Marty's V70 2.4T->2.3T - VERKOCHT!!

Gestart door Marty__Mouse, 08-07-2012 02:07:01

Vorige topic - Volgende topic

Marty__Mouse

Citaat van: Dirk342 op 11-04-2013 14:05:58
Trekt de auto met remmen, met hard optrekken naar 1 kant toe Maarten ?  Zo ja, draagarmen.  Doet hij dit niet kun je de draagarmen wel controleren met een fatsoenlijk bandenijzer / koevoet. Auto opkrikken per kant en wiel op kwart voor drie vastpakken, bij speling (hoogstwaarschijnlijk) je stuurkogel, bij geen speling je wiel vastpakken op 6 uur en weer bewegen, bij speling je fusee kogel.

Veerpoten / schokker, per kant even echt goed inveren en kijken of je het hoort. Kijk gelijk je stabirubbers even na, deze willen er nog wel eens uitlopen en dan kun je ook zo'n knoek krijgen.

U is weer geweldig Dirk!! Precies het antwoord waar ik op hoopte  ;D
Vandaag heeft het meisje de auto mee maar morgen/zaterdag ga ik al deze testen stuk voor stuk doen..

Thanx!
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Marty__Mouse

Snap er geen hol van maar dit weekend eigenlijk niets opgeschoten..  :D

Zaterdagochtend de auto maar eens opgekrikt en gekeken of ik ergens beweging in kon vinden.

Rechtervoorwiel vastgepakt op kwart voor 3: geen beweging in te krijgen (behalve dan dat het stuur iets beweegt, maar dat lijkt me te horen, het wiel voelt iig vast te zitten)
Vastgepakt op half 12: geen beweging in te krijgen
Met de koevoet geprobeerd de draagarm te bewegen; geen beweging in te krijgen (net als geen afwijking naar links/rechts bij flink optrekken/remmen)
Rechter voorzijde een paar keer ingeveerd: geen rare geluiden

Kortom: ik kan er niets aan vinden.. Dat betekent in mijn ogen in elk geval dat er niet iets zo "los" zit dat het wiel er bij wijze van spreken afloopt.. En zoals gezegd hoor ik het lang niet altijd, ik kan het geluid ook niet reproduceren, wanneer ik dat wil.. Het doet zich af en toe voor bijvoorbeeld met flink insturen op slecht wegdek of tijdens het rijden over een drempel.

En dan is er nog het  "woosh-woosh" geluid wat ik rechtsvoor voornamelijk hoor in bochten naar links.. Wat kan naast het reeds vervangen wiellager nog meer dit geluid produceren? (Banden zijn al van voor naar achter gezet, maar dit heeft geen effect.)

(overigens hoor ik ook af en toe de achterveren "zetten" dmv een harde "ploink" maar geen idee of dit mag en of hoort? Ben nog niet zo gewend aan de diverse geluiden die de auto soms maakt.. Maar als het niet hoort wil ik het wel graag aangepakt hebben..

Misschien dat ik een beetje pietluttig ben hierover, maar de auto moet gewoon in perfecte staat zijn zodat ik niet tijdens een lange vakantie rit voor problemen kom te staan..

De auto zal in elk geval niet zomaar uit elkaar vallen dus wellicht dat er op de volgende meeting een keer iemand mee kan sturen die er verstand van heeft..

Voorlopig tokkelen we rustig door..  ;D

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

The Volvoboy

Woosh woosh geluid had ik ook, waren mn remmen die aanliepen. Maar neem aan dat dat bij jou niet het geval is..?
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Marty__Mouse

Citaat van: The Volvoboy op 15-04-2013 14:49:18
Woosh woosh geluid had ik ook, waren mn remmen die aanliepen. Maar neem aan dat dat bij jou niet het geval is..?

Nou... Dat vind ik helemaal nog niet zo'n gekke mogelijkheid.. Ik vermoed trouwens dat ik kromme schijven heb, want bij het remmen voel je de auto ook zo "schokkend" vertragen.. (als je begrijpt wat ik bedoel..) Maar het kan best dat de schijf zo krom is dat ie aanloopt natuurlijk!

Goede tip koen.. Zal de auto van de week nog even omhoog krikken en goed luisteren/kijken..

Wellicht toch iets eerder aan een nieuw setje schijven dan, hoewel het volgens mij niet heel veel kwaad kan toch?

