Speakers achterdeur/hoedenplank inbouwen (S70 1998)

Gestart door gerritd, 09-07-2012 23:27:43

Vorige topic - Volgende topic

gerritd

Sinds vorige week heb ik mijn allereerste auto: de oude auto van mijn vader, die nu een S80 rijdt. Het gaat om een Volvo S70 2.5 10V uit 1998.

Nou ben ik een redelijke Hifi-freak en wil ik dus ook dat er fatsoenlijk geluid in de auto zit. Er zit al een prima pioneer radio in van een jaartje oud met ik dacht 4x50W (al zal dat in de praktijk iets minder zijn). Achterin zitten nog geen speakers, zowel in de achterdeuren als op de hoedenplank niet. De speakers voorin vind ik prima voor nu, ze missen alleen wat vermogen als er echt lage bassen in nummers zitten. Maar als student kan ik niet meteen alles gaan vervangen, en met een goede set achter speakers zou ik de gebreken van de voorspeakers wel een beetje moeten kunnen compenseren denk ik.

Ik heb inmiddels uitgezocht hoe ik de hoedenplank en de achterdeuren los kan krijgen (althans, ik heb wat handleidingen gevonden), dus ik vermoed dat dat geen probleem gaat worden.

Ook heb ik al adapterringen op het oog om 165mm speakers op de hoedenplank te kunnen monteren, daar is toch een hoop meer aanbod voor dan voor het in de car hifi wereld redelijke exotische formaat 200mm als ik het zo snel op het internet bekijk. De OEM speakers van Volvo heb ik ook even opgezocht, maar ik schrok wel een beetje van de prijzen. Correct me if I'm wrong ;D

Wel heb ik nog een heleboel vragen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, deze te beantwoorden:

• Klopt het dat er bij de S70 standaard al speakerkabels liggen, al had de auto vanuit de fabriek geen speakers achterin? Dit heb ik op de meeste sites/fora gelezen.
  • Hoe kan een radio met 4 kanalen, 8 speakers aansturen(4 voor, 4 achter)? Zijn de speakers vóór een componenten set (tweeter + woofer) en de speakers achter beide full-range speakers die vanuit 2 kanalen naar 4 speakers worden gesplitst?
  • Klopt het dat de standaard speakers een impedantie van 8 Ohm hebben en dat het geen kwaad kan om 4 Ohm speakers aan te sluiten mits ik uitkijk dat ik er dan niet té veel vermogen overheen knal waardoor de radio(versterker) te heet zou kunnen worden?
  • Welke merken speakers zijn aan/afraders volgens jullie? Ik denk dat merken als Kenwood, Pioneer, JBL, Alpine allemaal wel goed zijn maar heb geen idee wat de onderlinge verschillen precies zijn en waar de beste prijs/kwaliteit verhouding zit...
  • Zijn er speakerconfiguraties die jullie achterin zouden aanraden? Ik wil graag een vol geluid, ik vind een goede weergave van lage tonen belangrijk, maar het moet wel in balans zijn met de rest van het systeem.
  • Het lijkt me sterk, maar ik vraag het toch maar even: het kan geen kwaad dat er een  LPG tank in de kofferbak en dus gedeeltelijk onder de hoedenplank zit, toch? Die paar voltjes (minder dan 5 denk ik zo?) kunnen niet snel vonken creëren en zelfs dan is de tank prima geïsoleerd lijkt me zo  ::) Of zie ik dat fout?

Alvast heel erg bedankt voor jullie moeite!

-D©©©L-

Gewoon een standaard Dynaudio setje erin met een standaard volvo/alpine versterker uit een C70.

NinaPaul

Een Dynaudio setje is niet meer nieuw leverbaar, toch?
Daarbij is dat ook niet echt een "studentenbudget" set ;)

Ik weet niet of er standaard bedrading aanwezig is in de auto.

De speakers zijn parallel aangesloten, je kan het inderdaad zien als woofers en tweeters.

Nee, je kan 8 ohm en 4 ohm speakers niet parallel schakelen, de versterker (in de radio) kan dit niet aan.

Ik ken de standaard speakers niet, ikzelf zou voorin (en eventueel achterin wanneer je er belang aan hecht) een compo
set monteren en 16,5cm subwoofers in de hoedenplank plaatsen.

De lpg tank heeft geen last van speakers en/of bedrading.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Teddy81

Je kunt beter een kleine versterker en sub in de auto leggen om het gebrek aan bas van de voorspeakers te compenseren.
Met achterspeakers ga je niet heel veel winnen, en in mijn ogen is dat gewoon zonde van je geld.
Dat zou je ook met studentenbudget moeten kunnen realiseren. Dynaudio zoals genoemd is niet echt een budget oplossing te noemen.

Sbv

Dynaudio set is nieuw niet meer leverbaar. Overigens was deze set ca 560 euro compleet wat naar mijn idee niet zo duur is voor alles speakers van een S70

Teddy81

Oh dat valt idd wel mee eigenlijk. Ik dacht dat zo'n set ruim over de €1.000 lag. Weet eigenlijk niet waarom.
Niet goed geinformeerd dus.

