veren en nivomats

Gestart door V70Twins, 24-08-2004 09:29:02

Vorige topic - Volgende topic

V70Twins

Ik heb de posts over de nivomats op dit forum gelezen maar kom er nog niet achter wat nou de gevolgen zijn als je nivomats monteert en de originele veren niet vervangt door de slappere veren die bij de nivomats horen. Bij de autodemontage zeggen ze dat het ook prima kan met de stugge (oude) veren.

Wat adviseren jullie, en waarom?

Boskabouter

10 tegen 1 dat je een bepaald harder verende auto krijgt, omdat de nivomats als hulpveer functioneren. Of dat té hard zal worden weet ik niet, vanuit het grijze verleden kan ik me wel herinneren dat als je je auto van Koni Loadadjusters voorzag, die ook een hulpveer hadden, die auto's alleen acceptabel veerden als ze beladen waren. Leeg was het gedrag van die dingen bepaald stuiterend.

De grootste vingerwijzing komt natuurlijk van Volvo zelf, die i.c.m. nivomats wekere veren monteren.

Afijn, my 2 cents.

ed

Het kan, geen probleem, maar ik denk dat de demping iets te zwak is voor de originele (stuggere) veren, en dat dit een onderdempt systeem oplevert. Guido heeft dit geloof ik ook zo gedaan, maar hij rijdt altijd met een bak vol papier achterin. De nivomat veren zijn niet al te duur, dus ik zou gewoon nieuwe kopen.

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

855-Champagne

Probeer eerst eens met de orginele veer.
Als dat niet bevalt weet ik nog een setje veren te liggen.
Stuur me tegen die tijd maar een Pb

V70Twins

Even verslag van de bevindingen.

Ik heb in eerste instantie de nivomats en de bijbehorende slappere veren laten monteren. Gevolg was de auto bij stilstand inzakte en dat zag er niet uit. Ook had ik het idee dat in opgepompte toestand de achterkant net iets lager lag dan voorheen.

Ik heb dus de originele, dikkere veren terug laten zetten. Ik moet zeggen dat je niet merkbaar in veer-comfort inlevert. De achterkant staat nu wel iets hoger dan voorheen, maar zeker acceptabel. Geen belachelijk XC-effect op een normale V70, mochten jullie dat vrezen  :-)

Kortom, de eindstand voor mij is nivomats met niet-nivomat veren.

RRRRR_Ramon

Dan komt hier nog een optie bij..........  8)

Ik heb verzwaarde veren van Estate Services eronder, ik vind nu soms dat bij zware belading (lees: 5 personen met bagage of 5 personen met de caravan eraan met lege bagageruimte) dat de auto nog ver doorzakt. De koplampen schijnen iig best ver naar boven (93-er zonder vacuum koplampverstelling). Bij dagelijks gebruik ligt er in de bagageruimte nog redelijk veel spulletjes en de auto wordt vaak in beladen toestand gereden. Het gaat om een Estate.

Nu aan jullie de vraag:

Wat zou de combinatie verzwaarde veren en nivomats opleveren, een stuiterend gedrag met XC achtige wagenhoogte of een redelijk acceptabel rijgedrag met altijd gelijke wagenhoogte?

Ik kan voor niet al te veel geld aan gebruikte nivomats komen.

Iemand ervaring ???
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

ed

Het zal niet zo'n probleem geven. De Nivomat veren zijn wat soepeler dan origineel. Verzwaarde veren gaat prima, en je houdt altijd de juiste wagenhoogte. Als je de originele veren nog hebt zou ik die monteren. Let er wel op of het de standaard of verlaagde Nivomat versie is. Anders zakt de auto alsnog door.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

De auto zal heel hoog gaan staan achter als ie leeg is...

RRRRR_Ramon

Citaat van: ed op 07-06-2006 16:46:50
Het zal niet zo'n probleem geven. De Nivomat veren zijn wat soepeler dan origineel. Verzwaarde veren gaat prima, en je houdt altijd de juiste wagenhoogte. Als je de originele veren nog hebt zou ik die monteren. Let er wel op of het de standaard of verlaagde Nivomat versie is. Anders zakt de auto alsnog door.

De originele heb ik niet meer, die waren echt helemaal doorgezakt en misschien wel slapper dan de bijbehorende nivomat versie. Waaraan herken ik de normale en verlaagde nivomats? (of zijn ze gewoon 2 cm korter, ook in gedemonteerde toestand?)

Citaat van: Johann op 07-06-2006 17:09:52

Dus toch XC achtige taferelen  :-\
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

ed

Ik denk niet hoger dan met normale schokbrekers.

Johann

Citaat van: ed op 07-06-2006 22:00:01

Ik denk niet hoger dan met normale schokbrekers.

Denk maar lekker verder Ed... (Zucht)

ed

Heb ik iets verkeerds geschreven of is Johann met het verkeerde been uit bed gestapt.
Ik dacht namelijk dat een Nivomat alleen omhoog pompt als hij onder  zijn "referentie nivo" zit. En dan zolang de veren daar onder blijven er niks aan de hand is.

Als het anders zit hoor ik dat graag.