Marty__Mouse

Ik lees trouwens net een vergelijkbaar probleem met een lexus.. Bij hem was het de stofplaat die te rem raakt in een bocht.. Dat is natuurlijk ook heel goed mogelijk.. Die zullen we ook eerst even een stukje naar achter duwen van de week..  ;)

The Volvoboy

Als ie schokkerig remt heb je inderdaad kans op kromme schijven. Voel ook eens aan je velgen nadat je een stuk gereden hebt, als er een of meerdere warm zijn weet je hoe laat het is. Mijn rem rechtsvoor zat zo vast dat het wiel meteen stopte met draaien nadat je hem een zwieper gaf...
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Marty__Mouse

Citaat van: The Volvoboy op 15-04-2013 15:14:42
Als ie schokkerig remt heb je inderdaad kans op kromme schijven. Voel ook eens aan je velgen nadat je een stuk gereden hebt, als er een of meerdere warm zijn weet je hoe laat het is. Mijn rem rechtsvoor zat zo vast dat het wiel meteen stopte met draaien nadat je hem een zwieper gaf...

Als de boel zo vast zit dan zal ik de schijven wel eerder vervangen.. Anders laat ik het nog even voor wat het is, tenzij het slecht is voor de auto zelf, want dat kunnen we natuurlijk niet hebben  :D
Zal wel even kijken of het niet de remklauw is die aanloopt, maar volgens mij is het echt de schijf die niet meer mooi plat is. Dus dat zou op wat trillen bij het remmen na verder niet zoveel mogen uitmaken  ;)

Vandaag ook binnengekomen helemaal vanuit Polen:

Die gaan we er ook van het weekend eens onder knutselen.. Mits ik dat zelf kan tenminste.. Maar lijkt me niet heel ingewikkeld als ik erbij kan tenminste..

Ben trouwens toch voor de korte versie gegaan, ben voorlopig niet van plan om een andere downpipe aan te schaffen dus voldoet deze ook  ;D

UserID6342

Als je de lambda gaat vervangen Maarten, rij de auto even goed warm, steeksleutel 22 en een goede moker, korte felle tik, dan tik je 'm zo los.  Als die maar even gekomen is dan kun je daarna op je gemak de luchtinlaatbuis van de turbo er vanaf schroeven en kun je goed bij de stekker komen.  Monteren uiteraard omgekeerde volgorde ;D

Marty__Mouse

Bedankt voor de uitleg Dirk, zal me er later deze week eens aan wagen.. Warm rijden zal geen probleem vormen, de rest gaan we merken  ;D

WD40 in deze is uit den boze?

volvobug

Citaat van: Dirk342 op 15-04-2013 18:15:22
.....  Monteren uiteraard omgekeerde volgorde ;D
Maar dan zonder die moker en tik  :P
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Citaat van: Marty__Mouse op 15-04-2013 14:53:08

Nou... Dat vind ik helemaal nog niet zo'n gekke mogelijkheid.. Ik vermoed trouwens dat ik kromme schijven heb, want bij het remmen voel je de auto ook zo "schokkend" vertragen.. (als je begrijpt wat ik bedoel..) Maar het kan best dat de schijf zo krom is dat ie aanloopt natuurlijk!

Goede tip koen.. Zal de auto van de week nog even omhoog krikken en goed luisteren/kijken..

Wellicht toch iets eerder aan een nieuw setje schijven dan, hoewel het volgens mij niet heel veel kwaad kan toch?

Schokkerig vertragen heb ik ook tijden gehad en was vreemd genoeg weg na een wissel van banden. Vreemd, alsof er een plek op de band zat die meer of minder grip had  :eusa_think: ???
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Marty__Mouse

Citaat van: volvobug op 16-04-2013 10:15:16
Citaat van: Dirk342 op 15-04-2013 18:15:22
.....  Monteren uiteraard omgekeerde volgorde ;D
Maar dan zonder die moker en tik  :P

Ach, om hem flink vast te meppen..  ;D

Citaat van: volvobug op 16-04-2013 10:20:42
Citaat van: Marty__Mouse op 15-04-2013 14:53:08

Schokkerig vertragen heb ik ook tijden gehad en was vreemd genoeg weg na een wissel van banden. Vreemd, alsof er een plek op de band zat die meer of minder grip had  :eusa_think: ???

