Huidige brandstofprijzen

Gestart door thuur, 24-08-2004 16:34:44

Vorige topic - Volgende topic

Geert-Jan

Maar toch,
Blijft een diesel meer vervuilen zie citaat uit dit onderzoek.

Gevolgen voor milieuhygiëne en volksgezondheid
Indien het gebruik van diesel als gevolg van het wegvallen van LPG- automotive als
autobrandstof stijgt zal dit resulteren in een aanzienlijke stijging van de NOx en
PM10 uitstoot met de reeds beschreven volksgezondheidsconsequenties als gevolg.

De totale jaarlijkse NOx uitstoot als gevolg van verkeersemissies van personenwagens
zou in dat geval met ca. 4,5 % toenemen. Voor fijn stof (PM10) ligt dit percentage
zelfs op 16,7 %.

Ik kan die betonnen plaat bij de overheid niet plaatsen gezien het milieu, kan alleen de staatskas de oorzaak maar van zijn.

Volvo850Club lidnr.0504409

thuur

Zonder eigenwijs te willen overkomen:
Zoals ik al zei, er is een hoop verbeterd sinds dat onderzoek en ik weet niet hoe de toestand hedentendage eruit zien.

Vooral aan de fijne deeltjes is flink gewerkt (die 16,7%) maar recente getallen heb ik niet voor je helaas.

Stikstof komt in de nathuur ook voor, dus op die 4,5% zit je ook al als de wind van een andere kant waait.

Mark my words: er komt een tijd dat de dieselmotor de meest rendabele, zuinige en schone verbrandingsmotor is wat je kunt uithalen.

Gr 8)

alfredgeel

je mag in de hele rekensom absoluut niet vergeten om de vervuiling tijdens de productie mee te tellen.

er moet nog hard gewerkt worden, en er moeten nog vele jaren van energieschaarste volgen alvorens er een alternatieve brandstof rendabel op de markt gaat komen.
We moeten ons eerst totaal onafhankelijk gaan maken van de aardolie-producerende landen. Pas dan is er plaats voor alternatieven zoals waterstof en dergelijke en pas dan zal het milieu er op vooruitgaan.
Wedden dat er binnenkort terug kerncentrales gebouwd gaan worden ?

thuur

Citaat van: alfredgeel op 26-08-2004 12:49:18
je mag in de hele rekensom absoluut niet vergeten om de vervuiling tijdens de productie mee te tellen.

er moet nog hard gewerkt worden, en er moeten nog vele jaren van energieschaarste volgen alvorens er een alternatieve brandstof rendabel op de markt gaat komen.
We moeten ons eerst totaal onafhankelijk gaan maken van de aardolie-producerende landen. Pas dan is er plaats voor alternatieven zoals waterstof en dergelijke en pas dan zal het milieu er op vooruitgaan.
Wedden dat er binnenkort terug kerncentrales gebouwd gaan worden ?

En ook daar wint de diesel terrein want het is feitelijk een restprodukt van benzine, kerosine en andere koolstofbrandstoffen. Afvalbenzine noem ik het ook wel eens  :)

Ze roepen iedere twintig jaar dat er een enorm tekort dreigt (zo nu ook) maar achteraf blijkt altijd dat ze weer een manier gevonden hebben om nog veel langer te doen met de huidige reserves, of ze vinden weer een nieuwe bel.

Je kunt je nooit afhankelijk maken. Zolang amerika de grootste verbruiker blijft zullen we dit merken in NL. Waarom denk je dat onze JP de Clown altijd zo staat te grijnzen als ie bij Bush-aap in de buurt staat? Zegt de term 'bruine armen' je iets?  :P

Kerncentrales worden inmiddels al weer volop ontworpen en getest. Ze hebben nu een nieuwe methode gevonden waardoor het kernafvalprobleem (want dat is het ergste) zo goed als verdwijnt. Ben ik ook absoluut voor.

En ik ben zeker een voorstander van waterstof en aanverwante energieopwekkende methoden. Maar het zal nog wel de nodige jaren duren voordat het commercieel breed inzetbaar is. Prijs en opslag is (net als in de IT*) een beperkende factor voor nieuwe technologie. Tot die tijd ligt er een mooie toekomst voor het dieselproces. Denk ik ;)

Gr 8)

*) alleen jammer dat de verbrandingsmotoren niet dezelfde ontwikkelingen doormaken, want dan reden we 50.000 km per liter brandstof  :'(  Maarja, dan was je auto ook echt op na 5 jaar en moet je weer het nieuwe topmodel aanschaffen..... Dat zal een dure hobby worden ;D

