Marty's V70 2.4T->2.3T - VERKOCHT!!

Gestart door Marty__Mouse, 08-07-2012 02:07:01

Vorige topic - Volgende topic

scania164

Mooi dat goed is ;)
Ik woon ook in zevenaar en kom ook bij arendsen ....
Super dealer en service !!

Groetjes chris

Marty__Mouse

Citaat van: scania164 op 18-01-2013 12:42:13
Mooi dat goed is ;)
Ik woon ook in zevenaar en kom ook bij arendsen ....
Super dealer en service !!

Groetjes chris

Hey Chris,

Ikzelf woon in Duiven, dus dan zou ik je toch een keer moeten spotten denk ik!  ;D
Wel goed om te horen dat jouw ervaring met Harrie Arendsen ook zo goed is!

Naar aanleiding van het uitlezen door de dealer van de auto (met DiCE en VIDA dus hij is daarvoor geschikt) ben ik eens gaan zoeken op diagnostische apparatuur.
Voor mijn oude Citroen C4 had ik altijd een LEXIA uitlees apparaat en zoiets wil ik eigenlijk ook voor de Volvo hebben.

Ik heb reeds een laptopje met VIDA daarop geïnstalleerd en dat werk perfect.. Nu vraag ik me af of ik met een DiCE ook meteen storingen uit kan lezen.

Kan ik bijvoorbeeld voor deze gaan?:
http://www.ebay.com/itm/230913118739?item=230913118739&pt=Motors_Automotive_Tools&cmd=ViewItem&hash=item35c37e9213&vxp=mtr

De software heb ik al dus die hoef ik toch niet te installeren..

Ervaringen zijn welkom  ;D
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

KIM

Citaat van: Marty__Mouse op 18-01-2013 12:10:46
Volgens heb kon het de katalysator haast niet zijn omdat de auto "pas" 250.000km gereden heeft.. En de Lambda sensoren gaven wel waardes aan.

Zegt allemaal niks.

Wanneer jij een ontstekingsprobleem hebt gehad, dan kan je kat dichtgesmolten zijn en daarom niet goed meer werken. ook luchtlekkages e.d. kunnen hebben veroorzaakt dat een te rijk mengsel in de kat terecht is gekomen. Het verbranden van brandstof behoort niet bepaald tot de taken van de kat.

Marty__Mouse

Citaat van: KIM op 18-01-2013 14:45:50
Citaat van: Marty__Mouse op 18-01-2013 12:10:46
Volgens heb kon het de katalysator haast niet zijn omdat de auto "pas" 250.000km gereden heeft.. En de Lambda sensoren gaven wel waardes aan.

Zegt allemaal niks.

Wanneer jij een ontstekingsprobleem hebt gehad, dan kan je kat dichtgesmolten zijn en daarom niet goed meer werken. ook luchtlekkages e.d. kunnen hebben veroorzaakt dat een te rijk mengsel in de kat terecht is gekomen. Het verbranden van brandstof behoort niet bepaald tot de taken van de kat.

Heb je gelijk in, hij kan natuurlijk altijd kapot gaan..
Maargoed lampje is tot nu toe uitgebleven dus we hopen dat het nog even uitblijft nu..

Toch binnenkort even opzoek naar een Dice, dan kan ik de storingen zelf uitlezen en wissen. Weinig ervaringen denk ik? Omdat de Dice natuurlijk pas vanaf MY 1999 werkt? Maargoed, op het Volvoforum al wel het e.e.a. erover gelezen en wellicht niet verstandig om voor de allergoedkoopste te gaan ivm mogelijke problemen.

Over goedkoop gesproken, dat geldt niet voor de gasveren van de achterklep. Bij het boodschappen doen afgelopen weekend kreeg ik de achterklep spontaan in m'n nek.. En de klep blijft maar met moeite in de hoogste stand staan, tijd dus voor nieuwe gasveren.
Heb er hier al veel over gelezen, zeker de gevaren voor je gebit en dak met een goedkoop alternatief..
Maar de dealer vraagt toch een kleine € 100,- en via de zaak kost het me ook nog ruim € 80,- (Stabilus dus ook origineel).

Nu heb ik via een andere weg Triscan dempers gevonden die ik voor een kleine € 60,- per 2 kon kopen, ben benieuwd naar de kwaliteit van deze.. Zal na montage in elk geval een helm opzetten bij het voor het eerst openen van de klep!  ;D

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

The Volvoboy

Vegeet je bitje niet anders kun je zometeen alleen nog maar soep eten ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Marty__Mouse

Zo even het stof van dit topic afblazen...

