Variabel inlaatspruitstuk van de 20 kleppers

Gestart door Shockwave, 11-07-2012 12:33:57

Vorige topic - Volgende topic

Shockwave

Geen probleem, maar een vraag uit nieuwsgierigheid:

Ik heb een 20V, daar zit een variabel inlaatspruitstuk in. Nu heb ik dit spruitstuk los gehaald ivm met vervanging carterventilatie. Ik zat het spruitstuk schoon te maken en is te kijken hoe het werkt. De 5 kleppen in het spruitstuk worden aangestuurt door een klein mechanisme aan de buitenkant van het spruitstuk. In de foto hieronder zie je bovenaan eerst een stalen tonnetje. Deze zit vast met een kogelgewrichtje aan een koppelstukje. Dat koppelstukje is aan de andere kant ook verbonden met een kogelgewricht aan een U-stukje. Dit U-stukje heeft tussen zijn 2 poten een buisje zitten.
Nu is dat buisje echter erg flexibel: je kan het makkelijk bewegen. Zie onderstaande 2 foto's waar ik het buisje in zijn 2 uiterste standen heb gezet:

Dit buisje, wat verder niet direct bedient wordt door wat dan ook bepaald echter wel hoever de verschillende kleppen sluiten:

De kleppen rechts van het buisje sluiten juist dichter of blijven meer open staan al naar gelang de hoek waarin het buisje staat. De andere 3 kleppen links uiteraard vice versa.

De regeling van de kleppen in een variabel inlaatspruitstuk hangt dus gedeeltelijk van het toeval af. Is iemand daar bekend mee? Maakt dat wat uit? Of komt dit systeem niet zo krap?

Wout309t

2011 V70 2.0T R-Design MT

UserID6342

Mee eens, en het systeem werk op motorvacuüm en is gedeeltelijk electronisch geregeld door de ECU.  Net hoort dus aangesloten te zitten met een vacuümslang naar de VVISklep welke op je luchtfilterbak zit geschroefd en waar een kabel / stekker opzit.  De andere kant van de VVIS klep gaat naar het kerstboompje op je inlaatspruitstuk.

lebowski

Citaat van: Wout309t op 11-07-2012 12:38:17
Zoek eens op 'VVIS'!
en gelijk je volgende vraag te beantwoorden: ja je wilt die vvis mod ook !  ;D

Shockwave

CiteerZoek eens op 'VVIS'!
Ik kende het VVIS gebeuren al, het is me wel ongeveer duidelijk hoe dat werkt. Wat ik bedoel heeft echter niet direct betrekking met VVIS, dat busje wat tussen het U-stukje zit wordt niet geregeld door wat dan ook. Dus niet door een ECU, een VVIS tuning of iets dergelijks. Dat is gewoon een mechanisch iets. Stel dat ik tijdens het terugmonteren van het spruitstuk dat busje aantik en het busje dus uiteindelijk scheef erin zit, dan zal voortaan de linker kant van de kleppen iets meer sluiten dan rechts. Daar heeft de VVIS 0.0 invloed op. Die heeft alleen invloed op het U-stukje, niet op wat er tussen hangt. Ik kan namelijk dat buisje in het U-stukje onafhankelijk bewegen van de rest van het regelmechanisme.

Citeeren gelijk je volgende vraag te beantwoorden: ja je wilt die vvis mod ook !
Het VVIS-tuning van razorx is super! En dat ga ik dan ook aanschaffen en monteren als de carterventilatie weer op orde is.
Ik heb ondertussen ook al een 960 gasklephuis klaarliggen om gelijk mee terug te monteren ipv het 850 gasklephuis. Ik heb de vlinderkleppen onderling even vergeleken, en idd, het scheelt wel.

UserID6342

Het vacuümcilindertje duwt of trekt nar gelang het vacuüm, dat stangetje naar binnen of buiten.  Daarmee bedient hij de klep in het spruitstuk.  Niets meer niets minder.  Als je aan het cilindertje zuigt moet je de stang op en neer zien gaan. Stang en klep zitten aan elkaar vast.