V70R FWD of AWD

Gestart door Arnie82, 21-06-2012 22:29:07

Vorige topic - Volgende topic

Arnie82

Even een vraag omtrent de aandrijving op een V70R.

Momenteel ben ik op zoek naar een goede V70 T5 of R om als dagelijkse auto (icm LPI) te gaan rijden.
Dit zullen zo'n 30 tot 35 duizend km's per jaar gaan worden die veelal op de NL snelwegen zullen worden doorgebracht. (lekker op de cruise met zo'n 130km/h)

Nu zal het algemeen bekend zijn dat de meeste R types uitgerust zijn met AWD. Mijn eerste gedachte is niet doen en lekker een FWD pakken in mijn geval.
Vandaar dus de onderstaande vragen:

* AWD systeem... Betrouwbaar?
* wat is het extra brandstofverbruik
* is er minder ruimte onder de kofferbodem (ivbm LPG ringtank die daar zal moeten komen)

Ik hoor graag of mijn FWD voorkeur in mijn geval gegrond is en het zoeken dus nog iets lastiger gaat worden...
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

Turbo-Geek

Fwd !!
Veel minder gezeik met dat onbetrouwbare Volvo awd systeem, minder gewicht en minder aandrijf verliezen.
In NL maakt het tractie voordeel met awd de minpunten in mijn ogen niet goed.
Zeker met steeds ouder wordende modellen is het een kwestie van tijd voor je een dik maandsalaris stuk kan gooien om de boel weer werkend te krijgen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Henk855

Of een kwart maandsalaris om de AWD er onderuit te laten halen, als je het zelf niet kunt bij problemen. Zoals aangegeven de voordelen tegen de nadelen afwegen en lekker voor een FWD V70R gaan.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

innocenti

Reken je wegenbelasting op LPI even uit.

Mijn V70R FWD aut weegt 1490. 62l gas*0,8= 49,6kg voor LPI optellen
AWD weegt volgens mij iets van 1600kg. Op LPI kom je met een AWD zeker 1, misschien wel 2 klasses duurder uit.

Zet deze bij je betrouwbaarheidsoverweging.

henry classic v70

Citaat van: innocenti op 22-06-2012 06:10:21
Reken je wegenbelasting op LPI even uit.

Mijn V70R FWD aut weegt 1490. 62l gas*0,8= 49,6kg voor LPI optellen
AWD weegt volgens mij iets van 1600kg. Op LPI kom je met een AWD zeker 1, misschien wel 2 klasses duurder uit..

Is een verschil van €300,= per jaar en het verbruik zal iets meer zijn i.v.m. het hogere gewicht
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Arnie82

Thanx voor de input... Voordeel is van AWD is natuurlijk wel dat je 2 dagen per jaar de rest van NL kan uitlachen in de spits.  ;D

Nee serieus, denk inderdaad dat een FWD een betere optie zal zijn.
Op de bekende verkoopsites hebben de AWD's wel de overhand helaas. Goed zoeken dus...
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

dopie

Toen ik aan het kijken was voor een V70 R AWD was de meer dan de helft waar ik bij heb gekeken FWD. Ze stonden wel als AWD in de advertentie maar er waren een boel die omgebouwd waren naar FWD dus zou ff goed informeren(of even eronder kijken).

grijzev70tdi

Al is de as er tussen weg gehaald, wegenbelasting blijft het zelfde
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Rob850turbo

FWD V70 R met 5 bak , is std een sper diff en is in mijn opinie de leukste V70 die er is

dopie

Vind wel dat de wegligging van de AWD beter is dan de FWD. Ik zou niet zosnel weer terug gaan, en ook de mensen die meerijden en zelf een V70 FWD hebben merken gelijk het verschil.

V70 classic

Koop je de R voor de look's en opties.
FWD kopen.
Wil je ook regelmatig trappen neem je een AWD van na ( ik meen) 2004.
Ik rijd ook AWD en vindt het geweldig rijden.
Brandstof verbruik is een probleem.
Maar als je zuinig wilt rijden koop je een prius en ga je op dat forum vragen stellen om nog zuiniger te rijden.

Het enige wat ik ga doen ivm de AWD is banden leggen met minder grip.
Want al met al blijft het een systeem wat de slogun " for life" niet waardig is.

Grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Arnie82

Citaat van: V70 classic op 22-06-2012 09:33:57
Maar als je zuinig wilt rijden koop je een prius en ga je op dat forum vragen stellen om nog zuiniger te rijden.

Whaha... da's een goede. Nee natuurlijk snap ik dat een V70 bij voorbaat al geen zuinige keus gaat worden. (al zal LPG een pleister op die wond zijn) Echter de laatste keer dat ik een auto rationeel heb gekocht stond er een Leon voor de deur. (die staat nu na 7 maanden te koop)

Als ik een R koop zal dat voornamelijk "voor de looks" zijn en gewoon omdat het kan :) In dagelijks gebruik zal het af en toe een keer doorrijden zijn maar zeker niet 100% op het randje.

V70 classic

Citaat van: Arnie82 op 22-06-2012 09:40:11

Whaha... da's een goede. Nee natuurlijk snap ik dat een V70 bij voorbaat al geen zuinige keus gaat worden. (al zal LPG een pleister op die wond zijn) Echter de laatste keer dat ik een auto rationeel heb gekocht stond er een Leon voor de deur. (die staat nu na 7 maanden te koop)

Als ik een R koop zal dat voornamelijk "voor de looks" zijn en gewoon omdat het kan :) In dagelijks gebruik zal het af en toe een keer doorrijden zijn maar zeker niet 100% op het randje.

Ghgh reken op min 10% extra brandstof.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

marrrcel

Vind ik leuk

mbouwheer

ik heb de eerste paar maanden met FDW gereden en nu sinds kort het AWD weer in orde gemaakt. Op droog is het qua tractie nog wel te doen met FWD, maar wel veel aandrijf reactie's in het stuur. Op nat is het weggedrag een R onwaardig met FWD. Een R hoort zich superieur te gedragen anders is het geen R.

Ik beoordeel een R op zijn rijders kwaliteit. Dat is wat ik het belangrijkste vindt. Maar dat kan voor jou wel anders liggen. Maar ik zou geen "wannabee" R overwegen. Als je het doet moet je het goed doen! (oeps, wat zeg ik nou..... ;))