Blijvend getik, wie heeft er goede raad?

Gestart door Justin-850, 02-07-2012 18:25:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Justin-850

Heren en dames,

Sinds afgelopen zaterdag tikt de motor van mijn 850 (2.5 20V). Nu deed ie dat altijd al, als ie koud was...... Meestal gedurende tien minuten. Maar nu doet ie het ook bij warme motor, echter niet continue.

Er zit 5w30 olie in (is ververst in januari bij Schotpoort Zutphen) het oliepeil is ruim voldoende.  Zou een motorolie flush enig soelaas brengen?

Heeft iemand wellicht tips, tricks of ervaring met dit euvel?

Gr. Justin

arjenT5R

flushen en normale olie in doen.... 5w30 is niet echt iets voor onze torretjes :eusa_think:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Jack v

Citaat van: arjenT5R op 02-07-2012 19:42:38
flushen en normale olie in doen.... 5w30 is niet echt iets voor onze torretjes :eusa_think:
mee eens gewoon 10/w40 gaan rijden.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Justin-850

Ok, ga ik doen..... Btw, hij begint nu ook te fluiten... Heel vreemd.....

volvobug

Temperatuur stijgt weer, dan krijg je dat. Weet je zeker dat het de auto was?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

CeesvanGils

flushen is leuk Maar daar kan je nog meer mee kapot maken! Ik zou er eerst eens 10w40 in gooien en tijdje aan kijken want als je de flush niet goed gebruikt en je doet bijv te lang draaien of met een te hoog toeren tal dan draai al je keeringen eruit en dat zal ook niet de bedoeling zijn of het tikken word nog erger omdat je onvoldoende smering krijgt op de lagers. Wat het enige voordeel dan is is dat het blok van binnen wel schoon is en je minder hoeft te poetsen als het uit elkaar gaat. ;) dus min advies eerst andere olie
De Plasti Dip Specialist op het gebied van al uw dip projecten zoals: Auto's, velgen en kunststof delen. Voor info email naar: plastidipspecialist@live.nl.

rifwachter

Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

peteRRR

Ik had het met de GLT ook toen in het begin dat tie tikte ( vermoeden klepstoter ) als tie koud was en hier en daar is tussen door,een tijd later toen ik de auto
flink in de toeren had gejaagd  :evil: begon die meer te tikken en ook langer,ook flusch ( Forte ) gedaan met nieuwe olie er in met nog een toevoeging van Forte
maar het is er nooit minder van geworden.

Auto rijdt nu nog steeds prima rond.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Justin-850

Hier doet ie het nog steeds, maar n.a.v. een belletje met de dealer besloten er voorlopig niks aan te doen. Kon geen kwaad namelijk. Wel werd ik geadviseerd om de olie bij te vullen, indien nodig, met 10W40 ipv de 5w40 die er nu inzit. Maar is dat nou wel zo verstandig?

Gr. Justin

jacques1967

Je zou eens kunnen proberen om 0.25 ltr automatische transmissie fluid (ATF) bij de motorolie. Een maat van mij heeft het afgelopen week gedaan en dat  gaf bij zijn 850, 2.5i 10 klepper, een wezenlijke verbetering.

weyert

wat doet de atf in de moter olie ?
v70 tdi 1998

NinaPaul

ATF heeft een sterk reinigende werking.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

toonbinneveld

Citaat van: jacques1967 op 15-07-2012 17:16:05
Je zou eens kunnen proberen om 0.25 ltr automatische transmissie fluid (ATF) bij de motorolie. Een maat van mij heeft het afgelopen week gedaan en dat  gaf bij zijn 850, 2.5i 10 klepper, een wezenlijke verbetering.

Ik mag hopen dat ie daarna wel de olie+filter heeft ververst?

wesdv

Is de wagen al lang in je bezit?
Mij is iets soort gelijks overkomen.
Toen ik de wagen kocht liep hij als een zonnetje.
Na een algeheel onderhoudsbeurtje waarbij de olie ververst is en het filter vervangen ineens een tik erin.

Wat bleek de vorige eigenaar had een erg dikke olie erin gedaan om de tik te verdoezelen.
Dit is een oud trucje wat vooral gebruikt word om een slecht klinkende motor als een zon te laten draaien.

Na de olie wissel klonk de motor dus zoals hij echt was.

Bij mij waren de drijfstangen krom en de tik werd veroorzaakt omdat deze drijstang dan tegen de krukaswangen aanloopt.

Schade compleet blok afgeschreven en nieuwe erin ;(

petrolhead2.5

net klepseals vernieuwd (hydrostoters er dus af gehad) nokkenas de hele soderme mikmak weer terug gebouwd (klepstoters hebben 2 dagen droog gelegen, toe had ik pas weer tijd om af te bouwen :-\) motor gestart ca. 2 minuten beetje getik daarna stil. Die van mij rijdt ca. nu 2.500km erg goed op verse 10W40. Maar ja ik het ook maar een 10v ::) ipv dikke 20v, maar 10W40 lijkt mij het proberen waard, hoop voor je dat tikken dan voorbij is.

p.s. nog opmerking voor mezelf en voor anderen: volgens mij was het beter geweest om de stoters in de olie te bewaren :eusa_think:, heb ze alleen nog wel op omgekeerd gelegd dat ze btje gevuld bleven, maar dat terzijde.