch!

En antwoorden... ho maar!
Vorige week moest ik ook een paar keer twee dagen wachten voordat de heer Garcia genegen was te antwoorden op mijn vragen.
Kortom, het zal wel vrijdag worden voordat ze de spullen een keer gaan bestellen. En ik het afgelopen weekeinde lekker dromen dat mijn Volf rond die tijd weer voor de deur zou staan, gloeiende, gloeiende...!

Afijn, we hebben er mooi weer bij...

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Tiago op 08-10-2012 13:06:40
Dus, Ewout, als ik het goed begrijp, ben je ongeveer van dezelfde leeftijd als onze dochter?

Ehh, hoe is je huwelijk?

@Tiago: Ik ben bijna 45 jaar en al ruim twintig jaar samen met m'n vrouw, die niet rookt, hard werkt, zeer sociaal is, en in mijn ogen: gewoon een lekker wijf is...

Dus nee, helaas: ik wil niet je schoonzoon worden. ;D

Ewøut

P.S. Balen dat het nu nog steeds niet vloeiend gaat, maar gezien de huidige financiële staat van de voormalige grootmacht Spanje, is het toch niet helemaal onbegrijpelijk. Ik denk dat iedereen een beetje angstig is met dergelijke investeringen in 'onbekende' buitenlandse klanten. Tuurlijk hebben ze je auto in de werkplaats staan, maar die is voor hun, als het erop aankomt, op de balans een stuk minder interessant dan voor jou.

Sterkte met Volf en je dochter.

Tiago

San Tiago? Ikke?
Dan organiseer je toch 's een bedevaart, Ben! Verzamelen in Pieterburen!

ev70t

tja ik had al eens geroepen 2600euro voor een revisie, ik heb die 4500 euro eensvoorgelegd aan de baas, "4500?, beetje aan de hoge kant" , hier kom je uit op ca 2000 voor revisie, ca900 in en uit bouwen, of andersom zo men wenst
en dan nog een smak btw dus globaal gezegd 3700-3900 zeuros , maar tja dan moet de wagen nog hierheen en weer terug als we dat stellen op 500 dan kun nauwelijks goedkoper uit zijn, het menigte verschil is de garantie en het feit dat ze zaak is aangesloten bij zon organisatie diepgaand staat voor de kwaliteitsnorm een soort bovag voor schakelboeren:-)  misschien loop ik met zout achter het verorberde  ei aan , maar daar kan ik ook nietveel aan doen ben helaas niet helderziende.
maarre der waren hiero  op t forum een paar sjouwfeurs  die goedkoop konden transporteren
????
tja dan we vinden  het rot voor je
of heb soms een geldboompje zon soort dat niet in ons kouwe  kikkerlandje wil groeien?
een ander zou al op zwart zaad hebben gezeten denk ik
mocht je bie de wee een nieuwe koppelomvormer nodig hebben ( iets wat ikechtnietvoor je hoop, omdat paddo er een heeft gezet) laat het dan even weten of ik wat voor je kan betekenen
muchas gracias jaap! of hoe zeggen ze dat daar
sterkte!
zonder dwarsliggers geen vooruitgang!

Tiago

Dat zeg je goed, Ewout, "de voormálige grootmacht Spanje".

Wist je trouwens dat ik hier Portugees spreek mede dankzij Nederland, of liever De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden.
Het volgende is geschied(enis)...

In 1640 verklaarde Portugal zich onafhankelijk van Spanje. Op hetzelfde moment deed Catalunha hetzelfde. Het machtige Spanje had normaliter troepen gestuurd om beide geintjes de kop in te drukken, ware het niet dat de meesten een verliezende strijd aan het strijden waren in de Tachtigjarige Oorlog tegen De Republiek der Zeven V.N. De anderhalve paardenkop die ze nog overhadden stuurden ze uit arren moede maar richting Barcelona.
Nu, bijna vierhonderd jaar later, beginnen de Catalanen zich opnieuw te roeren. Dus ik spreek voorlopig nog wel Portugees.
En... ik heb er mooi weer bij.

Tiago

Een wetenswaardigheid uit ons rijke verleden is aan u niet besteed, merk ik wel. Jelui zijn meer van het kaliber "para frente é que é o caminho" (= vóóruit is de weg).

Maar ja, de toekomst is ook al niet meer wat ie geweest is...
De werkloosheid hier is schrikbarend, om over die in Spanje maar niet eens te spreken.
Wat ook niet echt helpt, is dat het gevoel slachtoffer te zijn hier sterk overheerst, de Calimero-mentaliteit, zeg maar. De overtuiging dat men zélf iets kan doen aan zijn situatie, lijkt dun gezaaid in Portugal, men laat zich dagelijks murw beuken door de statistieken van de nieuwslezer.
Laat je niet kisten door die miljoen werklozen, zeg ik dan, jij hebt niet een miljoen banen nodig, je hoeft er maar één!
Ja, toch?
Meewarige blikken zijn mijn deel.
Ik weet 't, ik weet 't... rasoptimisten, mensen die de wereld bekijken door een roze bril, die het zilveren randje zien aan de donkere wolk, die – met andere woorden – van het leven proberen te genieten en die weigeren van één (tegen)slag meteen te gaan liggen, zijn niet de norm. Dat zijn mensen die los van de werkelijkheid staan, ik weet 't...
Nee, dán de zwartkijkers en de azijnpissers... díe zijn gelukkig! Kijk maar 's goed om je heen!

