onregelmatig aan het versnellen

Gestart door crta23, 11-07-2012 13:38:40

Vorige topic - Volgende topic

crta23

Volvo 850 2.3 T5 automaat, benzine, 1995

motor loopt stationair goed, ook als de gewenste snelheid bereikt is.

bij het versnellen (met gaspedal gelijk ingedrukt,) loopt de motor niet gelijk. hij trekt in golven. even trekken, dan los laten, dan weer trekken. b.v. van 30 naar 80km/h.

Ik heb ook deze topic gevonden: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,56601.0.html
vergelijkbaar probleem, maar dan met V70 benzine 2.4i.
Er wordt ETM als oorzaak genoemd. Electronic Throttle Module (ofwel: Electronisch Gasklephuis), maar heeft 850 ook ETM?

Sbv

Nee geen ETM aanwezig.

Hoe is de staat van de ontsteking ? Bougies, kabels en Bobine ? Zijn deze nog wel goed ?
Zit er geen vacuumlek ergens in een turbo slang ?

crta23

Citaat van: Sbv op 11-07-2012 13:40:32
Nee geen ETM aanwezig.

Hoe is de staat van de ontsteking ? Bougies, kabels en Bobine ? Zijn deze nog wel goed ?

Dat dacht ik ook. Daarom heb ik van kleine een grote beurt gemaakt.
Dank voor de tip over de turbo slang. Die ga ik dan zaterdag ook laten checken.

crta23

Citaat van: Sbv op 11-07-2012 13:40:32
Nee geen ETM aanwezig.

Vandaag de grote beurt gehad. Bij Kwikfit. Bougies vervangen. De kabels en andere slangen zitten volgens hun rapport goed uit. De auto versnelt nog steeds niet goed.

Waar moet ik naar kijken? Hoe kan ik zelf de kabels en bobine testen?

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

crta23

Citaat van: Jack v op 14-07-2012 21:36:57
de TPS

TPS sensor? Heeft de sensor in NL een andere naam? Ik kan het in de webshops niet vinden.

Jack v

dat is dat zwarte blokje wat op je gasklephuis aan de voorkant geschroefd zit.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Throttle_Position_Sensor

Rijns_t5r

Ik heb nog tps liggen,oftewel een gasklep positie sensor.
dus als je wil kan je hem met deze testen.komt van een t5 r
pb me maar even.
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

crta23

Citaat van: Rijns_t5r op 14-07-2012 23:56:13
Ik heb nog tps liggen,oftewel een gasklep positie sensor.
dus als je wil kan je hem met deze testen.komt van een t5 r
pb me maar even.

Dat is idd een optie. Dank. Ik heb de tps gevonden. Hij zit een beetje verstopt.
Maar ik heb iets anders ondekt. Na de grote beurt gaan de toeren bij koude start snel omhoog (2500) en dan langzaam terug naar net onder 1000. Ik heb daarom de cis klep schoongemaakt.
Toen ik de cis-klep eraf heb gedaan Zag ik dat de klep niet helemaal dicht is, en dat ie redelijk slapjes is. Zelfs gaat ie geen een weer als ik hem een beetje schud. Is dat normaal?
Bij mijn oude 940 was dat klep helemaal dicht en het bood best veel weerstand als ik het wou open maken. En het ging ook direkt en snel dicht.

Ne hat schoonmaken, gaan de toeren weer omhoog, maar de toeren zaken nu na een poosje wat meer omlaag +/- 800.

Mijn vraag is, is mijn cis klep dan goed en moet ik niet de cis klep als eerste vervangen?

crta23

Een rondje gereden met cis klep uitgeschakkeld. Probleem bij het versnellen blijft.
Geen hoge toeren bij het starten. Cis klep is dus of nog niet schoon of stuk.

Kan ik ook de tps uitschakkelen en rijden zonder? Als test. Of heb ik nu iets echt stoms voorgesteld :)

Jack v

Citaat van: crta23 op 15-07-2012 17:23:33
.

Kan ik ook de tps uitschakkelen en rijden zonder? Als test. Of heb ik nu iets echt stoms voorgesteld :)
nope

crta23

Opgelost. Het was idd de TPS sensor geweest. Gisteren een andere bij een sloopbedrijf voor een tientje mogen er afhalen, en hij doet het weer.

Dank iedereen voor de tips

crta23

Probleem toch niet opgelost. Gisteren en vanochtend deet hij het goed. Vanmiddag weer dezelfde probleem.
Ik ga er vanuit dat de kans klein is dat de "nieuwe" tps meteen stuk gaat.
Bij het vervangen van tps heb ik de gasklephuis een beetje schoongemaakt, zonder het er af te halen. Kan dat wellicht het probleem zijn? Het gasklephuis?

Sbv

Het is wel een gebruikte TPS sensor, dus de kans is best wel aanwezig dat deze ook defect is

crta23

Citaat van: Sbv op 20-07-2012 19:22:51
Het is wel een gebruikte TPS sensor, dus de kans is best wel aanwezig dat deze ook defect is

Hij deed het eerst wel. En meteen na 50 km weer niet. Niet na 2 weken of 2 maanden. Daarom denk ik dat de kans klein is.
Ik ga het dan met voltmeter testen.