Licht en cruise storing

Gestart door elmarconi, 20-06-2012 19:34:33

Vorige topic - Volgende topic

elmarconi

Citaat van: elmarconi op 17-06-2012 19:57:52
Cruise control werkt niet meer. Heb nav de hier bekende tips eea al gecontroleerd:

Vacuumpomp loopt als ik deze procedure volg:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,13178.msg1051771.html#msg1051771

Nu geen zin meer. Wat een uiterst beroerde houding om bij die schakelaars te komen!

Remlichten doen het ook niet, mistlichten voor ook niet, mistachterlicht werkt alleen linksachter, en het defecte lamp detectielampje brand ook, terwijl alles lijkt te doen?

Op het rempedaal wel +12V op de rode draad, en bij indrukken ook op de bruin/gele. Ik ga eerst een electrisch schema opduikelen.

Iemand een lumineus idee?   
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Iets verder. Remlichten werken wel. Vergeet voorgaande constatering. Mistlicht achter heeft te maken met lamphouder.
Die maakt intern geen verbinding naar de lamp. Iemand zo'n houder over?

Blijft over mistlampen voor, kentekenplaatverlichting en het stadslichtje LV. Ik meet geen 12V op deze stekker, RV wel. Morgen verder zoeken.

Elektrische ellende, bah.
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Shame on me mode.

Ondanks dat ik meende alle zekeringen nauwkeurig nagekeken te hebben bleek nr. 23 kaduuk.
Ergo, mistlampen voor, kentekenplaatverlichting en het stadslichtje LV doen het weer.

Het "defecte lamp" detectielampje brandt nog steeds.

Cruise alle signalen getest, maar niet werken. Kunnen die stuurrelais 101/102 BE defect raken?
--
Autogas Inside . . .

francois

zijn de schakelaars nog fris bij de pedaal (rem koppeling)

grfr

elmarconi

Citaat van: francois op 21-06-2012 21:04:57
zijn de schakelaars nog fris bij de pedaal (rem koppeling)

grfr

Ja, getest door het stuurrelais te verwijderen en op de pen T9 te meten.

Als je het schema uit Haynes bekijkt, zie je op pen S1 12V staat (Vanaf zekering 29).
Deze 12V staat ook op het stuurhendel. Als je dan met de voltmeter in de relaisvoet de funkties  v/h hendel naloopt, kun je een heel traject uitsluiten.

+ Accel 12V op T4
- Decel 12V op T8
Resume 12V op T6
Off is 0V op T9
On is 12V op T9, onderbreekbaar door rem of koppelingsschakelaars.
Rempedaal geeft ook een extern 12V op S6, vanaf de remschakelaar.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,13178.msg1051771.html#msg1051771
De hiervoor genoemde T7 is de 12V van de vacuuumpomp, die leg je aan de 1S (12V) en de S7 aan de massa (3S).
De funktie van de weerstand parallel over de motor (S9) begrijp ik nog niet.

Ik heb wel het gevoel warmer te worden ;)

--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Citaat van: elmarconi op 21-06-2012 21:51:18
Ik heb wel het gevoel warmer te worden ;)

Zekering 29: achterruit- + spiegel-verwarming, cruise control, bulb failure sensor.

Achterruit- + spiegel-verwarming ongeverifieerd.

Alles op aardpunt E11. Hoe toevallig...
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Zo, net terug. De arme 10V doet op de 31 (DE) nog 212 km/u vlgns de GPS.
Maar dat is bijzaak, de cruise werkt nog steeds niet.

In concreto, 2 vragen:

Het relais 101/102 zal ook iets moeten doen met een snelheidssignaal, aangeboden op S8.
Wat voor soort signaal wordt daar aangeboden? Frequentie? Volt? Kun je daarop de 35 km/u simuleren?

Hardwired test laat de pomp lopen. Wat doet de weerstand parallel over de motor (S9)?

Iemand in Twente even een 101/102 te leen?
--
Autogas Inside . . .

volvobug

Ik ben 4/7 in Hengelo, wil dan ook even de S-tech terugbrengen. Mocht je dan nog geen alternatief hebben, mag je mijn 101/102 wel ff gebruiken (neem tenminste aan dat ik die heb met een 10V met cc).
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elmarconi

Kwestie van zekeringdoos losschroeven, de 101/102 eruit trekken, bij mij erin, 250 meter rijden en ik weet het!

Nu nog een antwoord op de andere vragen. Morgen maar eens in Vadis duiken...
--
Autogas Inside . . .

nieuwe_arjan

Citaat van: elmarconi op 25-06-2012 23:26:44
In concreto, 2 vragen:

Het relais 101/102 zal ook iets moeten doen met een snelheidssignaal, aangeboden op S8.
Wat voor soort signaal wordt daar aangeboden? Frequentie? Volt? Kun je daarop de 35 km/u simuleren?

Hardwired test laat de pomp lopen. Wat doet de weerstand parallel over de motor (S9)?

Het snelheidssignaal is waarschijnlijk freqentie.
De weerstand is waarschijnlijk een 'rem'weerstand om het pomp(serie)motortje te stoppen en stil te laten staan als het niet moet draaien.

Als je de pomp laat lopen trekt 't dan ook het gaspendaal in? Zoniet, dan is er een vacuum lek (slang of schakelaars).

elmarconi

Zo, na enig bezinken van het meetwerk tot de conclusie gekomen dat het alleen nog kon liggen aan:

- Snelheidssignaal op S8
- Complete 101/102 die fubar is.

Naar net Elferink gereden, 25 euro afgetikt voor een 101/102, kap open, prik 'm erin en na een paar 100 meter een brede grijns.

Hij doet het weer! Dus ook een 101/102 kan kapot gaan.  
--
Autogas Inside . . .