Toen onze dochter een jaar geleden werkloos werd, vroeg ik haar wat ze wilde, of ze per sé gebakken zat aan Portugal, of dat haar oog verder reikte. In het laatste geval kon ik bij mijn vrienden en familie in Nederland, Zweden, Engeland of Duitsland eens informeren hoe de vlag er bijhing op het vlak van werkgelegenheid...
Nou, ze had er eigenlijk genoeg van om voor een baas te werken, zei ze, ze wilde liefst iets voor zichzelf beginnen.
Realiseer je wel, sprak ik wijsneuzig, dat zulks een bepaalde mentaliteit vergt. Men moet de handen uit de mouwen willen steken, lef hebben en initiatief tonen. Ga eerst eens bij jezelf te rade en... wees dan eerlijk!

Ja, vindt u niet? Ik kan 't mooi zeggen!
Ikzelf?
Nee, zelf deug ik nergens voor. Men had zulks al vroeg in de peiling en bombardeerde me toen tot 'manager'. Want dan brengt men zijn dagen goeddeels pijprokend door, achter een stevig bureau, zonder dat men de mensen die het echte werk doen, al te veel voor de voeten loopt. Dat werk.
Ook nog een blauwe maandag consultant geweest, 'senior consultant' als ik 't me goed herinner. Dan vult men zijn dagen met holle frasen tegen mensen die tot 'manager' gebombardeerd zijn (om ze aan het werkproces te onttrekken) en die vervolgens al pijprokend jou zo geïnteresseerd mogelijk aan zitten staren, inclusief denkrimpels in het voorhoofd, maar met hun gedachten allang in het bedrijfsrestaurant zijn, zo van: "Stonden er voor vandaag geen kibbelingen op het menu? En moet ik dan ook voor hém betalen?" Dat werk.
Maar... als gewezen consultant kan ik het mooi opzeggen. Dat heeft u hierboven wel gezien, zeker!

Ik had het kind tot dat moment nog maar enkele keren ontmoet (ze moest nooit zoveel hebben van haar oude moeder, toch wat een blok aan het been, laat staan van die gekke buitenlander, een 'bife' zoals dat hier heet), maar ik moet dus onbewust al een voorgevoel hebben gehad dat de teller bij haar op "nul, nul" was blijven steken als het gaat om energie, lef en initiatief, anders was ik grif niet zo gewiekst uit de hoek gekomen.

Ze wilde het liefst iets ondernemen via Internet, zei ze, sites bouwen of zo...!
Dus toen ze jarig was, gaf deze jongen haar een iPad cadeau.
De tanden (of wat er nog van over was) vielen haar bij wijze van spreken uit de mond van verbazing. Dat had nog nóóit iemand...
Nu ja, onderbrak ik de loftuitingen ietwat verlegen, een Internet entrepreneur moet natuurlijk overal en altijd on-line zijn, hè. Over on-line zijn gesproken, je moet je er eens in gaan verdiepen wat ik me moet aanschaffen, opdat jij straks, wanneer je bij ons woont, ook on-line zult zijn...

Ja, want hier – in the middle of nowhere – ligt natuurlijk geen vlasgezeln... ehh, glasvezelnet. Dat zal dus wel iets van een satellietverbinding moeten worden...
Ikke?
Ik heb een 'pen', zoals ze dat hier noemen ('dongel' heet dat geloof ik in Nederland) bovenin de sinaasappelboom op het terras hangen. Met een beetje geluk vang ik dan net voldoende signaal om 's een mailtje te versturen of te ontvangen...
Hè?
Nee, dat is natuurlijk maar een halfbakken gedoe, beslist niet de ideale oplossing voor een "aanstormend" Internettalent...

Nou, ik geloof dat ze me één of twee keer een 'link' heeft gestuurd van een onderneming die Internet via satelliet aanbiedt, waarbij (natúúrlijk) gekozen moest worden uit –tig verschillende pakketten. Alsof ze wilde zeggen: Zoek dat allemaal even voor me uit, ja... stiefpa, en ik zie dan straks vanzelf wel een keer, wat voor stompzinnige oplossing je uiteindelijk voor me gekozen hebt!
Ja, dáááág! Stiefpa ís on-line, hoor, meisje!

In die zes weken dat ze hier nu is, heeft ze niet getaald naar haar computer. Haar iPad heb ik nog niet eens gezien.
Als ik vraag of het niet eens tijd wordt om te kijken naar een oplossing voor haar om on-line te geraken, kijkt ze me aan met blonde koeienogen, alsof ze zeggen wil: Hoe kan ik nou een oplossing zoeken als ik niet on-line ben!
Kortom, al die maanden in Alcochete dat ze 24/7 on-line was, heeft ze helemaal niets uitgezocht. En dat vindt zíj normaal.
Wat ze ook normaal vindt kennelijk, is dat ík nu de latten uit mijn lijf ga rennen om háár probleem (voorzover het een probleem voor haar is, want dáár raak ik hoe langer hoe minder van overtuigd) op te lossen.
Nou, deze jongen is zelf on-line en doet dus helemaal niets meer...

Niet helemaal waar, want gisteren gaf ik haar een technicus van PT (Portugal Telecom) aan de lijn, opdat ze haar connectiviteitswensen bij hem op tafel kon leggen. Hij zou dan vanzelf met een technische oplossing komen, dacht ik zo...

En, vroeg ik een stief uurtje later.
Ik moest een ander nummer bellen!
En, vroeg ik, wat hebben ze gezegd op dat andere nummer?
Heb ik niet gebeld!

Wat zegt u?
Ja, ik heb er tenminste mooi weer bij!