V70 2.5T, T-5 of R?

Gestart door Arnie82, 22-06-2012 09:25:09

Vorige topic - Volgende topic

Arnie82

In mijn zoektocht naar een fraaie V70 als nieuwe daily driver om mijn Leon 2.0TDI uit 2006 te vervangen merk ik dat ik nog wel een beetje worstel met de vraag welke uitvoering een "verstandige" keuze zal zijn.

De Volvo zal zo rond de 30 tot 35 dkm per jaar gaan draaien en mijn doel is om voor zo'n 4 a 5 duizend euro een nette V70 aan te schaffen met max ± 2 ton aan ervaring. Hier wil ik dan een LPI installatie in laten zetten.

Ik ben al wezen kijken bij een V70R maar ondanks de goede staat en de prettige verkoper was het helaas in detail niet de auto die ik zocht.

Nu staat er ook een fraaie 2.5T te koop in Hoogeveen... maar ja... da's geen T5 of R natuurlijk, maar is dat een goede gedachtegang in mijn geval?

2.5T:
Heeft een LPT wat een koppel over een breder gebied geeft. Zijn er mensen met ervaring met dit blok? (al dan niet met chip) Mijn gevoel zegt dat dit blok wat meer schakellui te rijden is. (relaxed)
Een 2.5T zal ook een normaal ipv sport onderstel hebben. Hoe bevalt dit in dagelijks gebruik?

T-5 / R:
HPT blok die dus wat hoger in toeren moet worden gereden om vermogen te pakken. In hoeverre is dit van invloed op het gebruik? Zijn de onderhoudskosten van een T-5 / R hoger dan een 2.5T? (aandrijving etc.)

Qua uitrusting zit een R bovenin natuurlijk. Ik meen dat een T-5 in principe qua uitrusting dezelfde opbouw kent als een 2.5T?

Wellicht zijn er nog wel meer verschillen aan te merken die misschien waardevol kunnen zijn? Hopelijk zijn er mensen met ervaring die me van informatie kunnen voorzien?
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

Ries van de Zilverschuit

Tsja, wat moet je hier nu op zeggen? Zelf stond ik indertijd ook voor deze keuze: is dus een 2.5T geworden. Vooral om de geroemde souplesse van dit blok. Boven de 5000 toeren zakt het blok merkbaar in, verder doortrekken heeft ook geen zin. Overschakelen wel. Chiptuning maakt deze motor nog soepeler, begreep ik. Binnenkort ga ik dat ervaren. Hoogtoerigheid is leuk voor de kik, maar in dit landje kun je daar weinig mee.

Heb hem nu ook de standaardverlaging van Volvo gegeven, van 2 cm dus. Zit ook op de R. Het stuurt allemaal wel straker, maar dat komt meer omdat het oude spul er al 15 jaar en 255.000 eronder zat. Vermoed ik. Staat wel beter.

Een R is qua interieur wel luxer en de voorbumper is specifiek R. Een T-5 en 2.5T deelden hetzelfde uitrustingspakket. Qua onderhoudskosten zal het niet veel uitmaken, veelal dezelfde onderdelen. Wel is de onderhoudsstaat en -historie belangrijk.

Overigens zijn er wel wat gevallen hier voorbijgekomen van 2.5T-blokken die een scheurtje kregen met allerlei koelvloeistofproblemen van dien. Het is alleen de vraag of je statistisch hier veel af kunt leiden. Ik vermoed dat er meer van deze blokken rondrijden dan de 2.3-turboblokken. En ook daar komt het voor, las ik hier.  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

stinus

dag arnie,

Ik rij momenteel met een 2.5T, als je diesel rijden gewoon bent en dus op koppel rijdt, zal dit blok je het meest bevallen.
Zoals je zelf al aangaf kan je tamelijk schakellui cruisen omdat de lpt al vroeg oppakt.
Het is geen stoplicht sprinter en de roffel is minder uitgesproken als pakweg een 10V, maar de motor laat zich perfect het label 'vlot en comfortabel' aanmeten; sportief zou ik het al niet meer noemen.
Het komt maar zelden voor dat ik boven de 3000t/m schakel, terwijl dat bij de hpt blokken juist de ondergrens van alle fun is  ;D

Mijn verbruik schommelt van 9.5l/100km als ik veel snelweg doe, tot een 10.5l met gecombineerd weggebruik.
volvo ergo sum

KIM

Ik heb ook ooit de LPT overwogen en ik heb uiteindelijk voor de HPT gekozen. Voor mij is die keuze destijds gebaseerd op de uitstraling van de auto. Mijn favoriete modellen zij de T-5R en de R, maar ik vond de wielen van de R weer wat beschaafder.

Je vertelt in je verhaal niet welke transmissie je zoekt; de mijne is een automaat en ik heb bij deze combi niet zo'n last van een eventueel gebrek aan trekkracht onderin. Wel merk je duidelijk bij flink optrekken dat van 3000 toeren de boel echt losgaat. Dat betekent niet dat er onderin niets zit; ik ben er ruim tevreden over.

