Snelweg en hoge toeren: 5w40 of 10w40?

Gestart door Volvo S70, 26-06-2012 15:21:58

Vorige topic - Volgende topic

Volvo S70

het betreft een V70 2.5D motor. wat is te adviseren als er op vakantie wordt gegaan, dus veelal snelweg met hoge snelheden, waarbij uiteraard veel toeren (af en toe rond4000) wordt gemaakt en het een warm land betreft?

ik lees dat 5w40 te dun kan worden en 10w40 beter is? of maakt dit niet zoveel uit?

Boemeltje

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,57627.0.html

Was één topic niet genoeg? Volgens mij is daar het antwoord ook al gegeven ;)

grijzev70tdi

Rond de 4000 toeren rijd je aardig door dacht ik zo... Waar ga je in hemelsnaam heen dan? Zijn vaak maar korte stukjes wat je hard kan rijden
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Volvo S70

muwah, in duitsland kan je toch wel een paar uur achter elkaar met 140-160 kmh rijden. dan maak je vrij hoge toeren ...

grijzev70tdi

nou... s'nachts misschien wel. Bij 160 maakt hij nog geen 4000 toeren toch?

fpede

idd, een tdi maakt in 5e versnelling maar 4000 toeren als je 200 rijdt,... lijkt me sowieso niet zo gezond om dat uren aan een stuk te doen....  :eusa_think:

grijzev70tdi

Lijkt me ook niet, Paar kilometer kan geen kwaad (ook wel goed) maar te lang lijkt me niet alles. Zekern iet als je hem vol stouwt als je op vakantie gaat

speedyT5

5w of 10w betekent alleen maar dat de olie zich gedraagt als een viscositeit 5 of 10 bij koud weer, als de motorolie eenmaal warm is gedraagt deze zich toch als een 40...
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

Jack v

als die tor warm is hindert het echt niks als ie toeren maakt  :)
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

thuur

Citaat van: grijzev70tdi op 26-06-2012 21:39:08
Lijkt me ook niet, Paar kilometer kan geen kwaad (ook wel goed) maar te lang lijkt me niet alles. Zekern iet als je hem vol stouwt als je op vakantie gaat

Waarom niet? Je zit toch niet in het rode gebied dan?

Gr :D

grijzev70tdi

Citaat van: thuur op 26-06-2012 22:38:59
Citaat van: grijzev70tdi op 26-06-2012 21:39:08

Waarom niet? Je zit toch niet in het rode gebied dan?

Gr :D

Nee oke, dat klopt wel.

ulkeman

Citaat van: Boemeltje op 26-06-2012 15:24:56
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,57627.0.html

Was één topic niet genoeg? Volgens mij is daar het antwoord ook al gegeven ;)

gebeurt ook steeds vaker  :eusa_think:

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Volvo S70

dus er is eigenlijk helemaal geen reden of een voordeel om 10w40 te kopen ipv de 5w40?  dan kopen we toch gewoon 5w40.  maar ik vroeg me af of het nou iets uitmaakt met veelal snelweg en warme weersomstandigheden, maar dat maakt dus niks uit.

-D©©©L-

dat ligt aan de specificatie van de olie. Viscositeit is niet alles zeggend.

NinaPaul

Je vraagt enkel naar de dikte (viscositeit) van de olie, niet naar de kwaliteit (specificaties).

Kijk in je boekje wat er staat voorgeschreven bij de (op vakantie) geldende temperaturen.

(edit: dcccl was me net voor)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz