Welke "racekat" : 100cpi of 200cpi....

Gestart door MrCain, 29-06-2012 11:38:13

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Waarom dan een 200 cpi? Onder mijn wagen ligt 3 inch met 100 cpi. Verschil met origineel was heel goed te voelen.

mehn

Citaat van: elianmars op 03-09-2012 11:04:54
Waarom dan een 200 cpi?

200 cpi is goedkoper dan 100 cpi.

Ik zou voor een 3"gaan met 100 cpi, dan heb je er tenminste iets aan ;)
Helaas zijn die niet te koop voor € 250,00

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

beunmaat

Ik was helemaal vergeten dat ik nog een deal had met een medeforummer.
Voor deze APK gaat er gewoon maar weer een originele dp op met cat.

Daarna nog maar eens goed denken of ik zoveel knakies uit wil geven aan een racekat.

Unexist

Dat is onzin, wat voor kat je dan ook hebt is weerstand.. Het is puur voor de APK dat die sets compleet worden verkocht!. KAT = WEERSTAND dus niks waard!. Gewoon een 200 CPI kat kopen zo laten lassen dat je je rechte pijp kunt wisselen voor die kat en een 200 CPI nemen omdat hij dan zowizo door de keuring komt met een 100 cpi is het maar de vraag.
Volvo C70 T5 Garrett GT2876R - Siemens 630cc Injectors - 3'' Downpipe - 3'' Catback - 60mm Intercooler - Fasttech Powered - 400+ PK
Volvo 855 R 350+ PK    (Sold)
Volvo 855 GLE (Sold)
Volvo S60 2.4 (Sold)

Turbobiker

Citaat van: Unexist op 03-09-2012 11:23:14
Dat is onzin, wat voor kat je dan ook hebt is weerstand.. Het is puur voor de APK dat die sets compleet worden verkocht!. KAT = WEERSTAND dus niks waard!. Gewoon een 200 CPI kat kopen zo laten lassen dat je je rechte pijp kunt wisselen voor die kat en een 200 CPI nemen omdat hij dan zowizo door de keuring komt met een 100 cpi is het maar de vraag.

Beperkingen van een 100 of 200 kat zijn maar heel beperkt. Natuurlijk is het weerstand, maar de flow is stukken beter dan origineel en het verlies aan vermogen en opspoelen van de turbo ga jij niet merken met je hopeloos inefficiënte Volvo.
De Tussenpaus

Unexist

Citaat van: Turbobiker op 03-09-2012 14:29:21

Beperkingen van een 100 of 200 kat zijn maar heel beperkt. Natuurlijk is het weerstand, maar de flow is stukken beter dan origineel en het verlies aan vermogen en opspoelen van de turbo ga jij niet merken met je hopeloos inefficiënte Volvo.

Dat de flow beter is als een orginele ben ik met je eens. Maar waar slaat dat laatste nou weer op?
Volvo C70 T5 Garrett GT2876R - Siemens 630cc Injectors - 3'' Downpipe - 3'' Catback - 60mm Intercooler - Fasttech Powered - 400+ PK
Volvo 855 GLE (Sold)
Volvo S60 2.4 (Sold)

Turbobiker

Citaat van: Unexist op 03-09-2012 14:34:19

Dat de flow beter is als een orginele ben ik met je eens. Maar waar slaat dat laatste nou weer op?

Dat laatste slaat op vrijwel alle 850 en x70's - in het algemeen dus, niet alleen jouw wagen - waarbij het inlaat traject al verre van optimaal is, de flow in de kop matig, de meeste turbo's maar matig en ook de uitlaat bijna nooit 3" incl. minder restrictieve demper is. Dus hier zeuren over eventueel 5pk minder en daar een punt van maken gaat weer nergens over.

De Tussenpaus

Unexist

Citaat van: Turbobiker op 03-09-2012 14:40:58
Citaat van: Unexist op 03-09-2012 14:34:19

Dat laatste slaat op vrijwel alle 850 en x70's - in het algemeen dus, niet alleen jouw wagen - waarbij het inlaat traject al verre van optimaal is, de flow in de kop matig, de meeste turbo's maar matig en ook de uitlaat bijna nooit 3" incl. minder restrictieve demper is. Dus hier zeuren over eventueel 5pk minder en daar een punt van maken gaat weer nergens over.

5pk, geloof je het zelf? Je turbo spoelt veel minder snel op omdat de kat werkt als rem in principe ik kan er langs zitten een open pijp van turbo naar achteren is dus veel sneller opspoelen hoe dan ook. ik denk dat je dan wel meer als 5 pk winst hebt. En misschien heeft jou wagen nog steeds de intake ristrictie en een 13Gtje maar ik ben van mening dat het nogal wat verschil maakt!. Daarom moet je ook je mapping aan laten passen als je uitlaat iets verandert hebt.. FLOW FLOW FLOW FLOW!!!!
Volvo 855 GLE (Sold)
Volvo S60 2.4 (Sold)

)()()sT

Ik denk dat je Turbobiker niks hoeft uit te leggen over pk´s, flow en andere performance-zaken, want menig roffel hier is voor zijn auto ontbijt  ;) :D

Unexist

Citaat van: )()()sT op 03-09-2012 14:52:40
Ik denk dat je Turbobiker niks hoeft uit te leggen over pk´s, flow en andere performance-zaken, want menig roffel hier is voor zijn auto ontbijt  ;) :D

