Straks op vakantie: Banden vullen met stikstof?

Gestart door Volvo S70, 02-07-2012 11:59:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Volvo S70

ik lees weleens dat stikstof ipv normaal lucht beter is voor de banden. ik ga dan ook veel op snelweg rijden straks op vakantie, en vraag me af of het zin heeft om nu stikstof te vullen in mijn banden?

wat is het voordeel/nadeel hiervan? en waar kan je dit laten doen?

NinaPaul

Citaat van: Volvo S70 op 02-07-2012 11:59:05
ik lees weleens dat stikstof ipv normaal lucht beter is voor de banden. ik ga dan ook veel op snelweg rijden straks op vakantie, en vraag me af of het zin heeft om nu stikstof te vullen in mijn banden?

wat is het voordeel/nadeel hiervan? en waar kan je dit laten doen?

Voordelen:
Stikstof heeft grotere moleculen, hierdoor lopen de banden minder snel leeg. (1 a 2 keer per jaar laten controleren, meestal gratis)
Stikstof gaat warmte ontwikkeling tegen
Stikstof is een homogeen mengsel, hetgeen de uitzetting een stuk verminderd

Bijna elke banden centrale heeft dit wel.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

thuur

Gewone lucht bestaat al voor 78% uit stikstof. Of je het zinnig vindt om voor die meerprijs "pure" stikstof erin te laten doen laat ik aan jezelf over.


Gr ;)

*) "puur": een lege band heeft nog altijd 1 bar druk (=atmosferische druk), als je hem op 2 bar zou zetten met pure stikstof dan zit er nog "maar" grofweg 90% stikstof in.

t_w

Grootste nadeel:

Er zijn mensen die denken dat je met stikstof je bandspanning minder vaak hoeft te controleren
Een defect in de band of een lekkend ventiel wordt met stikstof ook niet opgelost.

Volvo S70

gezien het feit je op de snelweg lang kan rijden met hoge snelheid, en als het ook nnog heel warm is buiten, kan stikstof dan beter zijn t.o.v bv slijtage ? of betere grip in bv bochten?

Misha

Neen, bij normale personenauto's is het zinloos en geldklopperij.
Je gaat er NIETS van merken; behalve dat het geld kost.

Gevalletje 'gebakken lucht'.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Miel850

Citaat van: Misha op 02-07-2012 13:07:20
Neen, bij normale personenauto's is het zinloos en geldklopperij.
Je gaat er NIETS van merken; behalve dat het geld kost.

Gevalletje 'gebakken lucht'.

Gebakken stikstof in dit geval.
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

Chris

Citaat van: Miel850 op 02-07-2012 13:14:54
Citaat van: Misha op 02-07-2012 13:07:20
Neen, bij normale personenauto's is het zinloos en geldklopperij.
Je gaat er NIETS van merken; behalve dat het geld kost.

Gevalletje 'gebakken lucht'.

Gebakken stikstof in dit geval.

;D

Misha

Citaat van: Miel850 op 02-07-2012 13:14:54
Citaat van: Misha op 02-07-2012 13:07:20
Neen, bij normale personenauto's is het zinloos en geldklopperij.
Je gaat er NIETS van merken; behalve dat het geld kost.

Gevalletje 'gebakken lucht'.

Gebakken stikstof in dit geval.
Nee, als je de lucht bakt verdampt de zuurstof en de co2 en hou je alleen stikstof over.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Arjanestate

Sjonge jonge, waar sommige mensen zich drujk over maken als ze op vakantie gaan ;D, gewoon je vloeistoffen en bandenspaning checken en gaan met die banaan, als je woon/werk verkeer probleemloos gegaan is dan gaat het op vakantie ook wel goed  ;)

Ik zou me alleen druk maken over de verkrijgbaarheid van LPG in het buitenland in het geval van een gas bak :laugh:
854 T-5 ROOD 1994

verron

Citaat van: Arjanestate op 02-07-2012 15:10:11
Sjonge jonge, waar sommige mensen zich drujk over maken als ze op vakantie gaan ;D, gewoon je vloeistoffen en bandenspaning checken en gaan met die banaan, als je woon/werk verkeer probleemloos gegaan is dan gaat het op vakantie ook wel goed  ;)

Ik zou me alleen druk maken over de verkrijgbaarheid van LPG in het buitenland in het geval van een gas bak :laugh:

Zou me helemaal nergens druk om maken,.......je hebt vakantie! je kunt toch altijd nog op benzine rijden?
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

Sbv


Volvo S70

Citaat van: Arjanestate op 02-07-2012 15:10:11
Sjonge jonge, waar sommige mensen zich drujk over maken als ze op vakantie gaan ;D, gewoon je vloeistoffen en bandenspaning checken en gaan met die banaan, als je woon/werk verkeer probleemloos gegaan is dan gaat het op vakantie ook wel goed  ;)

Ik zou me alleen druk maken over de verkrijgbaarheid van LPG in het buitenland in het geval van een gas bak :laugh:

Muwah, niet iedereen gaat op vakantie naar de camping in brabant of belgie.  als je 12uur moet rijden met snelheden boven 140km/h en 40 graden temp, dan zou je toch wel willen dat je auto het goed blijft doen en wil je het vooraf goed geregeld hebben omtrent de lange rit.  maarja stikstof is dus niet zo belangrijk begrijp ik. dan maar gewoon lucht !

grijzev70tdi

Banden op spanning, vloeistofjes checken en gaan met die banaan
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Douwe

Citaat van: Volvo S70 op 02-07-2012 20:47:35
Citaat van: Arjanestate op 02-07-2012 15:10:11
Sjonge jonge, waar sommige mensen zich drujk over maken als ze op vakantie gaan ;D, gewoon je vloeistoffen en bandenspaning checken en gaan met die banaan, als je woon/werk verkeer probleemloos gegaan is dan gaat het op vakantie ook wel goed  ;)

Ik zou me alleen druk maken over de verkrijgbaarheid van LPG in het buitenland in het geval van een gas bak :laugh:

Muwah, niet iedereen gaat op vakantie naar de camping in brabant of belgie.  als je 12uur moet rijden met snelheden boven 140km/h en 40 graden temp, dan zou je toch wel willen dat je auto het goed blijft doen en wil je het vooraf goed geregeld hebben omtrent de lange rit.  maarja stikstof is dus niet zo belangrijk begrijp ik. dan maar gewoon lucht !


Doe je een halfje 24h van Le Mans ;D ;D

Fijne probleemloze vakantie toegewenst.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996