Marty's V70 2.4T->2.3T - VERKOCHT!!

Gestart door Marty__Mouse, 08-07-2012 02:07:01

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Beetje raadselachtig verhaal. Als de trims inderdaad kloppen, zou het dan in de aansturing van de injectoren vanuit de ecu kunnen zitten: spuiten te veel in? Of lekt er een benzine-injector? Of er komt via een andere weg brandstof bij. Zou een lekke benzinedrukregelaar dit kunnen veroorzaken?  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

razorx

In ieder geval weten we nu dat de wagen zowel op LPG als op benzine met 18% moet verarmen.

Omdat het zowel op benzine als op lpg is denk ik aan het volgende aangaande de LTFT.
LMM
KVS temperatuur sensor
luchtlek na de LMM.

Een foute injectorcalibratie zou gezien de voorgeschiedenis uitgesloten moeten zijn of er is geprutst.
Ik denk ook niet aan de lambdasonde. Die zou juist voor een positieve LTFT moeten zorgen.

-edit- Als die ernstig afwijkende fuel trims zijn verholpen zou ik me pas richten op het LPG gestotter.

Marty__Mouse

Ja raadselachtig is het zeker. Het is ook geen hoofdzaak omdat het maar weinig voorkomt, maar als het er is, is het wel irritant.  ;D

Maar betreffende het te rijk lopen begrijp ik dat het ook ondanks het tunen niet hoort:

Citaat van: razorx op 10-02-2017 11:54:44
In ieder geval weten we nu dat de wagen zowel op LPG als op benzine met 18% moet verarmen.

Omdat het zowel op benzine als op lpg is denk ik aan het volgende aangaande de LTFT.
LMM
KVS temperatuur sensor
luchtlek na de LMM.

Een foute injectorcalibratie zou gezien de voorgeschiedenis uitgesloten moeten zijn of er is geprutst.
Ik denk ook niet aan de lambdasonde. Die zou juist voor een positieve LTFT moeten zorgen.

-edit- Als die ernstig afwijkende fuel trims zijn verholpen zou ik me pas richten op het LPG gestotter.

Calibratie in elk geval van de lpg injectoren durf ik inderdaad wel te zeggen dat het nu na tussenkomst van Henk Boertien goed is. En de auto zelf is getuned (op benzine) door Marco van Fasttech en ik heb wel de illusie dat hij wist waar hij mee bezig was. Dus ik denk ook dat daar inderdaad niet het probleem zou zitten.

De LuchtMassaMeter is al een keer vervangen ongeveer tegelijk met de motorswap in september 2013 dus die verwacht ik niet zo snel.
Een luchtlek zou natuurlijk wel kunnen, maar de KVS temp sensor ook!

Hoe snel moet de auto normaal op 90ºC  staan? Het valt me op dat het met het koude weer nu wel tot bijna thuis duurt voordat de tempmeter mooi haaks staat.

Bij de oude motor heb ik wel eens de thermostaat vervangen, maar toen de sensor niet en van dit blok zou ik het ook niet weten hoe oud die is.

Die KVS temperatuur sensor is natuurlijk een relatief goedkope optie om eens te vervangen. Moet de thermostaat dan ook direct mee vervangen worden?

Kan ik deze zo 1.2.3. vervangen of moet ik dan de kvs eerst (gedeeltelijk) aflaten? Alleen de vraag, welke moet ik hebben, origineel volvo of heeft bijv. Bosch deze ook?

Mijn huidige motorblok is een B5234T3 in plaats van de originele B5244T.
Dan moet ik neem ik aan ook de sensor van de B5234T3 hebben toch?

Als ik dan bij Skandix kijk kom ik op deze uit:
http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/elektrik/sensoren/sensor-kuehlmitteltemperatur-gruen-m12x15/1014646/

Kan iemand me zo vertellen waar deze sensor zit? Dan kan ik even kijken of het inderdaad die sensor is voordat ik hem bestel.
(In geval van de oude motor B5244T zou er deze in moeten zitten met een verlengkabeltje http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/elektrik/sensoren/sensor-kuehlmitteltemperatur/1122/)
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

razorx

Marco van Fasttech kan je gewoon op bouwen en vertrouwen.
De meter moet met deze temperatuur in een paar minuutjes op 90 graden staan vijf of zo.

De thermostaat kost een tientje. Ik zou die gelijk met de KVS sensor doen.
Volvo verkoopt Mahle/Wahle of zo Gates is ook goed.

Sensor absoluut van Bosch nemen.

T5-4life

C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

razorx

Marty__Mouse

Duidelijk heren.. We gaan als eerste de thermostaat en de temperatuursensor vervangen.

Ik ga maandag meteen even via een zakelijke leverancier de Bosch variant opvragen en een A-merk thermostaat.

Beide dan uiteraard van het nieuwe motorblok (B5234T3).

Ik moet alleen even goed nakijken welke tempsensor er nu op zit, want Skandix komt met 2 mogelijkheden Volvo 8653103 en 9125463 waarvan de laatste een losse kabel met stekker heeft.
Maar als ik heb gevonden waar ie moet zitten kan ik dat wel nakijken.