Hmmm... Geen heel gek idee, maar ik heb het bij winter- en nu met zomerbanden.. Dus ik neig toch naar de remmen.. Heel hinderlijk is het overigens niet hoor.. Heb met de Citroen jaren zo rond gereden.. Maar daarvan waren de remmen volgens mij ook van blik.. Die verslond remblokken en schijven.. :o  :D

Marty__Mouse

Gisteren maar eens ruim de tijd genomen voor de auto..

Sowieso gekeken of ik de oorzaak van het woosh-woosh geluid rechtsvoor kon achterhalen.. Auto op gekrikt met het wiel er nog aan; wiel draait rond met iets weerstand, maar dit doet de linkerzijde ook.. Toen wiel eraf gehaald en eens gekeken of ik iets kon zien aan de stofkap die achter de schijfrem zit, deze zover mogelijk van de rem afgebogen maar dit liep al niet aan, en na het testen bleek het verder toch niets te helpen.. Het woosh-woosh geluid blijft aanwezig, het valt me als ik goed oplet op dat hij het niet alleen doet in een bocht naar links maar ook bij rechtuit rijden.. Maar je hoort het sterker bij het gas loslaten, bij gasgeven merk je er minder van..

Maargoed allemaal leuk en aardig, daar moeten we dus nog even verder naar kijken als ik zin heb (wellicht met de meeting in Epe iemand die het geluid herkent). Maar het doel was eigenlijk om de (voorste) lambdasonde te vervangen die ik had besteld..

Dus eerst auto opgekrikt en eronder gekropen en daar zag ik dat de achterste lambdasonde ongeveer in de katalysator gemonteerd zit. En de voorste zit een kleine 30cm vanaf de turbo. Tenminste dat zijn de enige sensoren die ik in de gehele uitlaat tegenkom dus volgens mij zit het op deze wijze.

Maargoed al snel zag ik dat ik vanaf de onderkant nauwelijks ruimte had om de sensor los te krijgen, dus dan maar vanaf de bovenkant erbij. Dus hitteschild eraf gedraaid en toen zag ik het; de nieuwe sonde is TE KORT...!

Ik had het e.e.a. uitgezocht en de LS 7038 zou de goede moeten zijn voor mijn auto, maar ik zag al dat de reeds gemonteerde sensor een hittebescherming om de kabel heen heeft zitten en dat heeft de nieuwe niet.

Maar nadat ik het hitteschild verwijderd heb zag ik dus dat de kabel bij lange na niet lang genoeg is om de nieuwe sensor te monteren.

Foto's..

De huidige situatie, rood omcirkeld is de huidige sensor en hoe de kabel naar de rechterzijde van het motorblok loopt (van voren gezien)

En de nieuwe sensor waarvan de lengte van de kabel nog geen 40cm is...  ???

Die gaat dus nevernooit niet passen.. (En is tegen een leuke prijs te koop voor de liefhebber)

Ik moet dus een nieuwe sensor bestellen maar vraag me af welke ik dán moet hebben.
In een linkje van Maartendeb zag ik dat hij een langere sensor besteld heeft waar inderdaad zo'n hitteschildje op zit, kan ik nu deze bestellen en plaatsen?

Hier staat een stukje uit Maarten's blog http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41368.msg1267865.html#msg1267865

Wie kan mij uitsluitsel gevel welke sensor ik nu uiteindelijk moet plaatsen (B5244T 2.4t juni 1999)?

Alvast bedankt!!

UserID6342

Er zijn ook verlengkabels in de omloop Maarten.  Dan kun je je de reeds gekochte sensor gewoon gebruiken. Volgens mij heeft Maus (De Generaal) nu exact hetzelfde probleem....

maartendeb

Heh dat is flauw zeg van die sonde. Volgens die tabel zou je inderdaad pas vanaf 08-99 die langere nodig hebben, blijkbaar dus al vanaf 06-99? Dan heb je toch de langere LS7070 nodig (is overigens dezelfde sonde).
Ik heb destijds 2 avonden op de interwebs gezocht naar een verlengkabeltje voor een wide band sensor met dit type stekker, maar ik heb die niet kunnen vinden. Wel verlengkabels voor het oudere type sensor gevonden, die heb ik er ook tussen zitten voor de achterste sensor.