slecht starten warme motor (benzine) gefixed

Gestart door ph7, 27-07-2008 00:19:36

Vorige topic - Volgende topic

ph7

Dag allemaal, ik ben nieuw op dit forum en heb zojuist een welkomstwoord gepost. Misschien plaats ik dit bericht helemaal verkeerd dan moet iemand mij maar corrigeren.

Ik was tot vandaag al weken op zoek naar de oplossing van dit probleem. Heb veel op dit forum gekeken en daardoor wel een beeld gekregen, maar niet 100%. Na het nodige ge-Google kwam ik via een andere site, ik geloof problemcar.nl?, op een post die exact in het profiel van mijn probleem paste en dito oplossing.

Vrij snel na de aankoop van mijn auto, kwam ik er achter dat met ie met warme motor gewoonweg niet wilde starten. Koud geen enkel probleem, maar warm, ho maar. Best wel vervelend als jij bij de pomp staat met een rij wachtenden achter je.

Zo gauw als de motor enigszins was afgekoeld (5-10 minuten) startte hij weer alsof er niets aan de hand was. Lange ritten, korte, hoge buitentemperatuur, lage, maakte allemaal niets uit. Een bepaalde temperatuurgrens van de olie/koeling was kennelijk bepalend, of iets anders wat daardoor werd beinvloed.

Nu zag ik op dit forum en andere al verwijzingen naar mogelijke schuldigen nl, brandstofpomp, carterontluchting???, brandstofrelais, accu, maar nooit echt duidelijk en bovendien veelal voor diesels en lpi's.
ik heb een benzine T5 estate. Ik was niet zeker.

Bovendien had ik nog een ander akkefietje, namelijk benzinelucht in en vooral buiten de auto, richting tankdop rechtsachter. Mijn hoofdverdachte was de benzinepomp. Een bezoekje aan de lokale Volvo garage bevestigde dit vermoeden. Voorgestelde oplossing: nieuwe benzinepomp a 600 euro incl. montage... ik dacht van niet.

Inmiddels was een paar weken later het 'benzinelucht'  probleem verholpen. Een simpel koppelingsstuk tussen de benzinetank en de brandstofleiding lekte (behoorlijk inmiddels, oeiii). Koppelingsstuk vervangen voor een paar cent, lucht weg, mooi zo!

Dus om weer terug te komen op het slechte starten. Dezelfde dag nog kwam ik de eerder gemelde post op problemcar tegen. paste exact in mijn probleemomschrijving + een helder omschreven oplossing!

En die leg ik u hier nu voor.

Alles is simpel als je de oplossing weet, maar zelfs ik kon dit probleem uiteindelijk verhelpen.
Het gaat om relais J103 ook wel fuel pomp controller genoemd. Dit relais zit onder de fuse box, aan de bestuurderszijde onder de motorkap. Met 4 schroefjes verwijder je het zekeringenpaneel en daaronder bevinden zich een aantal relais-s. J103 is niet te missen, staat duidelijk aangegeven.

Voor de niet-techneuten onder ons - net als ik - werkt het een beetje als een stekker uit stopcontact halen. Met enig wurmen kon ik de oude relais lostrekken en een nieuwe* plaatsen. De relais kan maar op 1 manier worden geplaatst, vergissingen zijn m.i. niet mogelijk.

En starten maar, nu dus ook met warme motor!

Ik kwam net van de sloop af waar ik voor 3+ tientjes een originele 2e handse relais had kunnen bemachtigen. Thuisgekomen (met warme motor en warm weer), motor af, meteen, hup de motorkap open, schroeven, relais verwisselen en starten. Nadien nog een tijd de motor stationair laten lopen en diverse start/stops gemaakt zonder enige hapering. Deze zaak lijkt mij gesloten.

Nu maar hopen dat ie morgenochtend met koude motor ook weer gewoon start ;D.
je weet maar nooit natuurlijk.

Maar ik begin langzamerhand steeds meer vertrouwen te krijgen in deze venture, ahum roffel

*Voor de statistici onder u:
De sloop beweerde dat een originele nieuwe J103 rond de 150 euro zou kosten, een nieuwe imitatie 45 euro. ik heb mijn 2e hands origineel zoals gezegd voor 35 euro.

Mochten er ontwikkelingen zijn in deze dan zal ik u op de hoogte stellen en vragen waar mogelijk beantwoorden.

Op naar de lambda sonde

U zij gegroet.

Ludo

het probleem is dus opgelost door een nieuwe relais 103?.

wel jammer dat je dan 35 euro betaald voor een 2é hands exemplaar.
als ik me niet vergis kost een nieuwe origineel 38 euro en nog wat.

Vulk

Wel mooi dat je het verhaal hier even post. Kan het forum alleen maar ten goede komen. :)

ph7

Hallo,

Ik rijd nu al weer enige tijd probleemloos rond met een 'nieuw' brandstof pomp relais. Het probleem dat ik had bij starten met warme motor is sinds het vervangen van het relais niet meer voorgekomen!

case closed wat mij betreft.

groet,

Peter

Thomas850freak

Hallo allemaal

je kan een nieuwe kopen, of als je een beetje handig bent met een soldeerbout, even het relais voorzichtig opmaken en dan zul je zien dat het soldeer kleine scheurtjes vertoont, even de soldeerbout erop met een beetje verse tin en de klus is ook geklaard,

rijd al weer 60,000+ vrolijk door op me oude relais

mehn

Citaat van: Thomas850freak op 01-02-2011 16:06:11
rijd al weer 60,000+ vrolijk door op me oude relais

ph7 ook alweer 2,5 jaar ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Illya89

Dit is was ook de oplossing voor mijn probleem.

Ik ben gewoon super blij. Ik had ook even gedacht nieuwe brandstof pomp.

Maar neen.

Groeten
Illya

Lammert

Ik heb exact ditzelfde probleem nu, en kwam een goeie how-to van onze Honda collega's tegen, waar Civics hetzelfde euvel kennen. Voor de niet-electrotechneuten onder ons:
http://www.hondaclubzuid-limburg.nl/website/pages/techcorner/tc_mrt03.htm

Nu nog even een soldeerbout lenen  8)

Eddy-E

Veel relais die het soms wel soms niet doen hebben dit euvel.
Ik heb er al wat gedaan tot in graafmachines aan toe.
Scheurtjes zijn moeilijk te zien , maar vaak dus wel aanwezig.
850 2.5 10v 94