Geert-Jan

Diesel is dan een rest product LPG is dat ook:
Indien de voor LPG-automotive flexibele autogasmarkt als afzetgebied in Nederland
wegvalt zullen binnen de industrie alternatieve afzetkanalen gevonden moeten
worden (LPG-automotive komt namelijk vrij als bijproduct). Dit is financieel ongunstig
voor de LPG branche daar de marges voor dergelijke toepassingen lager zijn.
Een belangrijker gevolg is echter dat de raffinaderijen hun opslag voor LPG zullen
moeten gaan verhogen omdat de afnemende industrieën niet flexibel in hun afname
zijn. Verhoging van de opslagcapaciteit zal aanzienlijke investeringen met zich mee
brengen en leiden tot grotere hoeveelheden LPG op één locatie met mogelijke
toename van risico's in het kader van de externe veiligheid als gevolg.

Mark my words: er komt een tijd dat de dieselmotor de meest rendabele, zuinige en schone verbrandingsmotor is wat je kunt uithalen.

Daar geloof ook ik wel in.
Rendament is al erg hoog.
Zuinig zijn ze tegenwoordig ook zeker.
Schoner worden ze ook nog steeds de ontwikkeling in de dieselmotoren markt staat zeker niet stil.

Met kern energie zou het milieu er meteen stukken op vooruit gaan gezien de uitstoot van conventionele centrales.

Ik ben er voorstander van ze mogen er van mij gelijk een naast zetten in Borsele.
De fabriek waar ik werk neemt ruim 2/3 af van deze centrale.(pfff)

Je moet de Conventionele centrale eens zien roken als ze de kerncentrale stil hebben liggen voor onderhoud.

Geplaatst door: thuur  geplaatst op: vandaag om 10:52:34  
Zonder eigenwijs te willen overkomen:

We zijn allemaal wel een beetje eigenwijs....toch? :-\

Ieder zijn keus natuurlijk maar mijn brandstof blijft LPG en dan ben ik misschien wel eigenwijs. ;D

thuur

Flink fabriekje dan....  :o

Da's dan meteen een mooi moraal van deze verhaaldraad: ieder z'n brandstof! ;D

Sluit ik me graag bij aan!

Gr 8)

Geert-Jan

Citaat van: thuur op 26-08-2004 14:38:53
Flink fabriekje dan....  :o

Da's dan meteen een mooi moraal van deze verhaaldraad: ieder z'n brandstof! ;D

Sluit ik me graag bij aan!

Gr 8)
Primair aluminium producent in Vlissingen oost (hemels breed 2km van Borsele denk ik)
(Pechiney Nederland tegenwoordig onderdeel van ALCAN)

thuur

Kijk. Weer wat geleerd.

Nog een interessant artikel wat aansluit op het verhaal van de kleine deeltjes (zie boven):
http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99996312

Gr 8)

denkweb

Denk maar dat ik een rijdende kernreactor ga bouwen binnenkort...

Zou je daar subsidie voor krijgen denk je?

thuur

Goed idee!

Maar Nederland heeft momenteel niet het klimaat om subsidie te krijgen voor vernieuwend onderzoek.. Misschien Belgie?

Gr 8)

daytonawim

Leuk die 1 op 20 dan rijd ie als een slak denk ik, ik rijd met mijn golf diesel uit 2001 gemiddeld 1 op 16/17

Geert-Jan

Ze zeggen dat de nieuwe Panda 1 op 23 rijdt.

thuur

Citaat van: GP64 op 19-10-2004 23:38:13
Ze zeggen dat de nieuwe Panda 1 op 23 rijdt.

Dan haalt mijn pa dat wel, die nu in z' n Mondeo diesel 1 op 17 haalt met volle bepakking  ::)

Gr 8)

Mick

Mijn vriendin heeft een Subaru Vivio (je kent ze vast wel, die grote auto's LOL ;D ) die rijdt met gemak 1 op 19. Goed de auto weegt ook niets, bij een flinke wind vlaag kan ze de auto uit zetten en verder zeilen, echt luxieus is de auto nu ook weer niet, maar ja, hij slobbert ongeveer de helft per kilometer als de mijne.

Ach het is maar hoe je het bekijkt, luxe of zuinigheid?!?

Eventuele spellings- en grammatikafouten zijn opgelopen tijdens het verzenden van dit bericht.

GeertG

(En hoppa..........een schop naar boven gegeven  ;D)

Maar hier geplaatst (naar aanleiding van ander topic klik), aangezien de titel het meest past:
Wat betalen jullie op het moment voor een liter LPG. Volgens mij moet ik weer de grens (richting westen) over.

Gisteren bij de schelp dus : € 0,46

Trouwens grappig om stellingen van tijdje terug te lezen  ;D

LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)