Alweer even niet actief geweest hier op het forum. Door ziekte (Crohn) meer in het ziekenhuis geweest dan op het werk. Heb wel vaker last van Crohn, maar nu werd het allemaal net even te gek.. Dus weer door de hele mallemolen in het ziekenhuis geweest en nu meer medicijnen van het één en afbouwen met het ander.. Inmiddels gaat het alweer een stuk beter en hopen dat dat zich nu ook doorzet natuurlijk..  ;)

Goed de Volvo.. Heeft niet zo heel veel hoeven rijden de laatste tijd daar z'n baasje voornamelijk ritjes naar Arnhem naar het ziekenhuis aan het maken was.. En vriendinlief ook niet veel verder kwam.

Inmiddels wel wat dingetjes aan de auto gedaan natuurlijk.

De gasveren heb ik inmiddels vervangen en ik moet zeggen dat dat redelijk goed gaat, hij gaat redelijk vlot open en ik houd hem wel iets tegen bij het open doen, maar het is niet zo dat de klep helemaal doorzwiept.. Tevreden dus..

Slechte foto van oud en nieuw:

Daarnaast hebben we ook eindelijk de stap gewaagd om via Ebay een Dice te bestellen en deze kwam vorige week op de mat vallen:

Even getest met de versie van Vida die ik al op de flaptop had staan en het werkt perfect!

Dus helemaal goed..

In de tussentijd van januari naar nu heb ik de storing "lambda sonde" nogmaals gehad en bij de dealer laten uitlezen en resetten.
De dealer dacht dat het meerdere oorzaken kon hebben en vond het een beter idee om als de storing weer terugkwam (en daar kan je natuurlijk op wachten) de auto een paar dagen daar te laten zodat ze het e.e.a. kunnen nakijken en uitsluiten..
Maargoed met het uurtarief van de dealer gaat dat (veel) geld kosten en hoe fijn ik die mannen ook vind bij Arendse, dat vind ik echt te duur..

Dus daarom eerst zelf maar eens kijken of ik met behulp van de technische mannen hier verder kan komen  ;D

En dus weer een poosje gereden tot gisteravond het lampje wederom vrolijk aan sprong!

Even de foto's uploaden en dan zal ik hier nog even op terugkomen want ben toch wel erg benieuwd wat dit kan veroorzaken..

Marty__Mouse

Okee, de storing in de auto..  :'(

Zoals 2 keer eerder ging het checkengine lampje branden, het gebeurd telkens op ongeveer dezelfde wijze.

De auto is koud na een nacht stilstaan of na een dag werken, ik rijd gewoon weg en na een km of 6-8 terwijl de auto dus al bijna op temperatuur is (temp. meter staat al netjes op drie uur), ik rijd een constant tempo, laag in toeren bijv. 60 in de 4e versnelling en PLING, lampje aan..

Code is telkens hetzelfde "Efficientie driewegkatalysator" met de melding dat de 2e lambda sensor is uitgeschakeld.

Nu las ik al dat iemand hier ook dat probleem heeft gehad en er best lang mee bezig is geweest dit op te lossen, maar ik weet niet meer wie dat was, en wat het probleem nu was.

Ik heb wat printscreentjes gemaakt van het uitlezen:

Nu lees ik ondermeer dat er verschillende soorten verschijnselen kunnen zijn, ondermeer stotteren.. Nu heb ik daar bij de eerdere storingen niets van gemerkt, maar nu merk ik dat de auto tussen de 1800 en 2200 héél licht stottert.
Het lijkt een heel klein beetje op het probleem wat ik met de elektronische gasklephuis had, maar veel minder stotterend.. En veel snellere intervallen.. En Dirk heeft het gasklephuis vervangen dus dat kan het denk ik niet zijn.
Of zou daar iets van valse lucht kunnen worden aangezogen? één van de mogelijke oorzaken die door Vida genoemd worden

Ook kan het de katalysator zijn volgens VIDA en de monteur bij Volvo had het er de vorige keer over dat het ook wel eens kon zijn dat de kleppen gesteld moeten worden (geen hydraulische stoters) maar ik heb èn flashlube geinstalleerd èn stationair en direct na het starten loopt de auto heel mooi, totaal niet onregelmatig ofzo, dus dat lijkt me vergezocht, zeker omdat de storing er dus pas inkomt na een x aantal km's rijden en niet direct na het starten.
Overigens heeft de monteur de vorige keer ook carterdruk nagemeten, maar dit was perfect volgens hem..  :)

Wat is nu wijsheid om te checken, de vorige keer heb ik al naar wat slangen gekeken, maar heel eerlijk; ik weet niet welke slangen/buizen voor de luchtinlaat kunnen zijn en dus valse lucht kunnen aantrekken door wellicht een barst o.i.d.
Wie kan me een beetje op weg helpen door te vertellen welke slangen en buizen ik iig moet nakijken. :-\

Help  ???

