Welke wideband AFR meter?

Gestart door Martijn_B, 26-06-2012 23:50:30

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

Ben op zoek naar jullie ervaringen met verschillende wideband AFR meters. Volgens mij kan je in de gevestigde orde niet snel een verkeerde aankoop doen, maar vraag mij af tot in hoeverre datalogging extra gaat toevoegen. Hierbij in het achterhoofd dat er op redelijk kort termijn wellicht een Turbo Tuner aan komt.

Ik heb tot nu toe op het lijstje: AEM UEGO, PLX DM-6 en Innovate.

Hoe belangrijk gaat het in het geval van een TT zijn om RPM, Boost en AFR te kunnen loggen en vergelijken...?

Ben vooral benieuwd naar de ervaringen :)

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

-D©©©L-

je vergeet Zeitronix en TechEdge.
Wat je ook kiest, in alle gevallen is de plaatsing van de sonde erg belangrijk voor de nauwkeurigheid en levensduur van de sonde.
Als monitor is een Dashdaq ook erg leuk.

Martijn_B

Ik heb gelezen dat je voor het beste meetresultaat het beste min. 30 cm van de turbo af moet gaan zitten, voorkeur vlak voor de katalysator. Daar zal ik dan ook de extra "bung" laten lassen.

Zeitronix kende ik inderdaad al, TechEdge nog niet. Helaas heb ik geen OBD II, waar een aantal systemen mee werken voor extra data.

Klopt het Marco dat jij ook gebruik maakt van TT (dacht je naam op het forum te hebben gezien), hoe heb jij je afstelling kwa AFR ingericht? (meter, logging)

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

-D©©©L-

30 cm is erg krap. De kans dat de sonde oververhit raakt is dan erg groot. kijk ook goed naar de inbouwhoek om condens problemen te voorkomen.

Ik heb inderdaad ook een TT ingebouwd. Een M4.4 versie zodat ik wel OBDII logging heb. Je moet dan wel e.e.a. aanpassen om het mooi te laten samenwerken met de ecc enzo.  De WB-O2 meter is een zeitronix ZT-2 welke gekoppelt is aan een Dashdaq.  ik heb continue beeld en logging van toerental, lambda, ECT, stft, ltft, laaddruk en motorbelasting.

Het nieuwe blok gaat draaien met een Megasquirt3 + MS3x  en voor de lambda meting een TechEdge module.

AFR meet je nooit direct, die word altijd berekend uit de gemeten lambda waarde.

Piet

Citaat van: Martijn_B op 26-06-2012 23:50:30

Hoe belangrijk gaat het in het geval van een TT zijn om RPM, Boost en AFR te kunnen loggen en vergelijken...?

Zonder op zijn minst deze waarden te loggen is tunen niet mogelijk.

Ik heb zelf innovate. Ben er wel tevreden over. Maar doe het in combinatie met een carputer waarop ik allee metertjes toon en waarmee ik log. Kan ook wel op een laptop in de auto, maar is dan niet echt een vaste opstelling meer. Ze hebben ook wel te installeren klokken etc.

Het is een modulair en makkelijk uitbreidbaar systeem. Nadeel is de kwetsbaarheid van de stekkertjes. Je kan ze ook niet goed in en uithalen met de spanning op het systeeem zonder kans op het mollen van de electronica.  Als je daarvan bewust ben en er op let bij installeren is daar wel mee te leven.
Als het eenmaal goed zit en werkt heb je er verder geen omkijken naar.

Als je een ferrita DP heb zit er al een bung voor de wide band sonde op precies de juiste plaats.
Zal niet veel verder dan 30 cm van de turbo zijn, heb hem daar al bijna 2 jaar zitten en doet het nog steeds perfect.

Piet

@Dool: Een M4.4 TT installeren i.p.v. een M4.3 is een zeer interessante optie!
Vereist zoiets vrij uitgebreide aanpassingen of valt dat wel mee?

-D©©©L-

dat valt hard mee.
Nou kan ik wel zeggen: lees mijn blog...
Ik help je even op weg waar het ongeveer staat: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,26729.msg1012068/topicseen.html#msg1012068

Piet

Ok thanks!!
(Je blog is nogal uitgebreid geworden)

de Boeing

Mijn M4.3 (850R) ombouwen naar een M4.4 lijkt mij ook heel interessant (ivm het kunnen uitlezen van real time data uit de OBD2) Is het werkelijk zo simpel als je beschrijft Marco?

Dus zorgen voor een M4.4 ECU, een aantal aansluitingen veranderen in de stekker + het toevoegen van een luchtdruk-, buitentemperatuur- en versnellingssensor? of moet je dan ook aan nieuwe individuele bobines per bougie en/of andere sensoren + aanpassingen aan de automaat sturing?

Piet

Nou martijn...... Ik zou dan maar een TT M4.4 monteren als ik jou was.
Als ik eerder had geweten dat het zo eenvoudig was, had ik het ook bedaan.

Martijn_B

Nou heren, wat voor jullie als zijnde "zo eenvoudig" bestempeld wordt.... is voor mij nog even een raadsel ;)
Met en beetje geluk snap ik hoe ik een geschakelde plus kan vinden a.d.h.v. mijn voltmetertje.. Dat varkentje ga ik niet alleen wassen ;)

Het grote voordeel van 4.4 is dus de real time data logging via OBDII (?)

-D©©©L-

En grotere maps, snellere regeling.