Mijn brandstofverbruik op gas bedraagt gemiddeld 1:7,5 (13,3 l / 100 km)

innocenti

Ik heb zelf een R, mn vader 2,5T '98 en mn broer een 2,4T uit '99 (of andersom). Alle voorzien van een 4 traps automaat. De '99 heeft 200pk en een elektronische gasklep. De R is boven de 3000 rpm duidelijk sneller. Maar ben je uit op comfortabel cruisen ben je met een LPT absoluut voorzien van een comfortabele auto.

Mn vader heeft hiervoor een 850T5 gehad en hij vindt de LPT veel prettiger met een caravan omdat het koppel eerder beschikbaar is.

Voor de uitrusting is de R top. De sportivere stoelen, Dolby prologic, R bumper en velgen waren voor mij de doorslag voor een R te zoeken. Anders had ik de verleiding niet kunnen weerstaan mn auto als R om te bouwen.

henry classic v70

Ik hoop dat het je lukt om een mooie te vinden met dat budget (€4/5000,=) en de genoemde max. kmstand (200dkm)
Let vooral op; de staat van onderhoud en de onderhoudshistorie!!!
Met de genoemde max. kmstand kom je al snel verschillende onderdelen aan het vervangen (veel zit er al vanaf dag 1 op en is dus vaak al 13 - 15 jaar oud ongeacht het aantal kms.)

Succes met je zoektocht
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Hans Duiven

Als je een 2.5 T lekker goed laat tunen, dan heb je daar enorm veel plezier aan.

Ik ben wel wat negatieve ervaringen tegen gekomen met scheuren in de onderblokken,
maar de incidentie daarvan heb ik nergens kunnen vinden op het www.

Heb zelf een keer die ervaring gehad met een S70 2.5 T en dan wordt je niet blij.

Ondanks dat ik zelf 6 jaar lang probleemloos een V70 2.5 T AWD heb gereden,
sluipt de achterdocht toch naar binnen als het je overkomt, maar dat zit vooral tussen de oren.

Hans

Arnie82

;D

Ik hou van een uitdaging...  ::)

Nee serieus de "eisen" die ik gesteld heb in het te koop gevraagd gedeelte zijn een natuurlijk een indicatie van mijn eisenpakket. Ik weet dat deze wat scherp zijn (zeker voor een R) maar een 2.5T of T5 in een goede staat moet er wel zijn in mijn budget lijkt me.

Vandaag even gekeken bij die 2.5T in Hoogeveen... (ECH auto's) Op zich een nette auto met een niet uitgeleefd interieur. Exterieur had wel wat krassen en sporen. Ook miste er een rooster in de voorbumper. Groot nadeel was dat er gerookt was in de auto wat dus duidelijk te ruiken was. Deze gaat het niet worden dus.
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

FGG

Ik zou voor de 2.5T gaan. Bij een T-5R betaal je voor een groot deel de naam. De 2.5T is een mooie smeue motor, ideaal om die 35k mee af te leggen.

Ja, of een TDI, dat scheelt weer in de LPi-installatie, grote actieradius, relaxed cruisen.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Jan_D.

Een R is zowel luxueus als snel. Ik heb geen ervaring met de LPT in de v70 classic, maar ik moet zeggen dat de V70 N 2.5T summum(2005) die ik nu heb wel wat minder hard gaat (max 230), maar veel relaxter is wat betreft de motor. Minder nerveus en altijd heel veel trekkracht. Hij brult wat minder bruut maar komt goed vooruit. Omdat het een AWD is, gaat dat ook op nat wegdek erg snel!

Voor ik de R kocht, heb ik ook enkele gechipte TDI's getest, maar die haalden het niet wat betreft het gewenste uitrustingsniveau. En, wat "verdient" bij de pomp, geef je voor een deel weer uit aan wegenbelasting!

ZC3rr0r

Citaat van: Jan_D. op 23-06-2012 19:34:26
Een R is zowel luxueus als snel. Ik heb geen ervaring met de LPT in de v70 classic, maar ik moet zeggen dat de V70 N 2.5T summum(2005) die ik nu heb wel wat minder hard gaat (max 230), maar veel relaxter is wat betreft de motor. Minder nerveus en altijd heel veel trekkracht. Hij brult wat minder bruut maar komt goed vooruit. Omdat het een AWD is, gaat dat ook op nat wegdek erg snel!

Voor ik de R kocht, heb ik ook enkele gechipte TDI's getest, maar die haalden het niet wat betreft het gewenste uitrustingsniveau. En, wat "verdient" bij de pomp, geef je voor een deel weer uit aan wegenbelasting!

Als je net als ik per jaar 80k op je auto zet is dat een redelijk verwaarloosbare hoeveelheid natuurlijk ;)

)()()sT

Ja, maar het gaat hier om de topicstarter. :D

marrrcel

Welk gebrek aan trekkracht onderin :-\? Trekkracht onderin is prima voor dagelijks gebruik. Tijdens woon-werk kom ik nauwelijks boven de 3.000rpm.

Mijn '96 850R AUT4 op LPG doet 1:8.5 op LPG. 1:10 op Benzine.