Straks op vakantie: Banden vullen met stikstof?

Gestart door Volvo S70, 02-07-2012 11:59:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

verron

Citaat van: Volvo S70 op 02-07-2012 20:47:35
Citaat van: Arjanestate op 02-07-2012 15:10:11
Sjonge jonge, waar sommige mensen zich drujk over maken als ze op vakantie gaan ;D, gewoon je vloeistoffen en bandenspaning checken en gaan met die banaan, als je woon/werk verkeer probleemloos gegaan is dan gaat het op vakantie ook wel goed  ;)

Ik zou me alleen druk maken over de verkrijgbaarheid van LPG in het buitenland in het geval van een gas bak :laugh:

Muwah, niet iedereen gaat op vakantie naar de camping in brabant of belgie.  als je 12uur moet rijden met snelheden boven 140km/h en 40 graden temp, dan zou je toch wel willen dat je auto het goed blijft doen en wil je het vooraf goed geregeld hebben omtrent de lange rit.  maarja stikstof is dus niet zo belangrijk begrijp ik. dan maar gewoon lucht !

Nee da's waar.........voor ons is het 2850 km enkele reis met een sleurhut van 6,5m erachter...............ik hou er ook gewoon lucht in
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

Henk855

855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Turbobiker

Citaat van: Henk855 op 02-07-2012 21:11:33
Alleen het idee al STIK stof ;)

Precies! Niet inademen dus!




(succes... ;D )
De Tussenpaus

Jans Duiven

Citaat van: thuur op 02-07-2012 12:15:54
Gewone lucht bestaat al voor 78% uit stikstof. Of je het zinnig vindt om voor die meerprijs "pure" stikstof erin te laten doen laat ik aan jezelf over.


Gr ;)

*) "puur": een lege band heeft nog altijd 1 bar druk (=atmosferische druk), als je hem op 2 bar zou zetten met pure stikstof dan zit er nog "maar" grofweg 90% stikstof in.

Precies

In gewone lucht zit zuurstof. Zuurstofmoleculen zijn kleiner dan stikstofmoleculen.
De zuurstofmoleculen gaan langzaam maar zeker vanwege hun kleine afmeting door het rubber van de band naar buiten.
De spanning in de band wordt dus lager. Stikstofmoleculen zijn groter en kunnen dus minder snel door het rubber naar buiten.
De kans is dus groot dat je meer zuurstof verliest dan stikstof en als je de band weer op spanning brengt, dan zit daar voor het overgrote deel weer stikstof in.




The Demon

Citaat van: Volvo S70 op 02-07-2012 20:47:35
Muwah, niet iedereen gaat op vakantie naar de camping in brabant of belgie.  als je 12uur moet rijden met snelheden boven 140km/h en 40 graden temp, dan zou je toch wel willen dat je auto het goed blijft doen en wil je het vooraf goed geregeld hebben omtrent de lange rit.  maarja stikstof is dus niet zo belangrijk begrijp ik. dan maar gewoon lucht !
Wij gaan met enige regelmaat een weekend naar Italië en dan rij ik in een keer (ongeacht het tanken) 14 uur.
Voor vertrek de bandjes op spanning met gewoon lucht uit mijn eigen compressortje, vloeistoffen op peil en gaan!
Voor de terug weg vloeistoffen op peil en gaan.

Groet,
The Demon.

UserID6342

Pomp de bandjes wel iets harder op als normaal met zo'n rit voor de boeg (dat zie ik dan weer nergens staan hier) en dan gewoon rijden met die hap.

mbouwheer

Doe er anders helium in dat rijd lekker licht......

Gewoon de bandenspanning op max. belasting en je banden in goede conditie. (en vergeet je reservewiel niet te controleren)

BBS

Maar wat als je de vraag iets "anders" zou stellen?

"Wat is het voordeel van stikstof t.ov. normale compressor lucht?"
Er zal toch wel een reden zijn waarom de bandenboer er stikstof in blaast ipv gewone "lucht?"
Volvoloos....

haasje


FRANQ

Inderdaad.

Voor compressorlucht wilt niemand betalen.
Voor stikstof wel.

"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

BBS

Mijn nieuwe banden staan ook op stikstof. De banden erom gelegd door de bandenboer, 2x gebalanceerd en gevuld met stikstof. (2 velgen met banden zijn zelfs opnieuw gemonteerd omdat er aan 1 >100 gr. lood op moest. Na het verdraaien van de band slechts 15 gram...) :eusa_dance:
Daarvoor heb ik zelfs nog minder betaald dan afgesproken via de telefoon...

Dus nee, ik heb er niet voor betaald... ;D
Verder geen voordelen dan alleen het langzamer leeglopen op stikstof ipv. lucht?
Volvoloos....

-D©©©L-

Het grootste voordeel van stikstof is het beperken van het brandgevaar bij warmlopen van een rem of band.
Daar is het oorspronkelijk ook mee begonnen vanuit de luchtvaart wereld.

Voor de rest ? gebakken lucht. 
Is de band wel goed vacuüm getrokken voordat ie met stikstof gevuld is ? Anders heeft het nog geen zin...
Heb je wel van die gruwelijke groene ventieldopjes gekregen ?

Welk advies heb je gekregen m.b.t. nazien van de bandenspanning ?

hendrik75

Citaat van: Dirk342 op 02-07-2012 22:41:25
Pomp de bandjes wel iets harder op als normaal met zo'n rit voor de boeg (dat zie ik dan weer nergens staan hier) en dan gewoon rijden met die hap.

3+ bar?

UserID6342

Ligt even aan je normale bandenspanning.  Ik rij hier altijd op 2.7 rondom en als er iets achter gaat zet ik ze op 3 (koud gemeten), niet voor korte stukjes natuurlijk maar wel voor de lange ritten.

BBS

Citaat van: -D©©©L- op 25-07-2012 09:40:11
Het grootste voordeel van stikstof is het beperken van het brandgevaar bij warmlopen van een rem of band.
Daar is het oorspronkelijk ook mee begonnen vanuit de luchtvaart wereld.

Voor de rest ? gebakken lucht. 
A:)Is de band wel goed vacuüm getrokken voordat ie met stikstof gevuld is ? Anders heeft het nog geen zin...
B:)Heb je wel van die gruwelijke groene ventieldopjes gekregen ?

Welk advies heb je gekregen m.b.t. nazien van de bandenspanning ?


A:) Niet vacuüm getrokken. maar gewoon gevuld met stikstof. Ik vroeg er trouwens niet om, maar kreeg het erin. :)
B:)
Godzijdank niet ;D Ik heb gelijk bij de bandenboer van die mooie glimmende aluminium ventiel dopjes erop gekregen. Staat ook veeeeeeel mooier ;D

Advies voor het nazien ben ik niet nodig, anders kijken ze me toch aan alsof ze het in Keulen horen donderen met mijn 2,8 Bar rondom...
Volvoloos....