Stotteren, te weinig vermogen, niet meer starten

Gestart door Turboooh, 27-08-2004 13:04:03

Vorige topic - Volgende topic

Turboooh

Na meer dan een half jaar bezig te zijn geweest met het uitzoeken hoe bovenstaande problemen konden worden verholpen ben ik er eindelijk uit. Met behulp van het forum, Rica, diverse Volvo garages en zelfs de ANWB heb ik nu weer eindelijk mijn T5 zoals ik em gewend ben.

Hierbij het relaas van maanden lang zoeken en proberen:

Ongeveer een jaar geleden kocht ik een, uit Italiƫ geimporteerde, Volvo 855 T5 2 liter. Kort daarna, na het lezen van de verhalen over tuning op het forum, begreep ik dat de T5 redelijk eenvoudig is om te toveren in een snelheidsmonster d.m.v. chiptuning. Die gedachte liet me niet meer los, dus op naar Wateringen.
Met een brede grijns op mijn gezicht vloog ik een uurtje later alweer terug over de A4 richting huis. Wat een enorm verschil t.o.v. de oude situatie was dit zeg, ongelooflijk.

Na enkele maanden viel het me op dat de auto niet echt heel erg veel sneller meer was dan het overige verkeer en ook stotterde de wagen bij het optrekken met een koude motor. Met dit verhaal teruggegaan naar de Volvo garage (geen dealer overigens) waar ik em vandaan had. Aan het eind van de dag de auto weer opgehaald en wat bleek, ze hadden niets kunnen vinden. Oh ja, of ik wel even die uren dat ze zijn bezig geweest even kon afrekenen.
In de tussentijd heb ik zelfstandig maar de bougies en de bougiekabels vervangen, maar dit nam het probleem niet weg. Inmiddels had de T5 nog een andere kuur gekregen, bij een flink warme motor en veel gas geven "hikte " de auto nu ook nog. Hmmm, rustig rijden dan maar.

Weer terug naar de garage, ditmaal een andere Volvo garage, met het verzoek dit probleem op te lossen. Eerste reactie; gasklephuis reinigen. Echter, ook dit bleek niet de oplossing. Teneinde raad maar terug naar Rica. Auto op de bank gezet, test gereden, en wat bleek: scheurtje in de intercoolerslang. Dat verklaarde al een hoop. Ik moet er even bij vermelden dat dit uitgebreide consult geheel gratis was! Waar kom je dat nog tegen.
Intercoolerslang vervangen en inderdaad, hij reed een stuk beter. Echter, de overige problemen bleven bestaan en ik wilde met de auto + gezin op vakantie, dus maar weer eens naar de garage. De rotor en verdelerkap werden vervangen en ziedaar, het hikken was opgelost. Ik kon nu in ieder geval op vakantie. Nu nog het stotteren bij koude motor (inmiddels kwam hij nauwelijks meer van z'n plek) en het vermogensverlies wat nog steeds aanwezig was ook zien op te lossen.
De temperatuursensor maar eens vervangen vervangen. Helaas, ook dit was niet de oorzaak want de problemen bleven. Op een warme zomermiddag was het dan zover, de Volvo wilde niet meer starten. Vervelend maar eigenlijk ook wel blij omdat misschien nu duidelijk zou worden wat er aan mankeerde. ANWB erbij gehaald en die constateerde dat er geen brandstof in de motor kwam. Na wat gehamerd te hebben op de benzinepomp starte hij meteen. Een defecte/haperende benzinepomp dus. Deze meteen bij de garage laten vervangen en inderdaad het stotteren bij koude motor kwam niet meer voor. Nu nog het vermogensprobleem. Hoewel ik nu door de nieuwe brandstofpomp weer veel meer vermogen had, had ik het gevoel dat er nog steeds iets niet klopte.
Na een ritje flink doortrappen wist ik het zeker, de turbodrukmeter ging maar tot zo'n 70% i.p.v. tegen het einde van het witte vlak, wat normaal zou moeten zijn met deze chip. Motorkap geopend, nog een keer alle slangen bekeken en daar zag ik het dan eindelijk. Er zat een enorme scheur van wel 4(!) cm in de onderste slang, dat bochtje direct aan de intercooler. Nooit eerder gezien ondanks dat ik wel diverse malen gekeken had. Kennelijk sluit die scheur zich weer wanneer de temp. afneemt.
Meteen het weekend daarop het buisje vervangen...  :o :P
Helemaal weer gelukkig, hij rijdt weer super(snel)! Moraal van het verhaal; tsja...

We moeten weer verder, tijd voor de volgende aanpassingen dus: 3"dp staat bovernaan het verlanglijstje en die slangen zal ik uiteindelijk vervangen door silicone slangen. Echter, al die garagerekeningen hebben ervoor gezorgd dat ik de upgradeplannen maar even moet verschuiven naar later dit jaar :'(

Oele

Zo te lezen heb je er een hoop van geleerd en zal je dat niet nog een keer overkomen!!!!  ;D

Ik zou zeggen, koop een mooi boek van Haynes, wat gereedschap, kom naar de sleuteldagen als je lid bent, lees je scheel op dit forum en hou dat geld in je zak tot je voldoende hebt voor een grotere turbo, sportuitlaat, 3"dp etc als je echt hard wil...

Ik denk dat veel mensen zich herkennen in je verhaal

;)
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Turboooh

Hmm, klinkt goed. Ik heb al e.e.a. gelezen over het enorme vermogen van jouw auto. Ik kon helaas niet bij de vermogensdag zijn vanwege de problemen die ik had met de mijn Volvo waardoor ik moest afzeggen. Kun je bij benadering zeggen wat je ong. kwijt bent voor een dergelijke UPgrade?

p