Sbv

Citaat van: Teddy81 op 10-07-2012 09:31:15
Oh dat valt idd wel mee eigenlijk. Ik dacht dat zo'n set ruim over de €1.000 lag. Weet eigenlijk niet waarom.
Niet goed geinformeerd dus.
Ooit wel, maar 2 jaar geleden niet meer

Teddy81

gerritd

Citaat van: NinaPaul op 10-07-2012 09:06:36
Een Dynaudio setje is niet meer nieuw leverbaar, toch?
Daarbij is dat ook niet echt een "studentenbudget" set ;)

Ik weet niet of er standaard bedrading aanwezig is in de auto.

De speakers zijn parallel aangesloten, je kan het inderdaad zien als woofers en tweeters.

Nee, je kan 8 ohm en 4 ohm speakers niet parallel schakelen, de versterker (in de radio) kan dit niet aan.

Ik ken de standaard speakers niet, ikzelf zou voorin (en eventueel achterin wanneer je er belang aan hecht) een compo
set monteren en 16,5cm subwoofers in de hoedenplank plaatsen.

De lpg tank heeft geen last van speakers en/of bedrading.
Bedankt voor de info, fijn om te weten dat de LPG tank geen probleem is en subwoofers op de hoedenplank klinkt niet verkeerd :)

Citaat van: Sbv op 10-07-2012 09:26:41
Dynaudio set is nieuw niet meer leverbaar. Overigens was deze set ca 560 euro compleet wat naar mijn idee niet zo duur is voor alles speakers van een S70
Ik was al bang dat zo'n Dynaudio setje duur/moeilijk te verkrijgen zou zijn.

Ik zou toch wel graag achterin speakers willen hebben: alleen de speakers voorin vervangen doe ik liever niet omdat ik achterin graag wat meer geluid zou willen hebben voor evt. passagiers op de achterbank. We gaan in augustus bijv. waarschijnlijk met 3 a 4 pers. op vakantie ;) Voor én achter vervangen is me momenteel te duur...

Ik vind de speakers voorin eigenlijk ook wel prima, het enige wat ze voor mijn gevoel missen is wat power in de laagste frequentiegebieden. Ik snap natuurlijk dat het allemaal nog een stuk beter kan, maar als ik vanuit de hoedenplank iets meer bassen gevoerd krijg, denk ik dat ik het voorlopig prima vindt. Als ik na het vervangen van de achterspeakers nog steeds niet helemaal tevreden ben, kan ik misschien ook wel de kerstman lief aankijken of ik een setje voorspeakers mag hebben :angel:

Dus, de opties die ik gezien mijn voorkeuren lijk te hebben zijn:
- 165mm 2/3-wegspeakers zowel in achterdeuren als op hoedenplank
- woofers (165 of 200mm) op hoedenplank met eigen versterkertje en 2/3-wegspeakers in achterdeuren

De nadruk ligt voor mij nadrukkelijk op mooi geluid, niet op oerhard geluid... daarnaast heb ik (nog) geen ervaring met het leggen van kabels voor een versterker en heb ik in mijn vrienden/kennissenkring alleen 1 persoon die dat kan, en die woont ca. 430km van mijn woonplaats vandaan. Ik zou het evt. met een vakantieweekendje daar combineren, maar mijn voorkeur heeft het als ik het zelf kan doen :)

Zou mij dat gaan lukken? Ik durf te stellen dat ik vrij handig ben met kabels e.d. (stel regelmatig computers samen en heb mijn hifi-installaties zo ongeveer met alles aangesloten wat in dit huishouden een audio-output heeft), maar ervaring met auto's heb ik dus totaal niet, al ben ik wel leergierig, ik wil het allemaal ook graag zelf kunnen over een tijdje :)

ashwin1

Hoi,

ik ben de laatste tijd zelf ook bezig met het geluid van mijn S70.

het volgende heb ik gedaan

Voor: Jbl GTO Composet (70 watt RMS op een versterker)
Hoedeplank: Niks (komen kick bass speakers in voor 60-300 hz gebied)
achterdeuren: Kicker coaxiaal (op de HU aangesloten en Tweeters uitgeschakeld)
Kofferbak: JBL GT5-1204br sub op een Signat Rom2 (300w rms)

Dit klinkt geweldig, ik moet wel eerlijk zeggen dat ik mijn voordeuren van een laag bitumen heb voorzien om het geluid te verbeteren.

De deuren demonteren is erg makkelijk, je hoeft alleen de torx dat in het bovenste bakje zit los te schroeven en voorzichtig met een platte schroevendraaier het gehele paneel losklikken, daarna trek je het hele paneel omhoog en is hij helemaal los. bedrading ligt er al ja, was bij mij ook. je zal wel de adapters moeten bestellen omdat de originele speakers toch iets kleiner zijn dan 165mm. De bedrading leggen is vrij makkelijk bijna alles kan je zo losklikken en de draden eronder zetten.

Probeer wel de boel te versterken, de 17 watt RMS per kanaal op de HU kan je vrij weinig mee (4x50 watt is MAX dus irrelatief)

EDIT: als je voor nu Bang For Buck wilt kan je het beste een subje en versterker kopen aangezien leuke bass uit 165mm drivers halen erg moeilijk is met weinig geld(weinig oppervlakte om veel lucht te verplaatsen)
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"