UserID6342

Verwacht niet echt dat het in/bij de ETM zit, want dan zou je een hoge fluittoon krijgen als je vermogen vraagt.  Maar een kapotte vacuumslang ofzo ergens kan altijd natuurlijk.  Voor zover ik weet zijn die ook nog nooit vernieuwd bij jouw auto.  Daar eerst naar kijken dus (is ook de goedkoopste manier)

Stotteren in het toerenbereik wat je zegt kan idd door een defecte lambdasensor komen, meestal de voorste.  Maar is ook zo niet per definitie te zeggen.

Lastige zoekplaatjes dit :(

Marty__Mouse

Thanks Dirk voor je PM.

Die hoge pieptoon kan ik me nog wel herinneren!  ;D
Die hoor ik nu zeker niet..

Maar zou de voorste lambda sensor ook die storing veroorzaken zoals te lezen op de printscreens van Vida?

Ik zal morgen eens beginnen om eens alle slangen na te kijken om te zien of ik daar iets aan kan zien.
Is er nog een handige truuk om de compressie te meten o.i.d. met huis-tuin- en keuken materiaal of is dat echt iets voor de proffesional?

Overigens viel het me op dat de auto vandaag weer niet of nauwelijks stotterde, nu voel je dit toch maar nauwelijks, maar nu dus eigenlijk helemaal niet. Wellicht dat dit met het vochtige weer te maken kan hebben?

UserID6342

Ach, als je compressie wilt meten, ter indicatie, zou ik gewoon een goedkoop setje halen ergens bij een AMH.  Die goedkope compressiemeters koop je al vanaf een 25 euro.  Nogmaals de waarde die je meet geeft een indicatie van de toestand van je blok, je moet je eigen er niet aan vast pinnen.  Waar dit soort goedkope setjes ideaal voor zijn, is gewoon om te kijken of er een groot verschil is tussen de cilinders in.

Dus je kunt het zelf en eventueel ook alleen (al is het met zijn 2-en iets makkelijker), bougies eruit, compressiemeter bij cilinder 1 in het bougiegat draaien, auto starten op vol gas, waarde opschrijven en dan zo de rest van de cilinders.  Als je dit doet bij een koude motor en bij een warm blok, heb je voor jezelf een goede indicatie over de staat van je blok.

LQDI

Vermoedens gaan uit naarde achterste sonde. We hebben hier ook een auto met diezelfde klachten en volgens mij zelfs precies eenzelfde storingsbeeld. Daar hebben we al diverse dingen van vervangen ( die ook daadwerkelijk defect waren natuurlijk ). Toch bleef het lampje regelmatig branden. Zelfs de kat is vervangen door een gebruikt exemplaar om te testen maar helaas zonder resultaat. Vandaar mijn vermoedens. Betreft ook een 2.4T.

KIM

Meet de achterste sonde idd maar eens.
Deze kun je met een multimeter meten. Bij juiste werking van de kat en de sensor moet hier een strakke waarde van ongeveer 0,7 V staan bij warme kat.

Fluctueert je spanning tussen de 0,1 V en de 0,9 V, dan is de kat kapot. Bij elke andere waarde zou de sensor wel eens een probleem kunnen zijn.

M.i. is de veroorzaker van deze storing heel eenvoudig te tackelen. Als het goed is, geeft Vida je deze meetinstructies ook wanneer je via diagnose aan de slag gaat.

Ries van de Zilverschuit

Ik heb deze optie zelf nog niet uitgeprobeerd, maar geeft  de app Torque Pro ook niet de waarde van de achterste sensor door? Kun je het voltage zo aflezen van de android-smartphone, mits je die hebt, met de blauwtanddongle.   
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Sbv

Hang het ding maar eens aan Vida, dan zie je soms wel eens wat meer

maartendeb

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 11-03-2013 11:58:32
Ik heb deze optie zelf nog niet uitgeprobeerd, maar geeft  de app Torque Pro ook niet de waarde van de achterste sensor door? Kun je het voltage zo aflezen van de android-smartphone, mits je die hebt, met de blauwtanddongle.   

Jep, scheelt onder de auto kruipen :)