Klapperende remmen

Gestart door svenerik, 18-06-2012 22:42:15

Vorige topic - Volgende topic

svenerik

Geachte volvonisten.,

Graag jullie mening in de volgende kwestie.
3 maanden en 9000 km geleden zijn de remblokken voorzijde vervangen van mijn R.

Met het mooie weer en met de raampjes naar beneden viel me iets op: door de straat rijdend hoorde ik een klapperend geluid wat weg is bij een klein beetje remmen.

Ik ben terug gegaan naar de garage en zij vertelde na een test ritje me dat de blokjes staan te rammelen in de brackets.

Met de oude blokken was dit niet ter sprake ::

Zijn de brackets versleten ( wat bijna nooit gebeurt)

Of

Zijn de maten van de blokken niet helemaal je van het ?? Uit de tolerantie ..

Merk is mij niet bekend ....

Ik hoor graag jullie mening..

Sven Erik

Bouke

Kijk ff of de blokjes aan de zuigerkant goed geklikt zitten zoniet dan moet je de pootjes iets uitbuigen en is het rammelen over.Ik heb het ook gehad, daarna was het over ;)

svenerik

Dank je wel bouke voor je reactie !!

Ik begrijp dat dit klemmetjes zijn waarmee de zuigers aan de blokjes zitten ?

Een slot van clips ?

snix

Zijn vast Bosch blokjes geweest. Ik heb het ook gehad. Op de foto rechts zie je die klemmen die vallen in de zuiger. Uiteindelijk heb ik alles vervangen (blokken en klauwen).

svenerik

Volgens mij zijn het originele volvo blokken.

in ieder geval is de tornado nu bij nordicar om het een en ander te bekijken. en al dan niet onder garantie te vervangen/ herstellen.

keep you posted...

sven

KIM

Ik had het ook maar er is (ook met de methode van Bouke) niets aan te doen.
Het blokje waar geen veren opzitten is namelijk degene die rammelt. En de rammelende beweging wordt veroorzaakt door het terugtrekken van de remzuiger. Hierdoor kan het blokje dat veervrij is naar links en rechts bewegen.

Misschien dat een beetje meer kopervet een oplossig levert of dat de pasvorm ermee te maken heeft.

volvobug

Maar daarvoor zit toch de veer zoals in onderstaand plaatje op de klauw gemonteerd (tenzij die niet gemonteerd is, dan weet je meteen oorzaak en oplossing)  :eusa_think:

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

Die zat er bij mij gewoon in...
Mijn nieuwe (320 mm) remmen doen het overigens niet.

svenerik

gekke is dat jullie het hebben over de clips op de blokjes en de aanwezigheid van veertjes en dat de garage het heeft over de bracket...

De bracket is het gedeelte waarin de blokken op en neer schuiven en hier treed sporadisch wel eens slijtage in op....

Hij gaat het een en ander opmeten en evdntueel vervangen met "second life cq re use" materiaal.

Ik hou jullie op de hoogte, hij staat er nu en weet maandag meer.....

volvobug

Die veer drukt de blokken licht tegen de schijf, ook als er ruimte in de bracket zou zijn ontstaan door slijtage. Wel kan ik me voorstellen dat als de blokken ver afgesleten zijn (te dun), er onvoldoende veerspanning meer is. Je ziet bij de V70N dat er op de veer 2 rubbertjes extra zitten, wellicht dat voor het voorgaande een modificatie is geweest.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

snix

Citaat van: volvobug op 21-06-2012 16:41:32
Die veer drukt de blokken licht tegen de schijf, ook als er ruimte in de bracket zou zijn ontstaan door slijtage. Wel kan ik me voorstellen dat als de blokken ver afgesleten zijn (te dun), er onvoldoende veerspanning meer is. Je ziet bij de V70N dat er op de veer 2 rubbertjes extra zitten, wellicht dat voor het voorgaande een modificatie is geweest.
Citaat van: svenerik op 18-06-2012 22:42:15
3 maanden en 9000 km geleden zijn de remblokken voorzijde vervangen van mijn R.
Ik heb de brackets niet vervangen alleen de klauwen, blokken en schijven. Klauwen waren oud en sommige zaten vast. Schijven waren ver heen. Blokken omdat ik nieuwe schijven had.
Geen gerammel meer bij mij. Oorzaak? Binnenste blokjes met slechte veren. Getest door het buitenste blokje vast te houden en met een kunsthamertje op de remklauw tikken..

Bouke

Je hebt toch ook anti rammel plaatjes :eusa_think:  Ik laatst bij Robin ook de blokken en schijven vervangen en daar zaten op de orginele blokken al dunne rubber plaatjes ;) en dus geen rammels :eusa_dance:

svenerik

Vandaag de tornado opgehaald en alles weer naar wens:

- klapperen is verholpen door andere bracjket te monteren,
- piepen is verholpen door onder andere (nieuw of meer of sowieso) vet en schuin afronden van de blokken.

Weer in de nopjes......

sven

Bouke

Mooi dat het nou is gefixed :eusa_dance:

svenerik

En toch weer niet.....

Vervolg afspraak met nordi staat gepland....

Sven