Alleen thermostaat moet ik even goed kijken want Skandix geeft met mijn motorcode aan dat het een complete thermostaat inclusief thermostaathuis (volvo 31293700) moet zijn:

http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/kuehlung/thermostate/thermostat-kuehlmittel/1017135/

En die is met dik 100 euro wel wat duurder dan alleen het thermostaatje van nog geen 10 euro....

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

UserID6342

We hebben bij jou e.e.a. moeten aanpassen bij die motorombouw, kijk dus eerst even goed wat erin zit qua zender.  Meen toch dat je degene moet hebben met draadje eraan (uit mijn hoofd) en qua thermostaat kun je een originele pakken.

Marty__Mouse

Je hebt wederom helemaal gelijk Dirk!

Ik heb een temperatuursensor met een draadje zoals je al dacht. Daar moet ik dus de gene voor bestellen van het originele motorblok.

Ik zit alleen nog even te kijken naar de thermostaat.
Hier staat een how to: http://volvospeed.com/volvo_repairs_how_tos/engine_repairs/ect_sensor_coolant_replacement.html

Maar dat thermostaathuis ziet er anders uit dan bij mij, ik heb een thermostaathuis volgens al eerder gepost plaatje:

Als ik hier het voorste deel vanaf schroef (2 torx schroeven) dan zit daarin de originele thermostaat?
Maar welke moet ik dan hebben:
Gewoon de meest gangbare geschikt voor alle V70's? De 92º variant?
http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/kuehlung/thermostate/thermostat-kuehlmittel-92-c/1000923/

Dus dan is het een kwestie van wat oude handdoeken neerleggen, torxjes los beetje koelvloeistof eruit laten lopen, thermostaat vervangen en sensor vervangen. alles weer vast en beetje KVS bijvullen...?

UserID6342

Zou de KVS er even helemaal aflaten, werkt net even wat schoner allemaal. Bovenste slang er dan af, die 2 torxen los ( die je uiteraard lang van te voren goed hebt ingespoten met Imal ) en dan valt de thermostaat er zo uit.

Ik zou zelf voor een iets lagere temperatuur gaan. Standaard Volvo is, meen ik, 90 of 91 graden. Heb er bij mij, geheel expres, een 87 graden inzitten. Je hebt overigens een thermostaat nodig van een S60T5 of V70N T5 uit 2003.

Marty__Mouse

Dank je Dirk!

Zou het trouwens nog lonen, als dan toch alle KVS afgelaten is om dan de slangen meteen een keer te vervangen? Die zijn inmiddels ook niet de jongste meer (al zie/merk ik er niets aan).

Dan zou ik dan kunnen combineren. Al kom ik dan wel naar Nijmegen denk ik  ;D, beetje een te grote klus voor me ben ik bang.

Marty__Mouse

Nog wel lastig trouwens, want waar ik ook zoek vind ik voor de V70 T5 2003 eigenlijk alleen de complete thermostaat inclusief behuizing.

Maar heb nu bij onze leverancier de GATES TH35991 aangevraagd inclusief losse pakking.

Die zou volgens mij moeten passen:

https://www.gatesautocat.com/cooling/VOLVO/V70/285/B5234T3/03-00_08-07/36945
Voor het model na 2002 zonder behuizing.

UserID6342

Citaat van: Marty__Mouse op 13-02-2017 10:22:19
Dank je Dirk!

Zou het trouwens nog lonen, als dan toch alle KVS afgelaten is om dan de slangen meteen een keer te vervangen? Die zijn inmiddels ook niet de jongste meer (al zie/merk ik er niets aan).

Dan zou ik dan kunnen combineren. Al kom ik dan wel naar Nijmegen denk ik  ;D, beetje een te grote klus voor me ben ik bang.
Kan natuurlijk nooit geen kwaad, heel simpel.  Maar ook dan moet je weer goed kijken welke slangen je precies nodig hebt.  Kan zomaar zijn dat de huidige bovenste waterslang ook een andere is, als degene die er origineel ophoort ivm de andere bocht die hij maakt.  Is nog wel even een puzzelwerkje hoor...

Ries van de Zilverschuit

Vergeet sowieso niet die twee kachelslangen... Die zijn berucht, maar misschien heb je ze al vervangen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Marty__Mouse

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 13-02-2017 14:32:14
Vergeet sowieso niet die twee kachelslangen... Die zijn berucht, maar misschien heb je ze al vervangen.

Goede tip.. Geen idee of ze door de vorige eigenaren ooit al eens vervangen zijn, maar het is in elk geval een van de weinige dingen die ik nog niet vervangen heb  ;D

Citaat van: Dirk342 op 13-02-2017 14:08:15
Citaat van: Marty__Mouse op 13-02-2017 10:22:19
Dank je Dirk!

Kan natuurlijk nooit geen kwaad, heel simpel.  Maar ook dan moet je weer goed kijken welke slangen je precies nodig hebt.  Kan zomaar zijn dat de huidige bovenste waterslang ook een andere is, als degene die er origineel ophoort ivm de andere bocht die hij maakt.  Is nog wel even een puzzelwerkje hoor...

Dan laat ik het wel even zitten tot van de zomer ofzo. De thermostaat e.d. kan ik zelf nog wel, maar met de Frankenstein operatie is er inderdaad nogal wat verschillend t.o.v. originele, daar moeten we samen dan maar een keer naar kijken.