Advies gevraagd interval schilderwerk huis (buiten)

Gestart door Kingfisher, 07-07-2012 22:46:41

Vorige topic - Volgende topic

Kingfisher

Beste forummers,

4 jaaer geleden heb ik alle houten buitendelen van ons huis (kozijnen, overstekken, deuren, pui, rabatdelen etc.) in het kader van groot onderhoud geheel opnieuw laten schilderen. Nu vraag ik mij echter af, wat moet nu wanneer weer opbnieuw gedaan worden? Ik weet dat het van grote invloed is of het zuid, oost, west of noordzijde is enzo, maar verder heb ik er weinig kijk op.

Om de vraag specifiek te maken:
In dit geval betreft het de overstek / dakgoot aan onze voorgevel, welke op het westen is gelegen. aangezien deze op 13m hoogte zit kan ik niet beoordelen of het nodig is deze nu al weer te schilderen.....
Nu kan ik echter "meeliften" met een aantal buren (scheelt kosten ivm hoogwerker) maar zoals gezegd vraag ik me af of het nu al (bijna) nodig is.

We zijn nu dus 4 jaar verder en wat is een "normale" termijn voor zo'n overstek / dakgoot?

Advies en tips zijn van harte welkom, ook mbt de overoige delen (achtergevel ligt op het oosten) trouwens!

Hengeveld

Kijk of er scheurtjes in de lak zit, of er houtrot is en of dat er verf afbladdert. Zoniet, dan zou ik het nu niet doen.

BBS

Mij is eens ooit verteld door een vakman schilder om het huis 1 maal in de 10 jaar compleet te laten doen.
En 1 maal in de 5 jaar het schilderwerk "onderhouden" Kale plekken en scheurtjes etc bijwerken en dan over 5 jaar "groot onderhoud"

De schilder is bij ons nieuwe huis de buitenboel ook aan het doen en over 5 jaar komt 'ie weer voor onderhoud.

In jouw specifieke geval wel "meeliften" en de buitenboel lekker laten "onderhouden"
Volvoloos....

Lammert

Na 4 jaar en een gevel op t westen zou ik het zeker nu laten doen, grote kans dat het nu ook al nodig of bijna nodig is, en dan ben je er weer voor een paar jaar vanaf.

Ben dit weekend zelf ook aan t buiten schilderen, maar dan op slechts 7 meter hoogte... ;)

Kingfisher

Okay, tnx allen!
Ik ga lekker meeliften met de buren, zeker aangezien ik dit niet zelf kan doen en de rest van het huis eventueel wel.
Is dit maar vast gedaan ;-)

peteRRR

Als je woning goed in de verf staat is het ook verstandig om al het houtwerk schoon te houden,..het liefst 2 x per jaar.
Op deze manier hou je het een beetje in de gaten hoe het er bij staat en des te minder zooi er op het houtwerk plakt des te beter het is.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

BBS

Citaat van: peteRRR op 08-07-2012 18:35:15
Als je woning goed in de verf staat is het ook verstandig om al het houtwerk schoon te houden,..het liefst 2 x per jaar.
Op deze manier hou je het een beetje in de gaten hoe het er bij staat en des te minder zooi er op het houtwerk plakt des te beter het is.

Groet.

En daar hebben ze bij ons de glazenwasser voor ;) ;D
Wast 6x per jaar de ramen en neemt ook de kozijnen met water af :eusa_dance: :eusa_dance:
Volvoloos....

Galactica

Cylus is (afhankelijk van weersbelasting) om de 5/6 jaar.
Met glasbewassing het omringende houtwerk laten reinigen werkt erg bevorderend voor de levensduur van het schuur.

Schilder zal inderdaad gunstige prijs neerleggen indien meerdere klanten (uit hetzelfde blok) het werk door hem willen laten doen.  Kosten hoogwerker/rolsteiger enz worden verdeeld en hij kan met iets minder marge genoegen nemen.

Vraag wel even of er een verftechnisch bestek is en er een garantieverklaring wordt afgegeven.

Kingfisher

Ries van de Zilverschuit

De kwalititeit van de verf zelf en de onderlaag is erg belangrijk. Indertijd heb ik nieuwe kozijnen laten plaatsen die twee keer in Sikkens Onal waren gespoten. Daar heb ik toen Rubbol SB (donkergroen en wit) opgeschilderde en na acht jaar zat de verf er op de westkant zelf nog goed op, alleen de glans was verdwenen en het gaf af als je met je vinger er overheen veegde. Dat was voornamelijk bij groen. Wit was er duidelijk beter aan toe. Die verf is zo'n beetje vloeibaar goud, maar verdient zich wel terug vanwege de lange levensduur. En er zullen vast nog wel betere verven zijn. Mijn ervaring is dat schilders zelf niet snel over de kwaliteit van de verf beginnen...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

thuur

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 09-07-2012 16:37:58
De kwalititeit van de verf zelf en de onderlaag is erg belangrijk. Indertijd heb ik nieuwe kozijnen laten plaatsen die twee keer in Sikkens Onal waren gespoten. Daar heb ik toen Rubbol SB (donkergroen en wit) opgeschilderde en na acht jaar zat de verf er op de westkant zelf nog goed op, alleen de glans was verdwenen en het gaf af als je met je vinger er overheen veegde. Dat was voornamelijk bij groen. Wit was er duidelijk beter aan toe. Die verf is zo'n beetje vloeibaar goud, maar verdient zich wel terug vanwege de lange levensduur. En er zullen vast nog wel betere verven zijn. Mijn ervaring is dat schilders zelf niet snel over de kwaliteit van de verf beginnen...

He bah, donkergroen..

Gr ;D

Ries van de Zilverschuit

Dan alles wit. Blijft het langste zitten, is mijn ervaring.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

henry classic v70

Wij hebben ook alles buiten gedaan met Rubbol (wit) en zit voorlopig de aankomende 5-6 jaar goed in de verf.
Een goede kennis van ons heeft het meeste gedaan, is vrije-tijd schilder ;) en gebruikt zelf ook altijd Rubbol. De klusser die bij ons de nokverhoging heeft afgetimmerd en alles heeft geschilderd gebruikte overigens ook Rubbol. De verf is niet goedkoop maar het is dan ook wel een uitstekende kwaliteit.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4