Dat geloof ik meteen, ik denk alleen vaak hardop en dat uit zich in typen bijvoorbeeld maar ik vind zo'n discussie aan gaan mooi want ik leer er alleen maar van.. Je steekt er altijd iets van op. Het is ook een discussie forum he haha  :P
Volvo 855 GLE (Sold)
Volvo S60 2.4 (Sold)

Turbobiker

Citaat van: Unexist op 03-09-2012 14:47:22
5pk, geloof je het zelf? Je turbo spoelt veel minder snel op omdat de kat werkt als rem in principe ik kan er langs zitten een open pijp van turbo naar achteren is dus veel sneller opspoelen hoe dan ook. ik denk dat je dan wel meer als 5 pk winst hebt. En misschien heeft jou wagen nog steeds de intake ristrictie en een 13Gtje maar ik ben van mening dat het nogal wat verschil maakt!. Daarom moet je ook je mapping aan laten passen als je uitlaat iets verandert hebt.. FLOW FLOW FLOW FLOW!!!!

Ja, dat geloof ik zelf. Omdat ik inmiddels met diverse configuraties gereden heb, af en toe noodgedwongen. Je merkt een fractie verschil. Maar de meesten zullen dat hier of niet merken of niet gebruiken. Dus overdrijf zo een verandering nu niet.

Uiteindelijk gaat het wel om optimalisatie en dan moet je alle punten aanpakken. De laatste winst haal je dan misschien bij de kat. Maar die heeft zeker iets praktisch. Gewoon kunnen laten zitten heeft een voordeel. En of je dan 355 of 365pk met je 19T haalt is nauwelijks aan de orde. Op dat moment is de boel zo geoptimaliseerd dat de 19T de restrictie is en je toe bent aan een GTX3071.
De Tussenpaus

Jelmar

Er is wel degelijk verschil tussen 100 & 200 cpi katalysatoren.
Een 100cpi kat is minder restrictief dan een 200cpi exemplaar.
Wel is het zo dat bij sommige auto's icm een 100cpi kat (zeker een habbibabbi ebay ding) soms nog wel eens een probleem opleverd bij de APK, wordt de auto dan 'goed' 'warm gereden' dan lukt het vaak wel.

Zelf monteer ik onder de uitlaten die ik maak/ verkoop goede kwaliteit 200cpi kat's en heb daar nog nooit problemen mee gehad.
Mocht er alleen (!) een andere kat gemonteerd worden, zelfs een 200cpi kat winst opleverd aangezien het originele exemplaar 'dichtgekoekt' zit.

Ik zou persoonlijk buiten het feit 100/200cpi verhaal ook zoeken naar eentje van goede kwaliteit, want ook daar zit zeer zeker verschil in!
850R

Unexist

Citaat van: Turbobiker op 03-09-2012 15:36:39
Citaat van: Unexist op 03-09-2012 14:47:22

Ja, dat geloof ik zelf. Omdat ik inmiddels met diverse configuraties gereden heb, af en toe noodgedwongen. Je merkt een fractie verschil. Maar de meesten zullen dat hier of niet merken of niet gebruiken. Dus overdrijf zo een verandering nu niet.

Uiteindelijk gaat het wel om optimalisatie en dan moet je alle punten aanpakken. De laatste winst haal je dan misschien bij de kat. Maar die heeft zeker iets praktisch. Gewoon kunnen laten zitten heeft een voordeel. En of je dan 355 of 365pk met je 19T haalt is nauwelijks aan de orde. Op dat moment is de boel zo geoptimaliseerd dat de 19T de restrictie is en je toe bent aan een GTX3071.

Ok duidelijk. Ben wel met je eens dat het idd niet de ''ristrictie'' is die kat bij de orginele wagens of met wat aanpassingen. Weer wat geleerd :D
Volvo 855 GLE (Sold)
Volvo S60 2.4 (Sold)

MrCain

Nou, de voorpijp is inmiddels al gemaakt en in gebruik genomen!
Hier een 100CPI ingelast =>

Gisteren het moment der waarheid: de APK keuring.....
De auto goed warm gereden en nog een +/- 45min. moeten wachten eer ik aan de beurt was en toen de
CO meter er in..... En perfecte waardes!! Stationair 0.2% en 3000RPM 0.15% (moet er bij zeggen dat er op LPG gemeten is).

Dus ben helemaal happy met mn racepoes!  :eusa_dance:

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

elianmars

Citaat van: MrCain op 09-01-2013 11:17:03
Nou, de voorpijp is inmiddels al gemaakt en in gebruik genomen!
Hier een 100CPI ingelast =>
http://www.nltuning.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/31d321a8194db28624b6e1b48aea685f.jpg
Gisteren het moment der waarheid: de APK keuring.....
De auto goed warm gereden en nog een +/- 45min. moeten wachten eer ik aan de beurt was en toen de
CO meter er in..... En perfecte waardes!! Stationair 0.2% en 3000RPM 0.15% (moet er bij zeggen dat er op LPG gemeten is).

Dus ben helemaal happy met mn racepoes!  :eusa_dance:

Zelfs mijn N is zonder problemen door de apk gekomen met een 100CPI  :)