Grote plotselinge olie lekkage (opgelost)

Gestart door devonius, 01-07-2012 11:21:35

Vorige topic - Volgende topic

devonius

Na de uitgebreide olie topics te hebben gelezen ben ik er nog niet helemaal uit, vandaar nog deze post.

Ik check regelmatig het oliepeil omdat er doorgaans wel een litertje op de 1500 km bijgevuld kan worden. Waarschijnlijk is dit te wijten aan een gare turbo, maar is op zich niet zo erg want behalve af en toe wat blauwe rook hij rijd verder prima.

Nu zat er helemaal geen olie meer op de peilstok, pas na 2 liter erin te hebben gegooid was er weer wat te zien. Vreemde zaak, dit had ik nog niet eerder meegemaakt. Netjes tussen de min en max bijgevuld en vervolgens 250 km huiswaarts gereden.

De volgende ochtend waren er onder de auto grote olievlekken te zien, een grote plas aan de linkerzijde voor (van de bestuurdersstoel gezien) welke een spoor van olie (zal door de rijwind komen denk ik) over de hele linkerzijde trok.

Olie peilen, alle bijgevulde olie verdwenen, een heel klein streepje was er nog zichtbaar.

Motor laten lopen, wat gas gegeven en te zien is dat er in vrij hoog tempo olie druppelt op ongeveer de plek van het oliefilter de straat op.

Wat ik hier lees kan dat zijn:

- oliepompafdichting
- oliekoelerslangen
- oliethermostaatafdichting
- voorste krukaskeerring

Het druppelt alleen zo erg -wat verklaart waarom er zoveel olie verdwenen is- dat ik het niet verantwoord vind om er nog in te gaan rijden. Misschien wordt het wel erger en loopt t blok vast.
En met lekkende keeringen e.d. wat hierboven staat zou je toch nog gewoon kunnen blijven rijden.
Ik vroeg mij dus af of er niet iets anders nog aan de hand kan zijn.

Pas zijn de beide oliekoelerslangen bij de garage vervangen, zou het daar mee te maken kunnen hebben? Lijkt me stug aangezien die nieuw zijn.

Iemand een idee?

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

devonius

Ik zal gelijk is kijken of de oliefilter vast zit.
Is dat een kwestie van vast draaien? Of zit dat op een andere manier vast?

grijzev70tdi

Gewoon vast draaien. Evt met schuurpapiertje er om heen voor meer grip

ulkeman

Oliekoeler slangen wel goed vast? Die borgclipjes willen los gaan
Filter is idd vastdraaien
Bij de carbage run auto lag de krukas kering er uit verloor ruim een liter op 30 km.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

devonius

Oliefilter zit in ieder geval goed vast. Het lijkt ook niet bij de koelslangen vandaan te komen, ik voel geen olie. Maar echt goed is het zonder brug niet te zien.

devonius

De boosdoener was uiteindelijk toch de oliekoelleidingen.
Bij de aansluiting op het blok was een pakking gescheurd, wellicht een montagefoutje.

grijzev70tdi